• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403060401984
  • خبرنگار : 71654

تولید آدامس ضد آلزایمر/ شکستن رکورد اوج گرفتن فضانوردان زن در فضا

تولید آدامس ضد آلزایمر/ شکستن رکورد اوج گرفتن فضانوردان زن در فضا

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار گوناگونی بوده است که در اینجا نگاهی به خلاصه این اخبار خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، از بررسی اوتیسم و تاثیر آن بر مغز تا تولید آدامس ضد آلزایمر، از شناسایی مواد موثر برای محافظت از فضانوردان آینده مریخ تا گیر افتادن فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی از اخبار جالب توجه امروز بوده‌اند. همچنین در مورد پایداری بالن‌ مخابراتی در باد با سرعت ۶۰ کیلومتر برای ارائه سرویس به زائران کربلا خواندیم و دریافتیم که چرا نباید از پیرترین افراد جهان در مورد سلامتی توصیه دریافت کرد.  اکنون نگاهی به خلاصه‌ای از این اخبار می‌اندازیم که برای مطالعه نسخه کامل آنها کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

هرگز از پیرترین افراد جهان توصیه برای سلامتی نخواهید!

دانشمندان هنوز در تلاشند تا دریابند چرا برخی افراد بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند، اما بر این باورند که بهتر است از دریافت توصیه‌های سلامتی از خود فرد صد ساله خودداری شود.

بررسی اوتیسم و تأثیر آن بر مغز

«بررسی تأثیر گیرنده‌های سروتونینی 5-HT7 بر تحریک‌پذیری ذاتی و جریان‌های IA و Ih در نورون‌های هرمی ناحیه CA۱ هیپوکمپ در بیماری اوتیسم القاء شده با والپروئیک(VPA) اسید در موش» عنوان طرح پسادکتری مونا راهدار است که با راهنمایی مهیار جان احمدی و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

فضانوردان گرفتار در ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۵ به زمین باز نمی‌گردند

ناسا سرانجام تایید کرده است که فضانوردان بوئینگ استارلاینر که به دلیل بروز مشکل در فضاپیمای آنها در ایستگاه فضایی ماندگار شده‌اند در سال ۲۰۲۵ با فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس به خانه بازخواهند گشت.

شناسایی مواد موثر برای محافظت از فضانوردان آینده مریخ

مواد موثری که مشخص شده می‌توانند در برابر تشعشعات مضر کیهانی مریخ مقاوم باشند، به عنوان یک گزینه ایده‌آل برای محافظت از فضانوردان شناخته شده‌اند.

رکورد اوج گرفتن فضانوردان زن در فضا شکسته می‌شود

سارا گیلیس(Sarah Gillis) و آنا منون(Anna Menon) قرار است بالاتر از رکوردی که در سال ۱۹۹۰ در دوران شاتل‌های فضایی ثبت شده بود، پرواز کنند و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هفته آینده این دو زن فضانورد رکورد جدیدی از پرواز فضایی را ثبت خواهند کرد.

پایداری بالن‌ مخابراتی در باد با سرعت ۶۰ کیلومتر برای ارائه سرویس به زائران کربلا

بالن‌های مخابراتی، بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰، ارتباطات زمینی را ایجاد می‌کنند و این خدمت محققان پژوهشگاه فضایی در سال‌های اخیر از این زیر ساخت برای تامین سرویس‌های ارتباطی برای مراسم اربعین به بهره‌برداری رسیده است و در سال جاری توانسته است در باد و طوفان با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت با قدرت خدمات لازم را ارائه دهد، به گونه‌ای که تا شعاع ۳۰ کیلومتری خود سرویس اینترنت به کاربران ارائه می‌دهد.

تولید آدامس، آبنبات و پاستیل ضد آلزایمر با دو ماده نانویی

پروژه مشترک دانشگاه علوم پزشکی مشهد (پارک علم و فناوری سلامت و پژوهشکده بوعلی) و دانشگاه فردوسی منجر به تولید نانو مکملی برای پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر شد و به گفته آنها افراد دارای سابقه بیماری آلزایمر در خانواده‌هایشان می‌توانند به منظور پیشگیری از بروز این بیماری از این نانو مکمل استفاده کنند.

تغییر شکل همیشگی قمر «دیمورفوس» در اثر برخورد فضاپیمای «دارت»

بررسی جدید پژوهشگران «دانشگاه مریلند» نشان می‌دهد که فضاپیمای «دارت» ناسا، شکل و مدار قمر «دیمورفوس» را برای همیشه تغییر داده است.

سنگین‌ترین توده‌های پادماده در یک اتم‌شکن ایجاد شد

فیزیکدانان سنگین‌ترین توده‌های ذرات پادماده را که تا به حال دیده شده است، ایجاد کرده‌اند.

هدف‌گذاری ملی برای افزایش توان محاسباتی و افزایش فروش دانش‌بنیان‌ها تا ۲ هزار میلیارد در سند هوش مصنوعی

افزایش توان محاسباتی ویژه پروژه‌های کلان هوش مصنوعی تا یک اگزافلاپس، افزایش حجم زیرساخت پردازش اشتراکی تا ۵ اگزافلاپس، افزایش تعداد محصولات دانش‌بنیان هوش مصنوعی تا ۲ هزار محصول، افزایش فروش شرکت‌های این حوزه تا ۲ هزار میلیارد تومان و قرار گرفتن کشور در میان ۱۰ کشور برتر این حوزه از هدف‌گذاری‌های سند ملی هوش مصنوعی است و برای حوزه‌های دهگانه اولویت‌های الف و ب تعریف شده است.

با شاخص‌های رویدادهای مورد تائید بنیاد ملی نخبگان آشنا شوید

رویدادهای مورد تائید بنیاد ملی نخبگان بر اساس شاخص‌های شیوه‌نامه ارزیابی و اعتبارسنجی رویدادهای نخبگانی شناسایی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha