• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403060502690
  • خبرنگار : 71589

بسته خبری علم و فناوری

سؤالاتی که سازمان هوش مصنوعی باید پاسخ دهد/اجاره رایانه‌هایی که از سلول‌های مغز ساخته شده‌اند

سؤالاتی که سازمان هوش مصنوعی باید پاسخ دهد/اجاره رایانه‌هایی که از سلول‌های مغز ساخته شده‌اند

جهان علم و فناوری در روزی که گذشت، اخبار گوناگونی برای ما داشت که در این بسته خبری به آنها اشاره خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، امروز دوشنبه پنجم شهریور ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان حامل اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

از کشف ارتباط داروی پرمصرف دیابت با افکار خودکشی توسط دانشمند ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا و امکان اجاره زیست‌رایانه‌هایی که از سلول‌های مغز انسان ساخته ‌شده‌اند تا سؤالات اساسی که به پاسخگویی سازمان هوش‌ مصنوعی نیاز دارد و عرضه نانو اسپری‌های ضدعفونی کننده ایرانی در عراق و افغانستان، همگی از اخبار امروز هستند که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

گفتنی است که شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

سؤالات اساسی که به پاسخگویی سازمان هوش‌ مصنوعی نیاز دارد/ایران در مسیر رقابت جهانی در تراشه‌سازی

در حالی که در سند ملی هوش مصنوعی رسیدن به توان یک اگزافلاپس هدفگذاری شده است، ولی تحلیلگران این حوزه معتقدند با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌های گسترده در حوزه‌های مختلف سخت‌افزاری و وضعیت نامطلوب زیرساخت‌های شبکه، توسعه توان پردازشی تا ۵ اگزا فلاپس تقریباً دشوار است، ضمن آنکه نیازمند تکنولوژی‌های فوق‌العاده پیشرفته در حوزه ارتباطات و شبکه هستیم.

دانشمند ایرانی ارتباط داروی دیابت «اوزمپیک» با افکار خودکشی را پیدا کرد

پژوهشگران در حال بررسی خطرات بالقوه مرتبط با داروی «اوزمپیک»(Ozempic) هستند. دکتر مهیار اطمینان از دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید موارد قابل توجهی از ارتباط استفاده از این دارو و افکار خودکشی در بیماران دیده شده است.

عرضه نانو اسپری‌های ضدعفونی کننده ایرانی در عراق و افغانستان

یکی از شرکت‌های فناور، نانو اسپری ضد عفونی خود را به بازار داخل عرضه کرد که با استقبال خوبی مواجه شده و اکنون این محصول به بازارهای عراق و اقغانستان نیز عرضه می‌شود.

اجاره رایانه‌هایی که از مغز انسان ساخته شده‌اند!

امکان اجاره رایانه‌های زیستی ساخته شده از سلول‌های مغز انسان اکنون فراهم شده است. این رایانه‌ها با قیمت ۵۰۰ دلار در ماه می‌توانند تا ۱۰۰ روز دوام بیاورند و در حال حاضر توسط دانشگاه‌های منتخب برای پیشبرد تحقیقات هوش مصنوعی و کشف روش‌های آموزشی جدید استفاده می‌شوند.

موشک «نیو گلن» اواسط اکتبر پرتاب می‌شود

شرکت «بلو اوریجین» اواسط ماه اکتبر را برای اولین پرواز موشک «نیو گلن» و پرتاب ماموریت مریخ ناسا هدف قرار داده است.

دارونما استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش داد!

مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی میشیگان نشان داده است که دارونماهای غیرفریبنده، یا دارونماهایی که افرادی که آنها را مصرف می‌کنند کاملا در جریان دارونما بودن آن هستند، به طور موثر استرس را مدیریت کرده است.

نشست هم‌اندیشی نخبگان و مستعدان با معاون علمی رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

نشست نخبگان و مستعدان با حسین افشین معاون علمی رئیس‌جمهور به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود.

درخشش با شکوه ماه در تصویر ثبت شده از ایستگاه فضایی بین‌المللی

متیو دومینیک(Matthew Dominick)، فضانورد ناسا، تصویر خیره کننده‌ای را که به تازگی از ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) گرفته است، به اشتراک گذاشته است. این عکس یک ماه با ظاهر بزرگ را نشان می‌دهد و همچنین شامل ابرهایی در چند صد مایلی پایین‌تر است.

بی‌خوابی حاد الزاما منجر به سکته قلبی نمی‌شود

علی‌رغم ادعاها در زمینه اثرات بی‌خوابی بر سکته‌های قلبی، نتایج تحقیقات محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می‌دهد که بی‌خوابی حاد الزاماً اثرات زیانبار به دنبال ندارد.

برندگان چالش «غذای اعماق فضا» معرفی شدند

برندگان چالش «غذای اعماق فضا» پیشنهاداتی را برای تهیه کردن غذاهای مناسب سفر فضایی ارائه دادند.

آیا باید با هوش مصنوعی مودبانه صحبت کنیم؟

آیا وقتی از چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) می‌خواهید برای شما نامه بنویسد، به او «لطفا» می‌گویید؟ در مورد گفتن «متشکرم» پس از نوشتن آن چطور؟ اگر فکر می‌کنید رفتار مودبانه با هوش مصنوعی عجیب است باید بدانید که یک نظرسنجی جدید وجود دارد که می‌تواند شما را متعجب کند. مشخص شده است که ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند هوش مصنوعی شایسته این است که مودبانه با او صحبت شود، در حالی که مشخص شده نسل Z نسبت به سایرین با ربات‌ها مهربان‌تر هستند.

برگزاری رویداد هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی در صندوق نوآوری

در رویداد SmartSAORG ۱۹ که شهریور ماه جاری در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران فناوری اطلاعات زمینه استفاده گسترده از هوش مصنوعی در پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور را بررسی می‌کنند.

گیاهانی که به جای خاک در خرده شیشه رشد می‌کنند

پژوهشگران آمریکایی در یک پروژه جدید، چگونگی استفاده از شیشه بازیافتی را برای پرورش گیاه و حفاظت از آینده کشاورزی بررسی کرده‌اند.

۸ محصول جدید پارک فناوری پردیس رونمایی می‌شود

مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی فناوری پارک فناوری پردیس از رونمایی ۸ محصول تولیدشده توسط شرکت‌های عضو این مجموعه در بیست و دومین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس خبر داد.

کاهش زباله‌های پلاستیکی با سیستم تصفیه آب پرتابل ایران‌ساخت

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه سهند تبریز با استفاده از ممبرین‌های نانو ساختار سیستم پرتابل برای تصفیه آب و تامین آب شرب در مناطق روستایی و دورافتاده را به تولید رساندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha