• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060502141
  • خبرنگار : 50624

دانشجویان داروسازی چه مطالباتی دارند؟

دانشجویان داروسازی چه مطالباتی دارند؟

ایسنا/اصفهان تضمین آینده شغلی، ارتباط صنعت با دانشگاه، حضور بر بالین بیماران برای شناخت تداخلات دارویی، کارآموزی و کارورزی بیشتر، اختصاص بورسیه برای شرکت در کنگره‌های بین‌المللی برای دانشجویان تخصص و افزایش حقوق دستیاری، بخشی از مطالبات دانشجویان و جوانان داروساز است.

امروز، ۵ شهریورماه را که مصادف با زادروز محمد زکریای رازی، شیمیدان و دانشمند نامدار ایرانی است، به نام «روز داروساز» می‌نامند. از این‌رو، به بهانه این روز، ایسنا با بعضی از دانشجویان رشته داروسازی به گفت‌وگو پرداخته که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

یکی از دانشجویان رشته داروسازی با تقسیم مطالبات قشر داروساز، اعم از دانشجو و غیر دانشجو، به چهار حیطه مجزا، در گفت‌وگو  با ایسنا، اظهار کرد: حیطه اول، مطالبه از دانشگاه است. کوریکولوم آموزشی داروسازی باید به نحوی تدوین شود که میزان توانمندی داروساز را بعد از فارغ التحصیلی برای ورود به بازار کار بیشتر کند و به عبارت بهتر، داروساز واحدهای بیشتری را در قالب کارآموزی و کارورزی طی کند.

او در خصوص مطالبات از دانشگاه ادامه داد: همچنین لازم است که در خصوص بحث بالینی و مشاهده و یادگیریِ عملیِ تداخلات و عوارض داروها و دوزبندی‌ها، دانشجویان داروسازی همچون دانشجویان پزشکی، حضور موثرتری بر بالین بیماران و بیمارستان‌ها داشته باشند.

این دانشجوی داروسازی، با اشاره به سومین مطالبه دانشجویان داروسازی از دانشگاه اظهار کرد: از آنجایی‌که داروسازی ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارد، دانشگاه باید ارتباط بیشتری با صنعت برقرار کند تا دانشجو از نزدیک با مسائلی که اکنون صنعت درگیر آن است آشنا شود و سپس بتواند با در اولویت گذاشتن این مسائل و موضوعات، تحقیقات و پایان نامه‌ها را تنظیم و پژوهش‌ها را اثرگذارتر و گره‌ای از کار صنعت باز کند.

او حیطه بعدی مطالبات را مطالبه از سیاست گذاران حوزه دارو دانست و تصریح کرد: لازم است قوانین در بستر شفاف و با حضور خود داروسازان که به نوعی از ذی‌نفعان آن قوانین و بخشنامه‌ها هستند، تصویب شود. از این مسئولین تقاضا داریم که دارو را به عنوان کالایی که مرتبط با سلامت مردم است، بشناسند و به ‌آن به‌عنوان کالایی تجاری و بیزینسی نگاه نکنند. متاسفانه با این نگاه اشتباه، ما شاهد وضع قوانین ناعادلانه‌ای در این حوزه هستیم. از جملهٔ این قوانین ناعادلانه، می‌توان به رای جدید دیوان عدالت اداری کشور، مبنی بر قانونی بودن صدور مجوز برای متقاضیان غیر داروساز جهت تاسیس داروخانه اشاره کرد که قطعا به ضرر سلامت جامعه است و می‌تواند منجر به ایجاد هرج و مرج در چرخه خدمات دارویی کشور شود.

این دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در خصوص سایر مطالبات از سیاست‌گذارن عرصهٔ دارو، ‌اضافه کرد: نامه عرضه اینترنتی داروها از پلتفرم‌ها مشکلات زیادی داشته و بستر سازی مناسبی برای انجام آن صورت نگرفته است و بدون در نظرگرفتن سلامت مردم، می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامت جامعه ایجاد کند. در نهایت نیز منجر به حذف داروساز از چرخه درمان خواهد شد.

او با اشاره به اینکه پاره‌ای از مطالبات نیز متوجه مردم عزیز است، اظهار کرد: ما از مردم تقاضا داریم که داروساز را به‌عنوان بخشی از جامعهٔ درمانی بشناسند و به ما اعتماد کنند و قبل از مصرف دارو به‌صورت خودسرانه، خصوصاً در گروه آنتی‌بیوتیک‌ها، حتماً توصیهٔ داروساز را در رابطه با مصرف این داروها در نظر بگیرند.

او در پایان سخنانش با اشاره به مطالبه‌هایش از  قشر داروساز، افزود: همکاران و دانشجویان باید نسبت به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد دغدغه‌مند باشند و فعالانه عمل کنند. متاسفانه بی‌تفاوتی در برابر مشکلات موجود نه تنها راه حل مناسبی برای حل مشکلات موجود نیست، بلکه می‌تواند باعث مواجهۀ این حوزه، با مشکلات روزافزون و پیچیده‌تری شود.

امید را به دانشجویان داروسازی برگردانید

فاطمه حدادی، داروساز و دانشجوی مقطع دکتری داروسازی نیز در ادامهٔ این گفت‌وگوها اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشجویان داروسازی در زمینهٔ صنعت، عدم شفافیت آیندهٔ کاری فارغ التحصیلان جوان این رشته است. این دانشجویان که در بالاترین سطح علمی هستند، فرصت و بستری برای فعالیت شغلی و اجرای ایده‌های خود در دورهٔ تحصیل ندارند. مطالبۀ ما این است که دانشجویان از سوی دانشگاه و صنعت حمایت شوند تا فعالیت‌های پژوهشی‌شان را در زمینه‌های کاربردی‌تر و درجهت تولیدات داخلی انجام‌ دهند.

او با بیان اینکه بهتر است که این قشر از نظر مالی مورد حمایت بیشتری قرار گیرند، افزود: مطالبه ما این است که در مقدار حقوق دریافتی دانشجویان دوره دستیاری تجدیدنظر شود.

او فعالیت در داروخانه را مهمترین منبع درآمد داروسازان دانست و افزود: وجود و فعالیت پلتفرم‌های فروش دارو، با توجه به اینکه به نقش داروساز و در نظارت بر داروهای فروخته شده توجه ندارند، ماهیت درمانی داروخانه و خدمات صنف داروساز را زیر سوال برده‌اند. همچین این وضعیت، امنیت و سلامت جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این دانشجوی دکتری داروسازی، ادامه داد: از سوی دیگر، تصویب اعطای مجوز تاسیس داروخانه به غیر داروساز، ضربه محکمی به آمال و آرزوهای دانشجویان وارد کرد که به شدت از سوی قشر داروساز مورد انتقاد است.  

حدادی ادامه داد: عدم تعلق بورسیه‌های شرکت در کنگره‌های بین‌المللی برای دانشجویان تخصصی، سبب کاهش حس رقابت برای بهبود شرایط پژوهشی درزمینه دارویی کشور، عدم آشنایی با تکنولوژی‌های جدید و عدم انتقال آنها به داخل کشور می‌شود. ‌امید است که در اجرای این طرح هم همکاری‌های لازم انجام‌ شود.  

او رشته داروسازی را برای افراد صاحب ایده و پژوهشگران حوزهٔ سلامت رشته بسیار خوبی دانست و اضافه کرد: متاسفانه با تصمیماتی که اخیراً گرفته شده است، دانشجویان انگیزه‌ها و امید خود را ازدست می‌دهند و صدمات جبران ناپذیری به بدنهٔ این رشته وارد می‌شود.  

این دانشجوی مقطع دکتری در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: از همکارانم دعوت می‌کنم که درکنار هم برای رفع مشکلات این صنف گام برداریم و برای رسیدن به مطالبات، امید خود را از دست ندهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha