• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403060502288
  • خبرنگار : 71628

تجمع ده‌ها هزار نفر از پناهندگان مسلمان میانماری در بنگلادش

تجمع ده‌ها هزار نفر از پناهندگان مسلمان میانماری در بنگلادش

ده‌ها هزار پناهنده جمعیت مسلمان روهینگیا از میانمار در اردوگاهی در بنگلادش مراسم یادآوری هفتمین سال مهاجرت گسترده خود را در پی خشونت‌های دولت نظامی حاکم در کشور خود برگزار کرده و با اعتراض به این خشونت‌ها و اقداماتی که از سوی جامعه بین‌المللی «نسل‌کشی» تلقی شده است، خواستار بازگشت امن به میانمار شدند.

به گزارش ایسنا، هزاران نفر از پناهندگان روهینگیای میانمار که در اردوگاه‌های وسیع و بی‌سروسامان بنگلادش زندگی می‌کنند، یکشنبه مراسم یادآوری هفتمین سالروز مهاجرت دسته‌جمعی خود را برگزار کرده و خواستار بازگشت امن به ایالت راخین در غرب میانمار شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این مطلب گزارش داد: پناهندگان در یک محوطه باز در اردوگاه کوتوپالونگ در ناحیه «کاکس بازار» تجمع کرده و زیر باران پرچم‌ها و دست‌نوشته‌های گل‌آذین شده‌ای را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود، «امید خانه است» و «ما روهینگیاها شهروندان میانماریم». آن‌ها در روزی گرد هم آمده بودند که روز به عنوان «روز نسل‌کشی روهینگیا» نیز شناخته می‌شود.

در ۲۵ اوت ۲۰۱۷، صدها هزار پناهنده پیاده و با قایق‌ها و در میان کشتارهای کورکورانه و دیگر خشونت‌های حاکم‌ بر ایالت راخین میانمار از مرز بنگلادش عبور کردند.

میانمار آن موقع، سرکوب بی‌رحمانه‌ای را پس از حملات یک گروه شورشی به ایست‌های بازرسی آغاز کرده بود. گستردگی، سازمان‌دهی و قساوت این عملیات میانمار را با اتهاماتی از سوی جامعه بین‌المللی از جمله، پاکسازی قومی و نسل‌کشی مواجه کرد.

تجمع ده‌ها هزار نفر از پناهندگان مسلمان میانماری در بنگلادش
تجمع پناهندگان روهینگیا در اردوگاه‌ پناهندگان در بنگلادش در سالروز مهاجرت گسترده آن‌ها و «روز نسل‌کشی روهینگیا»، ۲۵ اوت ۲۰۲۴

«شیخ حسینا» نخست‌وزیر وقت بنگلادش به نگهبانان مرزی هشدار داده بود که مرزها را باز کنند و در نهایت، بیش از ۷۰۰ هزار پناهنده توانستند در این کشور با اکثریت مسلمان پناه بیابند. این در حالی بود که پیش از این، ۳۰۰ هزار پناهنده میانماری دیگر نیز، چندین دهه پیش به دلیل خشونت‌های پیشین ارتش میانمار، به بنگلادش پناهنده شده بودند.

بنگلادش از سال ۲۰۱۷، حداقل دو بار، تلاش کرده است که پناهندگان را بازگرداند و از جامعه بین‌المللی خواسته است به میانمار فشار بیاورد تا فضای صلح‌آمیزی در میانمار ایجاد کند که امکان بازگردانی پناهندگان را فراهم سازد. حسینا همچنین به دنبال کمک گرفتن از چین برای میانجیگری بوده است.

اما در مدت اخیر، وضعیت ایالت راخین پس از آغاز درگیری‌ها میان گروهی شبه‌نظامی به نام «ارتش آراکان» با نیروهای امنیتی میانمار بی‌ثبات‌تر شده است. این آشوب‌های تازه موجب شده پناهندگان بیشتری به بنگلادش و دیگر جاها برای نجات جان خود سرازیر شوند. صدها سرباز و نگهبان مرزی میانماری برای فرار از این خشونت‌ها به بنگلادش پناه بردند اما بنگلادش، بعدا، صدها نفر از آن‌ها را به طور مسالمت‌آمیز به میانمار بازگرداند.

با اعتراضاتی که روز گذشته در این اردوگاه پناهندگان در بنگلادش انجام شد، سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری نگرانی خود را درباره تداوم آشوب‌ها در میانمار ابراز کردند.

تجمع ده‌ها هزار نفر از پناهندگان مسلمان میانماری در بنگلادش
تجمع پناهندگان میانماری، 25 اوت 2024 در بنگلادش

سازمان مستقل «پناهندگان بین‌المللی» در واشنگتن در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد، تحولات میانمار را این طور توصیف کرد که  «در ایالت راخین، افزایش نبردها بین دولت نظامی حاکم و گروه ارتش آراکان در سال گذشته، روهینگیاها را درگیر کرده و مورد هدف قرار داده است. ارتش آراکان در شهرهای بوتیندانگ، مائونگداو و دیگر شهرها پیشروی کرده و خانه‌ها را به آتش کشیده‌اند و اخیرا نیز از پهپادها برای بمباران کردن دهکده‌ها استفاده کرده‌اند.»

در این بیانیه آمده است: دولت نظامی حاکم به اجبار روهینگیاها را به کار گماشته و در پاسخ، دهکده‌ها را به آتش‌کشید. هزاران نفر از روهینگیاها به تازگی آواره شده‌اند، از جمله چندین نفری که تلاش کرده بودند به بنگلادش فرار کنند.

یونیسف اعلام کرده است که گزارش‌های نگران‌کننده را در باره وضعیت غیرنظامیان، به‌ویژه کودکان و خانواده‌های آن‌ها دریافت کرده است که در تبادل‌آتش‌ها گرفتار شده و یا هدف قرار گرفته‌اند که منجر به تلفات و جراحات شدید شده است.

به گفته یونیسف، شرایط موجود ارائه کمک‌های انسانی به مردم ایالت راخین را به شدت چالش‌برانگیز ساخته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha