• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403060502175
  • خبرنگار : 71967

محدودیت‌های جدید علیه دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

محدودیت‌های جدید علیه دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

در آستانه شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های آمریکا، مسئولان دانشگاهی در سراسر ایالات متحده سعی می‌کنند با وضع قوانین سخت‌تر و شدیدتر با شکل‌گیری دوباره اعتراضات مقابله کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از فایننشال تایمز، مسئولان نهادهای عالی آموزشی در آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر و اولین سالگرد جنگ در فلسطین، فارغ التحصیلان، دانشجویان و اعضای هیات علمی خود را تحت نظارت شدید گرفته‌اند.

گفته می‌شود بسیاری از رهبران دانشگاهی در حالی که بر اهمیت آزادی بیان و احترام به دیگران تاکید می‌کنند، اما در عمل  اقدامات سخت انضباطی را برای دانشجویان معترض در نظر گرفته‌اند. در همین راستا، سانتا اونو، رئیس دانشگاه میشیگان خطاب به دانشجویان معترض هشدار داد که حق اعتراض یک نفر نباید باعث اختلال در عملکرد دانشگاه شده و حقوق دیگران را تضییع کند.  موسساتی از جمله دانشگاه نیویورک نیز تصمیم گرفته‌اند تحریم‌هایی را علیه دانشجویان فعال در تظاهرات اعمال کنند.

در این میان برخی سازمان‌های غیر دولتی نیز در در راستای فشار بیشتر بر دانشجویان حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، شورای متولیان و فارغ التحصیلان آمریکا که یک سازمان غیرانتفاعی محافظه‌کار است، برگزاری اردوگاه‌های اعتراضی در محوطه دانشگاه‌ها را ممنوع کرده و درخواست‌های متعدد برای قطع روابط با نهادهای اسرائیلی را رد کرده است.

شکل‌گیری این فضا موجب شده تا بسیاری نسبت به محدود شدن آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا، ابراز نگرانی کنند. در همین راستا، انجمن اساتید دانشگاه‌های آمریکا با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که دانشگاه‌ها و دانشکده‌های آمریکا با محدود کردن آزادی بیان، دانشجیوان و اساتید را دلسرد کرده و حقوق آنها را تضییع می‌کند.

ریسا لیبرویتز، استاد حقوق در دانشگاه کرنل و مشاور عمومی این انجمن، در یک نمونه به قوانین جدید دانشگاه پنسیلوانیا اشاره می‌کند. بنا بر قوانین جدید در این دانشگاه، دانشجویان برای برگزاری هر نوع تظاهراتی در صحن اصلی باید از دو هفته قبل مجوز دریافت کنند. از طرف دیگر، برپایی اردوگاه‌های شبانه در این دانشگاه کاملا غیر قانونی اعلام شده است.

 او در این باره گفت: « به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاهی با وضع این قوانین سخت گیرانه به دنبال دلجویی از سیاست‌مدارانی هستند که در این مدت با برگزاری هرگونه تظاهراتی مخاتلفت داشته‌اند. ادامه این روند، تاثیری هولناک بر آزادی بیان خواهد داشت».

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha