• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403060401899
  • خبرنگار : 50616

پای دل در مسیرحرم تا حرم؛ رسم عاشقی جاماندگان اربعین در دیارعلویان

پای دل در مسیرحرم تا حرم؛ رسم عاشقی جاماندگان اربعین در دیارعلویان

ایسنا/مازندران پیاده‌روی روز اربعین برای بسیاری از عاشقان و ارادتمندانی که توفیق حضور در مسیر نجف تا کربلای معلی را نداشتند، در یک رسم عاشقی و در امتداد با کاروان حسینی در شهرهای مختلف مازندران به جوش و خروش درآمدند.

این دسته از دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) اگر چه صدها کیلومتر تا حرم حسینی فاصله دارند، اما از دور زائر حسینی شدند و با پای دل مسیر حرم تا حرم را پیمایش کردند تا از غافله زوار عقب نمانند.

حرکتی که در چند سال گذشته جاماندگان سفر عشق و سرزمین مقدس کربلا در دریای بی کران ارادت ایران اسلامی در دسته‌های جاماندگان کربلا و اربعین به جوش وخروش درآورده است.

آئین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی، روز یکشنبه، ۴ شهریور با حضور ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت (ع) همزمان با سراسر کشور در شهرها و مناطق مختلف مازندران برگزار شد.

پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی دربیشتر شهرهای ایران درقالب «حرم تا حرم» درفاصله بین دو امامزاده واجب التعظیم با حضور پرشور عاشقان و دلدگان به خاندان اهل بیت(ع) برگزار شد.

پای دل در مسیرحرم تا حرم؛ رسم عاشقی جاماندگان اربعین در دیارعلویان

این مراسم با حضور عاشقان به اباعبدالله الحسین (ع) و جاماندگان از پیاده‌روی اربعین در کربلا، دربیشتر شهرهای مازندران برگزار شد.

 کودکان ونوجوانان در راه شیدایی اهل بیت

در شهرستان آمل که یکی از طولانی‌ترین مسیرهای پیاده رویی اربعین درسطح استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود، جا ماندگان زیارت کربلا دراین شهرستان مسیر ۱۵ کیلومتری آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) تا آستانه امامزاده عبداله (ع) این شهرستان را پیاده طی کردند.

حضور جوانان و قشرهای مختلف مردم در این راهپیمایی بسیار چشمگیر بود، گروهی با توزیع نذری و گروهی دیگر با دود کردن اسپند سعی داشتند تا سهمی در این مسیر درکنار راهپیمایان داشته باشند.

حضور سالمندان، معلولان بر روی ویلچر و کودکان سوار بر کالسکه از دیگر جلوه‌های ویژه این راهپیمایی در دیار علویان بود، برخی با اعضای خانواده، عزادارانی با دوستان خود، یکی با ویلچر، دیگری با عصا و برخی نیز تنهایی به یاد جابربن عبدالله انصاری، نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال ۶۱ هجری مسیر پیاده‌روی را طی می‌کنند تا گوشه‌ای از ثواب زیارت عظیم امام حسین (ع) در کربلا در روز اربعین را نصیب خود کنند.

پای دل در مسیرحرم تا حرم؛ رسم عاشقی جاماندگان اربعین در دیارعلویان

درطول مسیر پیاده‌روی اربعین، دهها موکب‌ها با توزیع شربت و آب ومیوه از جاماندگان کوی حسینی و نیز میهمانانی از شهرهای مختلف کشور که درماه پایانی تابستان در دیار سبز علویان حضور داشتند، پذیرایی کردند.

 پیاده روی جاماندگان اربعین باعث ایجاد همدلی درجامعه

امام جمعه امامزاده عبدالله شهرستان آمل درحاشیه این مراسم درگفت‌وگویی با بیان اینکه حرکت پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی یک کار فرهنگی بزرگ است، گفت: این حرکت نه اقدامی موازی با راهپیمایی بزرگ اربعین در کربلا و نه حرکتی دولتی است بلکه اقدام فرهنگی، نمادین و کاملا مردمی است که توسط عده‌ای از جوانان شهرهای مختلف از چهار سال پیش آغاز شده است.

حجت الاسلام «حسین حسین زاده برسمنانی» افزود: این کار نمادین و مردمی برای شبیه‌سازی کسانی که توانایی رفتن و شرکت کردن در پیاده روی بزرگ نجف تا کربلا را ندارند در داخل شهرها زیبا و پسندیده است.

پای دل در مسیرحرم تا حرم؛ رسم عاشقی جاماندگان اربعین در دیارعلویان

وی ادامه داد: ستاد مردمی جاماندگان اربعین حسینی یک نهاد کاملا مردمی و خود جوش است که هدایت و رهبری حرکت تمام هیات‌های مذهبی را در روز اربعین بر عهده دارد و تا آنجا که مقدور بوده تمام کارهای این روز را به خود مردم محول کرده است.

امام جمعه شهر و بخش امامزاده عبدالله، با بیان اینکه حرکت پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی باعث ایجاد همدلی و همگرایی در جامعه می‌شود اظهار کرد: تهدیدات دشمنان اسلام و ایجاد گروه‌های تروریستی که درتلاش برای تحریف کردن فرهنگ حسینی واربعین هستند، تا مسلمانان را با این فرهنگ دور کنند.

پیاده روی اربعین، حلقه اتصالی وحدت مسلمانان

فرماندارسپاه ناحیه شهرستان آمل هم درخصوص پیاده روی اربعین گفت، که برگزاری این رویداد کم نظیر درقالب پیاده‌رویی از «حرم تا حرم» که چندسالی است در آمل به همت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان انجام می‌شود، فرصت خوبی است تا مردمی که نتوانستند در مراسم اربعین در کربلا حضور یابند در این همایش حضور یابند و ارادت خود را به ساحت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در طول مسیر راهپیمایی از حرم تا حرم نشان دهند.

پای دل در مسیرحرم تا حرم؛ رسم عاشقی جاماندگان اربعین در دیارعلویان

سرهنگ عابدین داغمه‌چی افزود: یکی از برکات مهم اربعین وحضور میلیونی شیعیان و مسلمانان در سراسر کشور و دیگر کشورها باعث خواهد شد مسلمانان به خصوص شیعیان با حضور میلیونی دراین آیین‌ها توطئه‌های شوم استبکار را به خودشان برگشت خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha