• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403060401750
  • خبرنگار : 30057

دانش‌بنیان‌های اربعینی-۷

پایداری بالن‌ مخابراتی در باد با سرعت ۶۰ کیلومتر برای ارائه سرویس به زائران کربلا

پایداری بالن‌ مخابراتی در باد با سرعت ۶۰ کیلومتر برای ارائه سرویس به زائران کربلا

بالن‌های مخابراتی، بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰، ارتباطات زمینی را ایجاد می‌کنند و این خدمت محققان پژوهشگاه فضایی در سال‌های اخیر از این زیر ساخت برای تامین سرویس‌های ارتباطی برای مراسم اربعین به بهره‌برداری رسیده است و در سال جاری توانسته است در باد و طوفان با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت با قدرت خدمات لازم را ارائه دهد، به گونه‌ای که تا شعاع ۳۰ کیلومتری خود سرویس اینترنت به کاربران ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در ۱۲ حوزه "مدیریت آب آشامیدنی و پساب"، "اینترنت اشیا"، "ارتباطات و اطلاع رسانی"، "مدیریت و بازیافت پسماند و زباله"، "تهویه و تجهیزات برودتی و سرمایشی"، "فرهنگی و آموزشی"، "پایش و ردیابی گمشدگان"، "بهداشت، سلامت و تجهیزات پزشکی"، "تجهیزات پخت و پز بزرگ مقیاس"، "ساماندهی و خدمات زائران"، "حمل و نقل"، "تامین انرژی و ساخت موکب" مراسم اربعین محصولاتی را ارائه کردند که به این شرح است:

رگ‌یاب پرتابل

یکی از شرکت‌های فناور رگ‌یاب پرتابل را ارائه داد که با استفاده از این دستگاه می‌توان به راحتی رگ‌ مناسب را برای تزریق پیدا کرد و تزریق یا نمونه‌برداری را انجام داد. این دستگاه در تمامی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارد و برای نوزادان، کودکان و افرادی که رگ‌های آنها به راحتی پیدا نمی‌شود، بسیار کارآمد است.

این دستگاه شارژی بوده و به راحتی قابل حمل و استفاده است. نور این دستگاه برای پوست هیچ ضرری ندارد و ایجاد حساسیت نمی‌کند.

کیت احیای تنفسی

کیت احیای تنفسی(Resuscitator kit) شامل احیاکننده ریوی نیوماتیک و رگولاتور گاز فشار بالا دستاورد فناورمحور یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

احیا کننده ریوی نیوماتیک EasyVent یک احیا کننده پرتابل اورژانس پیش بیمارستانی است که با استفاده از انرژی اکسیژن فشرده بدون نیاز به برق و باطری عمل ونتیلاتور با فشار مثبت اکسیژن را انجام می‌دهد. به علت عدم استفاده دستگاه از برق و باتری، امکان اتصال و ایجاد جرقه در آن وجود ندارد.

از این رو این محصول می‌تواند در معرض گازهای منفجر شونده مانند اکسیژن و در محیط‌های استریل برای کلیه بیماران دچار اختلال در تنفس خودبخودی، بیماران ترومایی و بیماران با غلظت اکسیژن خون پایین، برای آمبولانس‌ها به منظور تهویه مکانیکی یا عملیات احیای قلبی-ریوی و در مراکز درمانی برای تهویه کوتاه مدت بیمار یا انتقال بیمار بین بخش‌های بیمارستانی استفاده می‌شود.

ونتیلاتور پرتابل

دستگاه احیا کننده ریوی نیوماتیک یک ونتیلاتور و احیا کننده پرتابل اورژانش پیش بیمارستانی است که با استفاده از انرژی اکسیژن فشرده بدون نیاز به برق و باتری عمل ونتیلاسیون با فشار مثبت اکسیژن را انجام می‌دهد.

این دستگاه در آمبولانس‌ها برای تهویه و احیای انسان در محیط‌های آلوده و سمی و در محیط بیمارستان برای تهویه کوتاه مدت بیمار یا انتقال بیماران استفاده می‌شود.

سامانه واقعیت مجازی و تور مجازی

این محصول شامل ۳ فاز تولید محتوا، توسعه واقعیت ترکیبی و ارائه محتوا است. در فاز اول به کمک فتوگرامتری برد کوتاه، مدل سه بعدی اثر تولید و ویرایش خواهد شد. به طور همزمان در بستر یک نرم افزار تلفن همراه این محتوا در قالب فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی قابل دسترسی خواهد بود.

در گام بعد کاربر این نرم افزار را در تلفن هوشمند خود نصب کرده و با حرکت در فضای موزه یا هر مکان گردشگری و زیارتی دیگر می‌تواند به اطلاعات آن در فضای سه بعدی مجازی دست یابد.

ساخت فیلم و انیمیشن VRو AR

ساخت انیمیشن واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از محصولات جدید یکی از دانش بنیان‌ها است. این زیر ساخت امکان ساخت فیلم به صورت VR برای اولین بار در ایران با اتصال تصاویر ۴۰ دوربین فیلمبرداری و همچنین ساخت انیمیشن ۳۶۰ درجه را ایجاد کرده است.

تولید محتوا با فناوری‌های VR‌و AR در حوزه اربعین با این زیر ساخت فراهم شده است.

بالن هوای گرم

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بالن هوای گرم را برای برقراری ارتباطات در مراسم بزرگ اربعین ایجاد کرده است.

بالن هوای گرم یک وسیله پروازی است که با استفاده از قانون سبک‌تر بودن هوای گرم می‌تواند پرواز کند. امروزه این وسیله پروازی بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمی دارد و در اکثر مناطق گردشگری که شرایط جوی مناسب پروازی با آن وجود داشته باشد، استفاده می‌شود و از آن برای جذب گردشگر و درآمدزایی استفاده می‌شود.

استفاده از بالن‌های اینترنت ایده چندان جدیدی نیست، ولی به صورت پایه برای ارائه خدمات اینترنت به مناطقی که در شرایط غیرعادی یا دور دست قرار گرفته‌اند، ایده موقت و مناسبی است.

بالن‌های مخابراتی، بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند از ارتفاع ۵۰۰ متر در منطقه مورد نظر قرار گرفته و ارتباطات سلولی زمینی را ایجاد می‌کنند. از جمله کاربردهای این بالن‌ها می‌توان به استفاده در مواقع بحرانی اشاره کرد؛ چرا که با استفاده از ارتباط بی‌سیم بین این بالن‌ها،‌ خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می‌شود.

این بالن‌ها که در سیستم ناوبری آنها از الگوریتم‌های ویژه هوش مصنوعی برای ایجاد شبکه مخابراتی همگون با تغییرات آب و هوایی و وزش باد استفاده شده، به صورت منظمی نسبت به تغییر ارتفاع و رانشگرهای خود اقدام می‌کنند تا بتوانند در ماموریت خود با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مدت زمان بیشتری در هوا معلق بمانند و به ارائه خدمات بپردازند.

اعلام وضعیت در عراق با سیم‌کارت ایرانی

اپلیکشن بله از دستاوردهای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که از اربعین ۱۴۰۲ علاوه بر ارائه سامانه اعلام وضعیت اربعین، امکان خرید ارز اربعین را برای زائرین فراهم کرده است.

زائران اربعین می‌توانند با استفاده از سامانه اعلام وضعیت به صورت کاملا رایگان و با سیم‌کارت ایرانی بدون نیاز به اینترنت یا خرید سیم‌کارت عراقی، با ثبت وضعیت، خانواده و آشنایان را از آخرین وضعیت خود با خبر کنند.

همچنین زائرین می‌توانند به صورت کاملا آنلاین نوبت دریافت خرید ارز اربعین را از طریق این پیام‌رسان رزرو کنند.

بالن هوای گرم در اربعین سال جاری توانسته است در باد و طوفان با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت با قدرت خدمات لازم را ارائه دهد به گونه‌ای که تا شعاع ۳۰ کیلومتری خود سرویس اینترنت به کاربران ارائه می‌دهد. محققان این پروژه به دنبال شکست رکورد مدت زمان پرواز در کشور هستند.

تماس با خط ثابت در ایران با روبیکا

تماس صوتی، پیام متنی نامحدود، پیام صوتی و ارسال موقعیت مکانی با اینترنت رایگان امکاناتی است که در پیام رسان روبیکا از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شده است.

یکی از امکانات این اپلیکیشن که برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است، امکان برقراری تماس تلفنی از طریق روبیکا است؛ یعنی شما می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های تماس خارجی در پیام‌رسان روبیکا بدون پرداخت هزینه رومینگ، از طریق اپلیکیشن روبیکا در کشور عراق با تمام سیم‌کارت‌های داخلی و خطوط ثابت در ایران تماس بگیرید.

در حین استفاده از این نرم‌افزار نیازی نیست که مخاطب تماس، حتما اپلیکیشن روبیکا را نصب داشته باشد و فرد مخاطب، تماس شما را مثل هر تماس دیگری که با خط تلفنش برقرار می‌شود، دریافت خواهدکرد.

استفاده از امکانات روبیکا و جایگزینی آن با تماس معمولی و پیامک می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش هزینه تلفن و اینترنت شما در سفر داشته باشد. با قابلیت به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی و تماس درون و برون برنامه‌ای در روبیکا می‌توانید همسفرانتان را از نگرانی در بیاورید.

مخازن آب شرب بتنی پیش ساخته

یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه مدیریت آب آشامیدنی و پساب مستقر در سنندج مخازن آب شرب بتنی پیش ساخته با تکنیک پیش تنیدگی در احجام ۵۰ تا ۱۰ هزار متر مکعب را با هدف تامین آب شرب سالم برای زائران اربعین عرضه کرد.

این محصول پیش ساخته در مدت زمان کوتاهی نسبت به مخازن در جا تاسیس می‌شود و با توجه به تولید قطعات در کارخانه و انجام کنترل‌های لازم در حین تولید، کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به مخازن در جا دارند.

با توجه به استفاده از المان‌های مختلف در ساخت و اتصال‌های ساده کف و بدنه و سقف مخازن و نیز استفاده از مواد پلی یورتان در درز قطعات این گونه مخازن در مقابل زلزله بسیار منعطف‌تر و مقاوم‌تر هستند.

دستگاه تصفیه آب و فاضلاب

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ساخت دو محصول «دستگاه تصفیه آب و فاضلاب با غشای اسمز معکوس آب لب شور با پلیمریزاسیون پلی آمید» و «ممبران شیرین‌سازی آب(RO)» خدمات دیگری را در حوزه مدیریت آب شرب به زائران اربعین ارئه کردند.

فیلترهای UF برای تصفیه فاضلاب و فیلترهای RO این شرکت برای تصفیه آب دریا کاربرد دارد. همچنین مدول‌های استاندارد غشایی شیرین‌سازی آب برای حذف نمک‌های محلول در آب و سالم‌سازی آب کاربرد دارد. سیستم‌های این شرکت دانش‌بنیان همچنین قادر به تامین آب شرب و آب کشاورزی برای محرومیت‌زدایی و موکب‌های مسیر پیاده‌روی اربعین است.

سامانه‌های تصفیه آب شرب

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان سامانه‌های تصفیه آب شرب و پساب اولترافیلتراسیون و تصفیه آب در شرایط بحرانی را عرضه کرده است. دستگاه‌های تصفیه آب و پساب اولترافیلتراسیون در مقابل سامانه‌های تصفیه آب و پساب نظیر ازن زنی، کلرزنی، لامپ‌های UV مزیت‌های بالاتری دارد.

حذف تمام میکروب‌ها و ویروس‌ها، حذف کدورت و همچنین توانایی تحویل آب کاملا شفاف از مزیت‌های این سامانه به شمار می‌رود. این در حالی است که در نمونه‌های مشابه کدورت آب از بین نمی‌رود و در صورت از بین رفتن، لاشه میکروب‌ها و ویروس‌ها در داخل آب باقی خواهد ماند.

همچنین این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که در پیش از تصفیه تمهیدات بیشتری برای بالا بردن عمر غشای اولترافیلتراسیون در نظر گرفته شده و در صورت نیاز به ذخیره آب لامپ UV نیز تعبیه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha