• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403060502468
  • خبرنگار : 50163

شهردار خبر داد

تلاش برای ثبت روزی به نام حکیم هیدجی در تقویم کشور

تلاش برای ثبت روزی به نام حکیم هیدجی در تقویم کشور

ایسنا/زنجان شهردار هیدج گفت: شورا و شهرداری این شهر در تلاش برای ثبت روزی به نام حکیم هیدجی است و در این زمینه، رایزنی‌هایی انجام شده است.

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه شهر هیدج استعدادها و پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد، بیان کرد: این شهر، انسان‌های فرهیخته و اهل علم، علما، ادبا، فضلا و شعرای فراوانی دارد و به همین دلیل، از آن به‌عنوان شهر عالم‌پرور یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از شخصیت‌های برجسته هیدج حاج ملامحمد فرزند حاج معصوم‌علی زنجانی هیدجی مشهور به حکیم هیدجی است، ادامه داد: حکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از حکما و از عرفای نامدار ایران است.

شهردار هیدج گفت: حکیم هیدجی یک شخصیت برجسته محسوب می‌شود که باید بیش از این در جامعه معرفی شود.

کاظمی با یادآوری اینکه روز میلاد یا روز وفات حکیم هیدجی برای ثبت این روز در نظر گرفته شده است، افزود: ثبت این روز به‌صورت ملی علاوه بر اینکه گام مهمی در راستای معرفی شخصیت والای حکیم هیدجی است، در معرفی سایر ظرفیت‌های هیدج از جمله بوجاری و صنعت کفش نیز تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، حکیم هیدجی در سال ۱۲۷۰ هجری قمری در شهر هیدج از توابع شهرستان ابهر به دنیا آمد. او پس از تحصیل در محل تولد و شهرهای اطراف مانند قزوین و تهران مدتی در عتبات از محضر اساتید عصر خود تلمذ کرد. منظومه سبزواری، رساله دخانیه، دانشنامه، کشکول هیدجی، دیوان فارسی و دیوان ترکی از جمله آثار او است و بیشتر اشعارش در موضوعات عرفانی و اخلاقی و گاهی اجتماعی است.

حکیم محمد هیدجی یکی از شعرا و فلاسفه مطرح مشروطه‌خواه بود که در نهضت تنباکو چند بار در مدرسه، مسجد و بازار در حمایت از حکم آیت‌الله میرزای شیرازی و تقبیح شاه و دربار درباره اعطای امتیاز تنباکو به شرکت رژی انگلیسی سخنرانی کرد و رساله معروف دخانیه را به رشته تحریر درآورد. او به سه زبان ترکی، عربی و فارسی شعر می‌سرود. در نهایت، او در ۸۴ سالگی در مدرسه منیریه تهران درگذشت و بنا به بر وصیتش در قم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha