• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403060502109
  • خبرنگار : 71129

رسانه آمریکایی: بازداشت دوروف عامل تنش‌های جدید میان روسیه و فرانسه است

رسانه آمریکایی: بازداشت دوروف عامل تنش‌های جدید میان روسیه و فرانسه است

رسانه آمریکایی به نقل از مسئولان فرانسوی گزارش کرد، بازداشت موسس تلگرام در فرانسه باعث ایجاد تنش‌های جدید بین روسیه و فرانسه می‌شود.

به گزارش ایسنا، پیشتر رسانه‌های فرانسوی از قول منابع نزدیک به تحقیقات در ارتباط با دستگیری پاول دوروف، موسس و مدیرعامل پیامرسان تلگرام نوشته بودند که بازداشت او یکشنبه عصر تمدید شده است.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» همچنین بر آنچه «نفوذ» تلگرام بر دولت‌های اقماری شوروی و استفاده آن توسط اوکراین و روسیه برای انتشار اطلاعات درباره جنگ خواند، تاکید دارند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این رسانه‌ها همچنین معتقدند که دوروف احتمالا به دارایی با ارزش برای آژانس‌های اطلاعاتی غربی که به دنبال رمزگشایی از پیام‌های رمزگذاری شده این پیام‌رسان هستند، تبدیل شود.

شنبه عصر رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که دوروف در فرودگاه لو بورژ در حومه پاریس دستگیر شد. او با یک جت شخصی از جمهوری آذربایجان در سفر بود. دوروف که تابعیت فرانسه را هم دارد، دقیقا قبل از ورود به فرانسه نامش در فهرست افراد تحت پیگرد این کشور قرار گرفت و موجب شد تا مسکو از آن به‌عنوان تله یاد کند.

سیستم قضایی فرانسه دوروف را به دلایل ادعایی متعددی از جمله امتناع تلگرام از همکاری با مقامات این کشور می‌داند. موسس این پیام‌رسان ممکن است به تروریسم، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و پولشویی و موارد دیگر متهم شود.

در این میان، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون شورای امنیت این کشور به بازداشت دوروف واکنش نشان داد و گفت، موسس تلگرام با فرار از کشور اشتباه محاسباتی انجام داد و فکر کرد که هرگز مجبور نخواهد بود تا با سرویس‌های امنیتی در خارج از روسیه همکاری کند.

مدودف به گفت‌وگوی چند سال پیش خود با دوروف اشاره کرد که در آن زمان به موسس تلگرام گفته بود اگر نمی‌خواهد با آژانس مجری قانون همکاری کند در هر کشوری که باشد، به مشکل بر می‌خورد.

وی در ادامه گفت: «دوروف می‌خواست مرد جهان باشد که بدون سرزمین مادری به طرز شگفت‌انگیزی زندگی می‌کند. او اشتباه کرد. برای همه دشمنان مشترک ما، او روس است و برای همین غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک است. دوروف باید در نهایت بفهمد که نمی‌توان سرزمین پدری خود را انتخاب نکرد.»

از سوی دیگر «جورجی لوبوشکین» سخنگوی سابق تلگرام هم به شبکه خبری راشاتودی گفت، دوروف اگر فکر می‌کرد مقامات فرانسوی در مورد دستگیری او جدی هستند، «امنیتش را نادیده نمی‌گرفت» و وارد پاریس نمی‌شد.

وی همچنین معتقد است که دستور بازداشت دوروف احتمالا از سوی واشنگتن صادر شده است و احتمالا دوروف از این که حکمی برای دستگیری او آماده شده بود، بی‌اطلاع بوده یا فکر می‌کرد که با مشکل جدی مواجه نخواهد شد.

لوبوشکین ادامه داد: «فکر می‌کنم که دستور دستگیری موسس تلگرام نه از اتحادیه اروپا و نه از فرانسه صادر شده باشد. احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا در صدور این دستور نقش داشته باشد چون مدت‌ها بود که به دنبال دستگیری دوروف بود و او هم همیشه در این باره صحبت می‌کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha