• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403060502251
  • خبرنگار : 71516

با وجود بن بست در مذاکرات آتش‌بس

هیئت‌های فنی درباره غزه به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند

هیئت‌های فنی درباره غزه به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند

در سایه پایان یافتن بدون نتیجه مذاکرات قاهره درباره غزه، منابع از تلاش میانجی‌ها برای توافق درباره یک آتش‌بس انسانی موقت خبر دادند.

به گزارش ایسنا، بعد از ناکام ماندن مذاکرات قاهره درباره غزه در رسیدن به توافقی برای آتش‌بس و تبادل اسرا بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی، هیئت‌های این جنبش و این رژیم قاهره را ترک کردند.

منابع آگاه امنیتی مصری شامگاه یکشنبه از پایان بدون نتیجه مذاکرات درباره آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در قاهره خبر دادند. آن‌ها می‌گویند حماس و رژیم صهیونیستی با بسیاری از پیشنهادهای میانجیگران مخالفت کردند.

یک مقام اسرائیلی اما به وبگاه واللا نیز گفته مذاکرات مثبت بود اما اختلاف‌ها میان طرفین همچنان باقی است. مذاکرات قاهره پس از مذاکرات هفته گذشته در دوحه برگزار شد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت بازگشت هیئت اسرائیلی به تل‌آویو به معنای بحران در مذاکرات نیست بلکه مذاکرات ادامه دارد. در مذاکرات قاهره هیچ گونه گشایشی حاصل نشد.

همچنین سازمان رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از مسؤولان گزارش داد همچنان یک هیئت فنی اسرائیلی برای ادامه مذاکرات و کاهش شکاف‌ها در قاهره است.

شبکه سی ان ان نیز به نقل از یک مسؤول آمریکایی افزود مذاکرات در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و تیم‌های مذاکره کننده برای حل مسائل باقی مانده در قاهره خواهند ماند.

رژیم صهیونیستی بر باقی‌ماندن نظامیان خود در محور فیلادلفیا در جنوب غزه پافشاری می‌کند اما حماس بر خروج اشغالگران از غزه تاکید دارد.

پیشتر رسانه‌ها و مقام‌های رژیم صهیونیستی از سنگ‌اندازی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم در مسیر توافق انتقاد کرده بودند.

رژیم صهیونیستی همچنان بر خواسته خود برای ازسرگیری جنگ بعد از مرحله نخست توافق و ابقای نیروهایش در محورهای فیلادلفیا و نتزاریم پافشاری می‌کند.

در این راستا وبگاه روزنامه العربی الجدید نوشت در سایه شکست مذاکرات، میانجی‌ها تلاش برای رسیدن به یک توافق درباره آتش‌بس انسانی بین چهار روز تا یک هفته را برای رفع نیازهای انسانی مردم غزه و ورود واکسن برای پیشگیری از فلج اطفال و مواد و تجهیزات بهداشتی در سایه شیوع بیماری‌ها بین آوارگان و نگرانی نسبت به شیوع وبا آغاز کرده‌اند.

درباره مذاکرات مربوط به محور فیلادلفیا بین مصر و رژیم صهیونیستی نیز این روزنامه نوشت: فشارهایی از سوی آمریکا بر ۲ طرف برای تسریع در راه اندازی مجدد گذرگاه رفح وجود دارد. دولت آمریکا به کلیاتی درباره عقب نشینی تدریجی از این گذرگاه تا پایان سال جاری میلادی در صورت عدم توافق تبادل اسرا در این مدت رسیده است و در صورت اجرای توافق تبادل اسرا قبل از موعد مشخص، اسرائیل به صورت کامل و فوری از گذرگاه عقب نشینی خواهد کرد.

در این راستا، یک مسؤول حماس به خبرگزاری آناتولی گفت: میانجی‌ها در مصر و قطر به هیئت حماس در قاهره پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس دادند که شامل توقف دائم جنگ و عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه نیست. این پیشنهاد جدید شامل خواسته‌های اسرائیل است و به این رژیم اجازه می‌دهد تا کنترل مرزهای مصر و غزه را در دست داشته باشد و همچنان در غزه حضور نظامی داشته باشد.

پیش از این «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «الاقصی» اعلام کرد: مذاکرات با چند موضوع اصلی اصرار بر آتش‌بس، عقب نشینی نیروهای اشغالگر از سراسر نوار غزه، امداد رسانی به آوارگان و معامله عادلانه تبادل اسرا آغاز شد. توقف تجاوز اولویت اول ماست، اما اسرائیل همچنان تعلل می‌کند. رژیم اشغالر شروط جدیدی را برای پذیرش توافق تعیین کرد و آنچه را قبلا با آن موافقت کرده بود پس گرفت.

وی همچنین اضافه کرد: رژیم اشغالگر درباره تغییر موقعیت در محور فیلادلفیا و مدیریت غیر فلسطینی گذرگاه رفح صحبت می‌کند و دولت آمریکا نیز با صحبت از توافق قریب الوقوع برای اهداف انتخاباتی، امید کاذبی را القا می‌کند. ما صحبت درباره بازنگری در آنچه در دوم ژوئیه گذشته با آن موافقت کردیم یا شروط جدید را نمی‌پذیریم.

«عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز شامگاه یکشنبه اعلام کرد: هیئت حماس پس از دیدار با میانجیگران مصری و قطری و شنیدن نتایج آخرین دور مذاکرات، عصر یکشنبه قاهره را ترک کرد.

طبق گزارش شبکه «القدس»، وی گفت: هیئت حماس خواستار آن شد که رژیم اشغالگر موظف به انجام توافق دوم ژوئیه بر اساس آنچه در سخنرانی بایدن و قطعنامه شورای امنیت آمده بود، شود. حماس به منظور دستیابی به منافع ملت فلسطین و توقف تجاوز علیه آنها، آمادگی خود را برای اجرای آنچه در ۲ ژوئیه بر سر آن توافق شد، اعلام می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: هیئت حماس بر موضع خود مبنی بر اینکه هر توافقی باید شامل آتش‌بس پایدار، خروج کامل از نوار غزه، آزادی بازگشت آوارگان فلسطینی، امداد رسانی و بازسازی و معامله جدی برای مبادله اسرا باشد، تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha