• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403060402023
  • خبرنگار : 71660

پکن: مسئله تایوان را در سفر سالیوان به چین برجسته می‌کنیم

پکن: مسئله تایوان را در سفر سالیوان به چین برجسته می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه چین در امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه گفت پکن قصد دارد نگرانی‌های خود را درخصوص تایوان در سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به چین ابراز کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه با اشاره به سفر آتی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به پکن اظهار کرد: «چین نگرانی‌های جدی خود را در مورد موضوع تایوان، حقوق توسعه و امنیت استراتژیک چین و هم‌چنین موضع قاطع خود و مطالبات جدی مطرح خواهد کرد.»

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد «جیک سالیوان» از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ اوت (۶ تا ۸ شهریور) برای آنچه که پکن به عنوان «دور جدیدی از ارتباطات راهبردی چین و ایالات متحده» توصیف کرده است، به این کشور آسیایی سفر خواهد کرد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه افزود: «مسئله تایوان خط قرمزی در روابط چین-ایالات متحده است که نباید نقض شود. هم‌چنین استقلال تایوان بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در تنگه تایوان است.»

وی افزود: «کشورهای خارج از منطقه نباید رویارویی را در دریای چین جنوبی برانگیزند و تنش‌ها را تشدید کنند. علاوه بر این، چین از مدل غربی استعمار یا صادرات ایدئولوژی پیروی نمی‌کند. چین نه مسیر قدیمی استعمار و چپاول غربی را دنبال می‌کند، نه به راهی می‌پیوندد که یک کشور قدرتمند لزوما باید غاصب باشد و نه به صادرات ایدئولوژیک می‌پردازد.»

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha