• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403060502106
  • خبرنگار : 50598

پس از هفت سال؛

جامعه نخبگان استان مرکزی اندر خم چالش تکمیل راه دسترسی!

جامعه نخبگان استان مرکزی اندر خم چالش تکمیل راه دسترسی!

ایسنا/مرکزی قریب به هفت سال از افتتاح پردیس پارک علم‌وفناوری استان مرکزی در پنج کیلومتری شهر اراک می‌گذرد، ولی بعد از گذشت اینهمه سال‌، مهد علم و فناوری استان مرکزی که محل اجتماع نخبگان، اندیشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان است از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها مثل جاده دسترسی مناسب، آنتن تلفن همراه و ایستگاه وسایل حمل‌ونقل عمومی محروم است و گویا تا اطلاع ثانوی این مشکلات ادامه خواهد داشت.

مهرداد ابراهیمی، رئیس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم‌وفناوری استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تمام مدیران این شهر و استان حداقل یکبار برای بازدید و عکس گرفتن، در پارک حضور پیدا کرده‌اند ولی هیچ توجهی به مسائل و مشکلات پارک ندارند. برای همین است که وقتی سرمایه‌گذاران به پارک می‌آیند و این وضعیت را می‌بینند از استان فراری می‌شوند.

وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری، سرآمد و نماد دانش و فناوری استان‌ها هستند، گفت: چند سال است مسیر دسترسی به پارک که جایگاه علم، فناوری، اشتغال نخبگان و دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه است برای مسئولین شهری و استانی اهمیتی ندارد.

فقط غلطک هست!

ابراهیمی اضافه کرد: در این سال‌ها از یک مسیر زیرگذر خاکی، به عنوان مسیر دسترسی به پارک استفاده می‌شود. بسیاری از خانم‌ها از این مسیر تردد می‌کنند و اگر اتفاقی برای آنها بیفتد چه کسی پاسخگو است؟

وی با بیان اینکه سال‌هاست که آسفالت این زیرگذر خاکی معطل مانده است، گفت: مگر یک مسیر کوتاه را آسفالت کردن اینقدر سخت است؟ مدت‌هاست یک کانکس و لودر و غلطک به صورت نمادین در این مسیر گذاشته‌اند ولی هیچ کاری نکرده‌اند. کسی که از تهران یا دیگر استان‌ها برای بازدید از پارک یا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌آید به وضعیت ما می‌خندد.

جامعه نخبگانی استان مرکزی اندر خم چالش تکمیل راه دسترسی!

دوربرگردان خطرناک

ابراهیمی تصریح کرد: اگر از این زیرگذر خاکی برای دسترسی به پارک استفاده نکنی باید چندین کیلومتر جلوتر، از دوربرگردانی که دقیقا سر پیچ است و خطرات فراوانی دارد استفاده کنی که جان نخبگان استان را به خطر می‌اندازد. برای این دوربرگردان نیز تاکنون نیامدند کارشناسی کنند و جای دوربرگردان را عوض کنند.

جامعه نخبگانی استان مرکزی اندر خم چالش تکمیل راه دسترسی!

وی با اشاره به دیگر مشکلات زیرساختی پارک علم و فناوری افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که اتوبوس‌های شرکت واحد تا دانشگاه آزاد که بعد از پارک است، سرویس‌دهی می‌کنند ولی در پارک توقف ندارند. همچنین مشکل آنتن‌دهی و اینترنت تلفن همراه نیز در پارک وجود دارد که تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

برای پیگیری این مشکلات و اینکه مدیریت پارک در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است با رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی تماس گرفتیم.

جامعه نخبگانی استان مرکزی گرفتار چالش راه دسترسی!

محمدعلی داستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیگیری‌های متعددی از اداره‌کل راه و شهرسازی استان برای آسفالت‌ریزی مسیر دسترسی به پارک داشتیم ولی می‌گویند که پول و اعتبار نداریم.

وی با بیان اینکه نخبگان و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل عدم وجود مسیر دسترسی مناسب دچار چالش و ضرر شده‌اند، گفت: در همه جا جامعه نخبگانی را در اولویت قرار می‌دهند ولی استان راه دسترسی مناسب برای آنها قائل نشده است.

داستان تصریح کرد: اگر آسفالت‌ریزی اکنون انجام نشود چون بزودی به زمستان می‌خوریم دیگر انجام نخواهد شد و ضرورت دارد مدیران استانی در این خصوص اقدامی عاجل انجام دهند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی درخصوص مشکل حمل و نقل نیز گفت: اتوبوس‌های شرکت واحد تا دانشگاه آزاد که دو کیلومتر بالاتر از ما قرار دارد می‌روند ولی متاسفانه در پارک علم و فناوری توقفی ندارند. در خصوص اختصاص یافتن اتوبوس‌های شرکت واحد به پارک با مسئولین شهرداری اراک مذاکراتی داشته‌ایم ولی فقط یک سرویس مینی‌بوس به ما داده‌اند که اصلا جوابگو نیست و فقط یکبار صبح و یکبار عصر حرکت می‌کند.

در ادامه پیگیری‌ها، در رابطه با علت عدم آسفالت‌ریزی زیرگذر دسترسی به پارک علم و فناوری با رئیس اداره راه‌های اصلی اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی تماس گرفتیم.

پیگیری قیر قرضی

مهدی طاهری در این خصوص اظهار کرد: ما برای آسفالت این زیرگذر در حال پیگیری هستیم تا قیر یارانه‌ای و قرضی از راهداری بگیریم البته این مهم، باید در سیستم بنشیند و کار اداری دارد.

وی با بیان اینکه عملیات زیرسازی و بیس این زیرگذر به صورت کامل انجام شده است، گفت: رمپ‌های ورودی و خروجی از سمت اراک و خمین آماده شده و تردد در مسیر خاکی زیرگذر مشکلی ندارد، فقط آسفالت ندارد.

طاهری با اشاره به علت‌های عدم آسفالت ریزی تصریح کرد: اولا بیس و زیرسازی انجام شده باید تایید شود، سپس تاسیسات جانبی مانند فیبر نوری و لوله آب باید جابجا شوند. در این خصوص، مکاتبات اداری انجام شده و منتظر همکاری دستگاه‌های متولی هستیم.

جامعه نخبگانی استان مرکزی اندر خم چالش تکمیل راه دسترسی!

وی با تاکید بر اینکه در این عملیات به لحاظ اجرایی، مالی و برنامه زمان بندی عقب نیستیم، گفت: هفت میلیارد تومان، کار انجام شده توسط پیمانکار داریم که اگر بخشی از اعتبارش تایید شود، باید به پیمانکار پرداخت کنیم. این هفت میلیارد تومان باید توسط سیستم نظارتی تایید شود تا کار را ادامه دهیم.

اعتبار ۱۴۰۳ پیش بینی و اعلام نشده

طاهری با بیان اینکه اعتبارات سال ۱۴۰۲ این پروژه جذب خواهد شد، افزود: برای ادامه کار و آسفالت‌ریزی باید در سال مالی ۱۴۰۳ نیز اعتبار تخصیص داده شود تا پروژه را تکمیل کنیم که تاکنون در این خصوص چیزی پیش‌بینی نکرده‌اند و به ما اعلام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید اعتبار داشته باشیم تا بتوانیم آسفالت‌ریزی را انجام دهیم گفت: متاسفانه زیرگذر پارک علم و فناوری در لیست تملک دارایی‌های ۱۴۰۳ نیست و پولی در استان و شهرستان به این موضوع اختصاص نیافته است ولی جلساتی با فرمانداری اراک گذاشتیم تا این مشکل حل شود. در خصوص اعتبارات ملی هنوز چیزی به ما اعلام نشده ولی شاید برای این موضوع اعتباری اختصاص دهند. 

پارک خارج از حریم شهری است

به گزارش ایسنا، در ادامه، در خصوص عدم ایجاد ایستگاه اتوبوس‌های واحد شهری در پارک علم و فناوری با محمد حسین ساده‌وند، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک گفت‌وگو کردیم و وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری خارج از حریم شهری است و ما در شهرداری وظیفه‌ای نداریم که به پارک سرویس‌دهی داشته باشیم.

ساده وند افزود: ما در شهر کمبود اتوبوس داریم و نمی‌توانیم اتوبوسی را به پارک اختصاص دهیم. اگر تعداد اتوبوس‌ها مازاد بر نیاز مردم شهر شود و قانون اجازه دهد که در خارج از حریم شهری فعالیت کنیم، حتما این کار را می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با این وجود به منظور همکاری با پارک، یک مینی بوس برون شهری به پارک علم و فناوری اختصاص داده‌ایم که روزانه در حال سرویس دهی است.

ساده وند در پاسخ به اینکه چرا اتوبوس‌هایی که به سمت دانشگاه آزاد می‌روند در پارک علم و فناوری که در مسیر راه آنهاست توقف ندارند، گفت: اتوبوس‌های دانشگاه آزاد مربوط به بخش خصوصی است و اتوبوس‌های ما نیستند.

 متاسفانه با توجه به صحبت‌های مسئولین و آنچه درخصوص قیر قرضی و اعتبار پیش بینی نشده و تایید اعتبار پیمانکار و تایید دستگاه های نظارتی و ... گفته شد، مشخص نیست این مشکلات کی رفع خواهند شد.

مشکلات جزئی مثل عدم آسفالت‌ریزی یک زیرگذر چند صد متری و به طول انجامیدن چند ساله آن و اختصاص نیافتن وسایل حمل و نقل عمومی به منظور رفت و آمد نخبگان علم و فناوری استان، برای استانی که به عنوان مهد مفاخر و اندیشمندان و صنعت شناخته می‌شود، به هیچ وجه شایسته نیست.

در تمامی استان‌ها حتی استان‌های کمتر توسعه‌یافته، پارک‌های علم و فناوری با شتاب بسیار زیادی در حال پیشرفت و توسعه هستند در حالی که پارک علم و فناوری استان مرکزی سال‌هاست درگیر مسائل جزئی مثل آسفالت و اتوبوس واحد است.

جامعه نخبگانی استان مرکزی اندر خم چالش تکمیل راه دسترسی!

احداث پارک علم و فناوری در خارج از محدوده شهری، خود یک مسئله و سوال هست و اگر مسئولان استان به هر دلیلی مجبور به احداث این مجموعه در خارج از محدوده شهری شده‌اند، باید در اولین گام بهترین زیرساخت ها و خدمات را برای آن در نظر می گرفتند بویژه اینکه قطعا همه نخبگان و دانشجویان و دانش آموزانی که به این پارک رفت و آمد می کنند وسیله نقلیه شخصی ندارند و اتفاقا حداقل در سال های آغازین فعالیت از نظر مالی بنیه چندان مناسبی ندارند و نمی توانند هر روز هزینه گزافی را برای رفت و آمد به پارک متقبل شوند و شاید همین امر مانع بزرگی در مسیر حضور و استفاده نخبگان جوان و نوجوان در این مجموعه و بهره مندی و تاثیرپذیری آنان از اتمسفر کارآفرینی و فعالیت های دانش بنیان باشد.

آسیب دیدن یا از دست رفتن هر جوان در هر جای استان و کشور یک ضایعه است ولی وقتی پای نخبگان به میان می آید آسیب دیدن آنها یا از دست رفتن شان خسارتی چند برابری را به استان و کشور تحمیل خواهد کرد و این مسئله دقیقا درخصوص ناامید شدن آنها از توجه به مشکلات شان نیز صدق می کند که می تواند باعث مهاجرت شان از استان شود و باز هم پای خسارت های بزرگ مادی و معنوی به میان کشیده شود.

باید دید مسئولان استان تا چه حد به شعارهایی که در حوزه حمایت از اقدامات دانش بنیان داده اند پایبند بوده و به آن باور دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha