• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060401752
  • خبرنگار : 50653

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

اربعین، شنا در جهت خلاف رودخانۀ تمدنیِ غرب است

اربعین، شنا در جهت خلاف رودخانۀ تمدنیِ غرب است

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اربعین بیش از سایر مناسک دینی، ضد فردگرایی وخودخواهی است، گفت: جهان مدرن است که سود مادی را محور همه عامل قرار می‌دهد، اما فردی که در راهپیمایی اربعین شرکت یا خدمت می‌کند این گونه نیست‌، پس اربعین، شنا در جهت ضد جریان رودخانه تمدنی غرب است. 

حسین مطیع در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه اربعین نمونۀ کوچکی از یک جامعۀ تمدنی عصر ظهور است، اظهار کرد: برخی از ارزش‌ها در جامعۀ شبه مدرن پررنگ نبوده یا خبری از آن وجود نداشته است؛ اما از ارزش‌های پررنگ راهپیمایی اربعین، ایثار، از خود گذشتگی و مهمان‌نوازی خانواده‌های عراقی است که در طول یک‌سال بودجه خود را برای این روز نگهداری می‌کنند تا بتوانند پذیرای زائرین امام حسین(ع) باشند. البته به تازگی ایرانی‌ها نیز موکب‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند تا از زائران حضرت امام حسین(ع) مهمان نوازی کنند. 

وی با اشاره به اینکه جهان مدرن، انسان‌های خودخواهی را تربیت می‌کند که حرص جمع آوری مال و بخل انفاق دارند و به تعبیر سخن پیامبر(ص) قبلۀ آن‌ها پول است، افزود: در اربعین افرادی را مشاهده می‌کنید که برای پول ارزش قائل نیستند و به آسانی پول خود را برای زائرین هزینه می‌کنند؛ در واقع می‌توان گفت این ضد روحیۀ خودخواهی و فرد گرایی غربی است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن تأکید بر اینکه اربعین بیشتر از سایر مناسک دینی، ضد فردگرایی وخودخواهی است، توضیح داد: افرادی که در مناسک هر دینی شرکت می‌کنند بر ضد فردگراییِ خود عمل می‌کنند و باید روحیه جمعی، ایثار، مشارکت، شرح صدر و حسن خلق داشته باشد چراکه هدف دین، تربیت کرامت اخلاقی است و این هدف در مناسک دینی بروز پیدا می‌کند. 

مطیع ادامه داد: جهان مدرن است که سود مادی را محور همه عامل قرار می‌دهد، اما فردی که در راهپیمایی اربعین شرکت یا خدمت می‌کند این گونه نیست‌، پس اربعین، شنا در جهت ضد جریان رودخانه تمدنی غرب است. 

وی با اشاره به اینکه اربعین به لطف امام حسین(ع) عملی شبیه معجزه در این سال‌ها است، تصریح کرد: امروز رفتار و اتحاد دو کشوری که ۸ سال با یکدیگر درگیر جنگ بودند برای برخی بسیار عجیب و غیرقابل باور است؛ این موضوع با گرامی‌داشتنِ ارزش‌های انسانی و در برخورد کرامندانه با زائران امام حسین(ع) و احترام ویژه به آن‌ها بیش از پیش متجلی می‌شود؛ چراکه حضور در اربعین صرف‌نظر از ملیت، نژاد، رنگ و زبان است و آنجا با تجلی ارزش‌های الهی انسان به شکوه تمدنیِ خود می‌رسد و قطعاً چشمه‌ای از تمدن زمان ظهور بقیه الله(ع) است.

دبیر کانون دانشگاهیان استان اصفهان با تأکید بر اینکه دین صرفاً معارف و علوم تئوریک نیست، اضافه کرد: دین یک تحقق و رخداد فردی و اجتماعیِ واقع شده در خارج است؛ (اِنِّ الدِینَ لِواقِع) و ما بروز و تجلی این تدین و شیوه دین‌ورزی اخلاقی را در این ایام شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم فطرت در اربعین نمودار می‌شود که روانشناسان و جامعه شناسان باید این اتفاق خارجی را تجزیه و تحلیل کنند، گفت: باید ریشه‌های این فضایل را در دین پیدا کرد چراکه از دین منشاء گرفته شده است. این فضایل از فردگرایی اومانیستی، حقوق بشر سازمان ملل، حق شهروندی مدرن و آزادی مدنی و...غربی برنخواسته است.

مطیع در پایان با اشاره به اینکه عطشی که از شط فرات آمده درحال حاضر جایگاه خود را در زبان، دل‌ها و جان‌های مردم پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این حماسه بزرگ در پهنه تاریخ خود را نشان می‌دهد. حقیقت مهمی که رخ داده است می‌تواند جهان را تغییر دهد و یک جامعه شناسی نوین را پایه‌گذاری کند و عواملی که  موجب غفلت از آن می‌شوند و عمداً آن‌ها را سانسور می‌کنند نخواهند توانست نور الهی راخاموش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha