• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403060502334
  • خبرنگار : 50175

واکسینه ۱۵۹ هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در بروجرد

واکسینه ۱۵۹ هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در بروجرد

ایسنا/لرستان رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد از واکسینه ۱۵۹ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان خبر داد.

امین مهدی‌زاده امروز (پنجم شهریور ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: فاز اول واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین شهرستان علیه بیماری‌ تب برفکی در سال ۱۴۰۳ در بروجرد آغاز شد. این طرح با همکاری بخش‌های دولتی و غیردولتی دامپزشکی براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده به مدت دو ماه از اول شهریور تا پایان مهر ماه ۱۴۰۳ تمام دام‌های روستاها را پوشش خواهد داد.

وی بیان کرد: دامداران با هدف رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامتی خود، دام‌ها و جلوگیری از تلفات ناشی از واکسیناسیون نکردن، نهایت همکاری را با گروه‌های دامپزشکی داشته باشند.

مهدی‌زاده گفت: در این مرحله، دام‌های موجود در روستاها و واحدهای عشایری شهرستان تحت واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار خواهند گرفت، یعنی بیش از ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و ۹۰۰۰ رأس دام سنگین تحت پوشش ایمن‌سازی تب برفکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از دامداران و روستاییان تقاضا می‌شود با گروه‌های اعزامی این اداره با هدف پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را به عمل آورند.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد یادآوری کرد: تب برفکی یک بیماری مخصوص دام است و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علائم این بیماری است. کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

وی بیان کرد: بیماری تب برفکی واگیردارترین بیماری ویروسی بین دام‌های سبک و سنگین است که در صورت شیوع بیماری سبب خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی و کاهش تولید در جمعیت دامی خواهد شد. با تزریق واکسن در زمان مناسب می‌توان از شیوع بیماری در دام‌ها جلوگیری کرد و خسارت و تلفات بیماری را کاهش داد.

مهدی‌زاده افزود: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع نیز بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، تردد نکردن در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به‌موقع و ضدعفونی دامداری‌های خود، از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha