• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060401741
  • خبرنگار : 50986

یک کارشناس دینی:

کارکرد سیاسی راهپیمایی اربعین، وحدت است

کارکرد سیاسی راهپیمایی اربعین، وحدت است

ایسنا/اصفهان یک کارشناس امور دینی با بیان اینکه مهم‌ترین جلوۀ اربعین حسینی کارکرد سیاسیِ آن است، گفت: امروز وظیفۀ جمع شدن آزادی‌خواهان دنیا در کنار یکدیگر به واسطه اربعین امام حسین(ع) اتفاق می‌افتد و این حرکت، نمادی بر علیه استکبار و ظلم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظرکرده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اربعین مختص به ۱۰۰ سال و ۲۰۰ سال گذشته نیست و تاریخچه زیارت اربعین از شهادت امام حسین(ع) آغاز می‌شود. یکی از اسنادی که اثبات کنندۀ این تاریخچه است زیارت اربعین توسط جابربن عبدالله انصاری  صحابی پیامبر اسلام(ص) و راوی حدیث لوح که دربردارنده نام امامان شیعه از زبان پیامبر(ص) است که از زمان امام باقر(ع) در قید حیات بوده است. او در اواخر عمر خود نابینا بود و به کمک شخص دیگری با وجود سن بالایی که داشت از مدینه خودش را برای زیارت اربعین به کربلا می‌رساند.

او همچنین بیان کرد: کتاب مسائل شیعه در جلد ۱۴ بابی دارد که در آن احادیثی از اهل بیت(ع) آمده که از آن جمله، باب استحباب زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین است که نشان‌ می‌دهد تاریخچه اربعین متعلق به گذشتۀ دور است. یکی از اهمیت‌های زیارت اربعین به دلیل زیارتی است که جابربن عبدالله انصاری انجام داده است. چراکه جابر، انسانی است که دوران معصومین(ع) را درک کرده و شنوندۀ روایت‌های آنها بوده است. 

این مبلغ مذهبی و کارشناس امور دینی ادامه داد: به دلیل بازگشت اسرای کربلا که در روز اربعین خودشان را به کنار قبر سیدالشهدا رساندند. همچنین در روایتی دیگر بیان شده که روز اربعین روزی است که سر مطهر امام حسین(ع) به بدنشان ملحق شد و این‌ مسائل دلایلی بر اهمیت روز اربعین است.

نظرکرده با تأکید بر اهمیت زیارت اربعین و با بیان اینکه یکی از شرایط استطاعت برای حج، امنیت مسیر سفر است و اگر مسیر دارای امنیت نباشد حتی با وجود توانایی مالی، فرد مستطیع نیست و حج بر او واجب نیست، اضافه کرد: مردمِ آن زمان از امام صادق(ع) در رابطه با اذیت‌هایی که حکومت به آنها برای رفتن به زیارت امام حسین(ع) می‌کردند سوال می‌کنند. امام می‌فرمایند: در هر شرایطی به زیارت امام حسین(ع) بروید و این سخن نشان دهندۀ اهمیت زیارت اربعین از زمان گذشته است.

او مهم‌ترین جلوۀ اربعین حسینی را  کارکرد سیاسیِ آن دانست و بیان کرد: حضور جعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر با وجود بیماری، گرمای هوا و ... در راهپیمایی مسیر کربلا تا نجف شرکت می‌کنند نشان‌دهندۀ وحدت جهان اسلام هستند و این اتحاد، امروز از جهان اسلام فراگیرتر شده است. از مسیحی‌ها، صائبی‌ها و... نیز در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و این وحدت تماشایی را رقم می‌زنند. امروز وظیفۀ جمع شدن آزادی خواهان دنیا در کنار یکدیگر به واسطه اربعین امام حسین(ع) اتفاق می‌افتد. این حرکت نمادین، علیه استکبار و ظلم است. کارکرد سیاسی راهپیمایی اربعین، وحدت است.

نظرکرده توضیح داد: از مستحبات زیارت اربعین، خواندن زیارت‌ نامه‌ای است که امام صادق(ع) به خواندن آن به صفوان بن مهران جمال که یکی از اصحاب امام است سفارش کرده است. امام فرمودند: "روزی که به مرقد سیدالشهدا برای زیارت می‌روی نزدیک ظهر که شد این زیارت را بخوان." یکی از نکاتی که امام صادق(ع) می‌فرمایند این است که در روز اربعین چه کاری انجام دهید و وظایف را بیان می‌کنند. یکی از وظایفی که به صفوان بن مهران جمال می‌فرمایند این است: "اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاَهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ"، یعنی پروردگارا من تو را گواه می‌یرم که من دوست آن حضرت و دوست دوستداران او هستم و دشمن با دشمنان او. این حرف یعنی وحدت ذیل پرچم امام حسین(ع) و این قسمت در زیارت‌ نامه‌های اکثر اهل بیت(ع) دیده می‌شود. اهل بیت(ع) مانیفستی را به شیعیان نشان می‌دهند و این است که حول محبت اهل بیت(ع) انسان‌ها بایکدیگر متحد شوند و اینگونه است که زیارت اربعین وحدت آفرین است.

این کارشناس علوم دینی، در ادامه گفت: امروز شیعه به وسیله زیارت اربعین اقتدار خودش را به رخ جهان می‌کشد. عده‌ای بدون اینکه وسیله‌ای داشته باشند با هر شرایطی خود را به پیاده روی اربعین می‌رساند و باوجود مسیر سخت با عشق این مسیر را طی می‌کنند، و شعیه یعنی همین. شیعه کسی است که تا پایان جان پای امامش می‌ایستد. امام تنها محدود به امام حسین(ع) نیست و این حرکت یعنی اقتدار نسبت به امام حتی امام زمان(عج)، یعنی شیعه پای امام زمان خودش می‌ایستد. زیارت اربعین به ما یاد می‌دهد که اقتدار خود را ذیل امام زمان(عج) حفظ کنیم.

نظرکرده با اشاره به کارکردهای اجتماعی زیارت اربعین بیان کرد: مردم متوجه می‌شوند که در مسیر دین، ضعیف و قوی نداریم و در جامعه، قدرتمند کنار مستضعف در یک مسیر است. زیارت اربعین، یک اجتماع را نشان می‌دهد و درست است که یک ماه بیشتر نیست اما یک مانور است. زلزله در یک دقیقه شکل می‌گیرد اما عواقب آن سال‌ها طول می‌کشد. زیات اربعین نیز با وجود اینکه یک‌ماه است، اما سیر حرکتی مردم در جامعه را به مدت طول عمرشان نشان می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: زیارت اربعین می‌آموزد که در جامعه، شیعۀ ثروتمند و فقیر نداریم و هر دو در جامعۀ شیعه به یک شکل هستند. فقیر و ثروتمند نباید به یکدیگر دید بد داشته باشند. در جامعۀ شیعه همه در کنار هم رفیق و مهربان هستند. زیارت اربعین شبیه به حج است و در آنجا نیز ظاهرِ فقیر و ثروتمند یک شکل هستند و هردو در مسیر اربعین به صورت پیاده حرکت می‌کنند.

این مبلغ مذهبی تأکید کرد: زیارت اربعین به ما می‌آموزد که در فرهنگ و آداب شیعه، کسب درآمد خوب است، اما مهم‌تر از آن رضایت خداوند و در کنار آن رضایت خلق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha