• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403060401745
  • خبرنگار : 50176

یک دانشیار ادیان و عرفان:

اربعین حسینی، ارزش اسلامی و شیعی است

اربعین حسینی، ارزش اسلامی و شیعی است

ایسنا/لرستان دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد گفت: اربعین حسینی نماد وحدت ملی و انسجام شیعیان و یک ارزش اسلامی و شیعی است.

دکتر علی فتح‌الهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دستاوردها و آموزه‌های عزاداری و اربعین حسینی(ع) بیان کرد: بدون تردید، نهضت آقا اباعبدالله(ع) انگیزه‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن، قیام رهبری جامعه اسلامی بر اساس کتاب خدا با محوریت حق، برای استقرار عدالت بوده است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) فرمودند: «وَ نَحنُ اَهلَ البیت اَوْلَی بِولایةِ هذا الاَمرِ عَلَیکُم فِی هَذا المدَّعینَ مَا لَیسَ لَهُم». انگیزۀ مهم دیگر این نهضت حسینی با استناد به نامۀ امام به اهالی بصره که فرمود: «فَإنَّ السُّنهَ قَد اُمیتَت وَ البِدعَهَ قَد اُحییَت.» استقرار دین و مبارزه با بدعت‌ها و زنده کردن سنّت جدّش رسول خدا(ص) است.

فتح الهی اظهار کرد: عزادرای و تباکی در روایات امری مستحب و پر فضیلت است. گریه‌های امام سجاد(ع) و عزاداری پنهانی امام باقر(ع) در عصر امام صادق(ع) گسترش بیشتری پیدا کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس، عزاداری، واکنش انسان با حالات گوناگون در رویارویی با مسائل اجتماعی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ عزاداری، آیینی پربار و متعالی بوده که با دشواری‌های فراوان به دست ما رسیده است، افزود: البته این فرهنگ در قالب عزاداری و راهپیمایی میلیونی اربعین صدها دستاورد، درس آموزنده و پیام حیات بخش دارد.

این دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با اشاره به آموزه‌های فرهنگی اعتقادی خاطرنشان کرد: در عزاداری باید به تبیین نظام‌مند باورهای اعتقادی مردم مانند خداشناسی، شفاعت و جایگاه امامت پرداخت که همگی از اهداف ائمه(ع) برای گسترش این آموزه‌های ناب بوده است.

وی همچنین با اشاره به آموزه‌های فرهنگی اخلاقی اربعین حسینی بیان کرد: در این زمینه می‌توان به یادکرد ایثار، آزادگی، قدرت تحمّل، صبر و شکیب ورزی، رویارویی با ستمکاران و تقویت روحیۀ تعاون و همراهی با ستمدیدگان، ضعیفان و مظلومان در جای جای بلاد اسلامی اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در خصوص آموزه‌های فرهنگی عرفانی نیز گفت: نهضت امام حسین(ع) علاوه بر اقامه عدل و ستم‌ستیزی از جنبه‌های عرفانی و معنوی بی‌شماری برخوردار است.

فتح‌الهی اضافه کرد: عشق ورزی برای نیل به کمال، ذکر زبانی و قلبی محبوب در هر حال و عدم غفلت از آن حتی در سخت ترین لحظات در میدان نبرد و در زیر باران تیر و تهدید دشمن و اخلاص پیشوای شهیدان و یاران باوفایش می‌تواند درس عبرتی برای ما دوستداران حضرتش در ایام عزاداری و مشارکت در راهپیمایی اربعین باشد.

وی گفت: اربعین سرور و سالار شهیدان کربلا از جمله مناسک دینی و مهم تاریخی است که در طول تاریخ تشیع بیش از هزار سال سابقه دارد.

دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد از اربعین حسینی به عنوان نماد وحدت ملی و انسجام شیعیان و یک ارزش اسلامی و شیعی یاد کرد که به عنوان یک امر مستحب در روایات ما بر آن تاکید شده است.

وی افزود: از امام حسن عسکری (ع) روایتی  نقل شده است که یکی از علائم پنج گانه اهل ایمان زیارت اربعین حسینی (ع) است.

این استاد دانشگاه با اشاره به آموزه‌های اجتماعی عزاداری امام حسین(ع) گفت: ابعاد اجتماعی عزاداری و اربعین در سطح خانواده و جامعه نیز قابل تأمل است. بدون شک، پیاده روی اربعین از باشکوه‌ترین مراسم‌ عزاداری شیعیان و در زمرۀ اجتماعات خودجوش بزرگ مذهبی جهان بوده که نماد قدرت نمایی نرم شیعه در برابر نظام سلطه و استکبار جهانی است.

او خاطرنشان کرد: این راهپیمایی بزرگترین فرصت برای نمایش وحدت و انسجام ملی است که حول محور محبت اهل بیت(ع) شکل گرفته است و به هیچ گروه، دسته، حزب، قومیت و ملت خاصی تعلق و اختصاص ندارد.

وی گفت: این ارتباطات اجتماعی و فرهنگی به نوبه خود می‌تواند پایه‌های تعاملات بیشتر و همبستگی اجتماعی قوی‌تر را برای جامعه دینی به ارمغان بیاورد.

فتح‌الهی گریزی نیز به آموزه‌های سیاسی اربعین زد و اظهار کرد: نظر به اینکه از منظر اسلام دین و سیاست از هم منفک و جدا نیست، امر عزاداری و اربعین نیز در عین دینی بودن، اهداف سیاسی هم در بطن خود دارد. بدون تردید، تأثیرات سیاسی این تجمع عظیم مردمی، در کنار تأثیرات دینی، اجتماعی و فرهنگی بسیار پربار و فراوان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: مؤلفه‌های ولایت‌پذیری، ستم ستیزی در تقابل حق و باطل، ابراز انزجار از رژیم کودک کش صهیونیزم و ژرف بینی و بصیرت توأم با جهاد تبیین و حمایت از حق حاکمیت فلسطین بر سرنوشت خویش از تکالیف هر زائر اربعین حسینی(ع) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha