• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403060502282
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

پایش طرح آنفلوانزای فوق حاد طیور بومی در ۷۰ روستای خراسان جنوبی

پایش طرح آنفلوانزای فوق حاد طیور بومی در ۷۰ روستای خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی از پایش طرح آنفلوانزای فوق حاد طیور بومی در ۷۰ روستای خراسان جنوبی خبر داد.

زهره زنگوئی مطلق، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی، امروز دوشنبه ۵ شهریور از اتمام طرح پایش سرمی و مولکولی آنفلوانزای فوق حاد در طیور بومی استان خبر داد.

وی اظهار کرد: طرح ردیابی سرمی و مولکولی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H۵ توسط سازمان دامپزشکی از ابتدای تیر همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و در زمان بندی اعلامی و مطابق با دستورالعمل‌های صادره به اتمام رسید.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: در این طرح بیش از  ۱۱ اکیپ از شهرستان‌های مختلف فعالیت داشته و با مراجعه به روستاهای انتخابی، مراحل مختلف طرح را اجرا کردند.

زنگوئی مطلق گفت: در این طرح ۷۰ روستا از شهرستان‌های مختلف مورد پایش قرار گرفت و در مجموع هفت هزار و  ۹۶ پرنده از انواع مختلف شامل مرغ و خروس، بوقلمون، اردک، غاز و سایر پرندگان مورد نمونه برداری قرار گرفتند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: آزمایشات مربوطه با هدف ردیابی آنفلوانزای فوق حاد در آزمایشگاه مرکزی اداره کل انجام شد و در نهایت شش هزار و ۲۷۷ آزمایش سرمی و ۸۱۹ آزمایش مولکولی انجام شد.

به گفته وی نتایج بدست آمده حاکی از عدم ردیابی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H۵ در طیور بومی روستاهای انتخابی بود.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی به عنوان متولی بهداشت دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی، همواره واحدهای مختلف تولیدی را مورد رصد و پایش قرار می‌دهد، از تولیدکنندگان خواست علاوه بر همکاری با دامپزشکی، هرگونه مورد مشکوک به بیماری با علائم تلفات ناگهانی و یا افت تولید، علائم بالینی مشکوک  شامل خونریزی تاج و ریش، خونریزی ساق پا، علائم تنفسی حاد، مرگ ناگهانی را به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع داده تا پیگیری لازم انجام شود.

زنگویی مطلق گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بین جمعیت پرندگان و انسان است که با سرعت انتقال و انتشار بالا، تلفات سنگین و خسارات اقتصادی سنگینی به صنعت طیور همراه است، بنابراین پایش و مراقبت طیور و ارزیابی سرمی آنها می‌تواند نقش بسیار مؤثری در پیش بینی و برنامه ریزی‌های کنترلی و پیشگیرانه بیماری ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha