• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403060502685
  • خبرنگار : 71560

عباسی: دولت چهاردهم باید مراقب دام جریان‌های قدرت باشد

عباسی: دولت چهاردهم باید مراقب دام جریان‌های قدرت باشد

یک فعال سیاسی تاکید کرد: دولت باید دایره انتخاب خود را بازتر کرده و مراقب باشد در دام جریان‌های قدرت سیاسی و اقتصادی که می خواهند همه چیز را قبضه کنند نیافتد.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اولویت هایی که دولت چهاردهم باید در دستور کار خود قرار دهد، بیان کرد: با توجه به اینکه دولت چهاردهم روی کار آمد، یعنی یک اتفاقی در کشور رخ داد که شاید شخص رئیس دولت فکر نمی کرد در این مقطع زمانی سکان دولت را در دست بگیرد. در برنامه هایی که رئیس جمهور در دوران رقابت های انتخاباتی مطرح کرد بر روی این موضوع تاکید داشت که کارشناسان باید در حوزه های مختلف نظر ارائه کنند.

متاسفانه احزاب و جریان های سیاسی در کشور ما دارای اساسنامه نبوده و بیشتر بروی اشخاص و چهره ها تمرکز دارندوی اظهار کرد: رئیس جمهور تاکید داشته که محور حرکت دولت برنامه هفتم است. شخص رئیس جمهور از آنجا که قریب به پنج دوره در مجلس حضور داشته، نسبت به مسائل کشور شناخت دارد. احزاب ما نیز خیلی بر اساس اساسنامه و مرام نامه کار نمی کنند و بیشتر  بر روی اشخاص تمرکز دارند. کشور هنوز در زمینه تشکل های سیاسی به پختگی لازم  نرسیده است؛ لذا خود رئیس دولت نمی گفت که برنامه خاصی دارد، بیشتر مسائل را با استناد به قرآن و نهج البلاغه تبیین کرد.

 این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور بیشتر به دنبال برقراری عدالت است که مبنای غلطی هم نمی باشد. برنامه ها باید به گونه‌ای نوشته شود که ما به عدالت برسیم. افرادی هم که اکنون در دولت حضور دارند، از یک حزب نیامدند. از یک تشکیلات نیستند که بگوییم قبلا باهم همفکری داشته اند؛ مانند دولت شهید رئیسی. در دولت شهید رئیسی نیز این مشکل وجود داشت که برای من سوال بود که مبانی نظری اقتصادی دولت چیست. می خواهند  در حوزه اقتصادی مطابق چه تئوری هایی جلو بروند. آیا روش های اجرایی مبتنی بر تئوری است که افراد بتوانند ترسیم کنند که در آینده اقتصاد به کجا خواهد رفت.

نباید در دو سال اول دولت چهاردهم انتظار خارق العاده ای در حوزه اقتصادی داشته باشیم چرا که به صورت خلق الساعه نمی توان اقتصاد کشور را درست کردوی در ادامه خاطرنشان کرد: در این دولت نیز ما با این مشکل مواجه هستیم. افراد از جاهای مختلف در کنار هم قرار گرفته اند. کارهای اقتصادی نیز انجام داده اند و دارای سابقه هستند. اما هماهنگی قبلی با هم ندارند. نباید تا دو سال اول انتظار خارق العاده ای داشته باشیم. آقای همتی قبلا رئیس بانک مرکزی بوده اند. آقای طیب نیا وزیر اقتصاد بوده اند. اوضاع اقتصادی کشور به تدریج بهبود خواهد یافت. از نگاه بنده صدا و سیما نیز باید در برنامه ها و میزگردهای خود به گونه‌ای فضای جامعه را هدایت کنند که توقعات مردم را بالا نبرند.

وی افزود: نه اینکه مردم رفاه نداشته باشند. بلکه باید برای مردم تبیین شود که دولت نیاز به فرصت دارد تا درآمدهای خود را افزایش داده و رفاه را برای مردم فراهم کند. به صورت خلق الساعه و یک شب نمی توان اقتصاد کشور را درست کرد. باید از امروز شروع کرد. از سوی دیگر بودجه سال ۱۴۰۳ عملا آنطور که باید اجرایی نشده است. یعنی پولی به بخش ها داده نشده است به ویژه در حوزه عمرانی. بیشتر بودجه صرف پرداخت حقوق ها شده است. دولت امروز باید فکری برای تخصیص بودجه عمرانی کند. با نزدیک شدن به فصل زمستان عملا در خیلی از جاها که زمستان است ما نمی توانیم کار عمرانی خاصی انجام دهیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: امروز باید اولویت دولت روشن کردن تکلیف قیمت حامل های انرژی باشد. نباید افراد در جامعه تنش ایجاد کنند که قرار است حامل های انرژی گران شوند. زمانی که قرار نیست قیمت حامل های انرژی افزایش یابد چرا باید مطبوعات به شکل لجام گسیخته درباره بنزین خبر تهیه کنند. وزیر نفت رسما پاسخ دهد که بنزین گران می شود یا خیر. دیگر همه رسانه ها باید خود را تنظیم کنند که در جامعه تنش ایجاد نکنند.

با هماهنگی ایجاد شده بین دولت و مجلس باید به دولت اجازه داد تا کارها و برنامه های خود را پیش ببردوی در ادامه بیان کرد: دولت و مجلس نیز نشان دادند که با هم هماهنگی خوبی دارند. ما باید به دولت فرصت دهیم تا کارها را جلو ببرد. نمایندگان مجلس نیز  نقش مهمی دارند. نمایندگان مجلس نباید بخشی نگری کنند و صرفا برای حوزه انتخابیه خود مطالبه کنند. مصوباتی که در بودجه بوده مشخص کرده است که برای هر پروژه چقدر باید اعتبار تخصیص یابد. همین اعتبارات اگر تخصیص یابد کافی است. باید اجازه بدهند فرمانداران با هماهنگی استانداران و استانداران نیز با هماهنگی سازمان برنامه وبودجه پروژه ها را پیش ببرند. نمایندگان بیشتر باید بر قانون گذاری متمرکز شوند. دخالت نمایندگان در مسائل اجرایی سبب می شود تا دولت نتواند در سطح کلان کار کند.

در عین اینکه دولت چهاردهم در عرصه سیاست خارجی باید بر مسئله فلسطین تمرکز کند اما باید مراقب باشد تا کشور درگیر جنگ ناخواسته نشودوی در ادامه بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی نیز دولت باید بر روی حمایت از فلسطین متمرکز باشد. دولت باید کمک معنوی به مردم مظلوم فلسطین کند از سوی دیگر باید سعی کنیم تا کشور درگیر جنگ ناخواسته نشود. بنده از کلمه جنگ ناخواسته استفاده کردم به این جهت که ما نمی خواهیم جنگ کنیم بلکه ما می خواهیم مردم منطقه خودشان دولت های خود را انتخاب کنند. آزادی و دموکراسی داشته باشند و کشورهای بیگانه برای آنان تعیین تکلیف نکنند. ما باید از این ایده که به رشد مردم منطقه می انجامد حمایت کنیم؛ لذا باید با کشورهای همسایه خود مناسبات خوبی در عرصه  فرهنگی و اقتصادی داشته و بر روی نقاط مشترک خود بحث کنیم. باید نگاه به شرق را حفظ کنیم. چرا که شرقی ها در حوزه اقتصاد جزو کشورهای دوم و سوم دنیا هستند. از نظر جمعیتی نیز بازار خوبی برای محصولات ایرانی دارند.

عباسی بیان کرد: باید به قاره آفریقا توجه کنیم. کمبودهای منابع خود را می توانیم  از کشورهای آفریقایی تامین کرده و محصولات تولید خود را به آنان بفروشیم. وزارت خارجه ما به نمایندگی از دولت دیپلماسی اقتصادی را باید در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی دنبال کند. دولت چهاردهم باید در وهله اول دایره انتخاب خود را بازتر کند. بنده این موضوع را به رئیس جمهور نیز یادآوری کردم. افرادی که در انتخابات شرکت کردند یک وابستگی بیشتری به نظام دارند. افرادی هم که شرکت  نکردند ضد نظام نیستند بلکه ناراحت بودند. عده قلیلی از این افراد که شرکت نکردند با نظام ارتباطی ندارند شاید ۵ درصد ولی ۴۵ درصد دیگری که در انتخابات شرکت نکردند ناراحت بوده و با صندوق رای قهر کردند.

دولت چهاردهم باید در برنامه های خود به این موضوع توجه داشته باشد افرادی که در انتخابات شرکت نکردند ضد نظام نیستند بلکه ناراحتی دارند که باید برطرف شودوی در ادامه بیان کرد: دولت باید این دغدغه را داشته باشد که به این افراد نشان دهد که شرکت در انتخابات اثرگذار است. باید دایره انتخاب دولت بازتر شود. دولت نباید خیلی به جریان های قدرت سیاسی و اقتصادی که می خواهند همه  چیز را قبضه کنند توجه کند. این افراد هم در اصلاح طلبان و هم در اصولگراها هستند. دولت باید مراقب باشد که این افراد هدایت امور را در دست نگیرند. از سوی دیگر باید فرآیند انجام کار در تشکیلات دولتی برای جذب سرمایه گذار تسهیل شود. اکنون دیدگاه های منفی حاکم است. دولت باید صادقانه به مردم بگوید که بانک ها پول دارند یا ندارند. دولت نباید بگوید بانک ها موظف هستند. اگر بانک ها پول نداشته باشند این کار را انجام نمی دهند. در دو سال اخیر بانک ها وامی به مردم نداده اند.

وی در ادامه بیان کرد: دولت اگر پول ندارد باید با مردم صادق باشد. چرا که نباید به مردم قول بیخود داد تا ناامید شوند. اگر دولت پول ندارد نباید کار عمرانی جدید را کلید بزند. وقتی پول نیست نباید پروژه جدید کلنگ زده شود. احزاب و جریان های جامعه نیز باید بدانند که تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده باید با برنامه گام برداریم تا اوضاع اقتصادی کشور بهبود یابد. هیچ جریانی نباید چیزی را بر سر دیگری بکوبد. انتخاب مدیران خیلی مهم است. مطمئنا با هر انتخاب ممکن است عده ای در فضای مجازی برخواسته و سر و صدا کنند. دولت باید انتخاب درست از بین مردم داشته باشند. مجلس به وزرای دولت رای داد. مجلس باید به دولت کمک کند. باید دید وزرا نیز چگونه ساختار دولت را خواهند چید تا این وفاق واقعی محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۶ ۰۹:۴۷

جناب آقای عباسی با سلام مدت زمانی که شما اشاره داشتید که باید به دولت جدید داده شود چقدر است ؟ و آیا شما تضمین می دهید بعد از اتمام فرصت اوضاع اقتصادی بهبود یابد؟؟؟

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۶ ۰۹:۵۹

بنظر میرسد اینکه میگویند مثلا سوخت یا برق یا آب وازاین قبیل اقلام اساسی گران نشد حرف کامل ودقیقی نیست باید میزان نیاز واقعی هرکس در هربخش را براورد کردوبه قیمت مناسب در اختیارش قرارداد ولی جلوگیری از اسراف اضافه مصرف را باید به قیمت واقعی ارایه داد