• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060301558
  • خبرنگار : 50663

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

متخصص زنان باید بدون هیچ محدودیتی، بهترین روش را برای زایمان تجویز کند

متخصص زنان باید بدون هیچ محدودیتی، بهترین روش را برای زایمان تجویز کند

ایسنا/خراسان رضوی استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: سزارین بدون دلیل علمی و پزشکی از نظر متخصصان زنان هم پذیرفته نیست و قدغن است اما این به معنای بستن دست‌های پزشک نیست؛ پزشک باید بتواند بدون هیچ محدودیتی بهترین روش را برای بیمارش تجویز کند.

نفیسه ثقفی در نشست خبری « متخصصان زنان و چالشها و فرصت های فراروی طرح جوانی جمیعت» که امروز شنبه ۳ شهریور ماه در محل نظام پزشکی مشهد، برگزار شد؛ بیان کرد: در همه جای دنیا تخصص زنان را یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین رشته‌های تخصصی پزشکی به شمار می‌آورند چرا که پزشک همزمان با سلامت و جان دو نفر روبرو است. اما متاسفانه در کشور ما به این مهم توجه کافی نمی‌شود.

ثقفی افزود: سختی این رشته تخصصی به قدری است که گاه یک پزشک بیشتر از ۱۰ سال نمی‌تواند در این رشته فعال باشد. متخصصان زنان ما غیر قابل پیش‌بینی‌ترین بیماران را دارند و اما این موارد در نظر گرفته نمی‌شود. ما وقتی بناست زایمان طبیعی را ترویج دهیم و  به جوانی جمعیت کمک کنیم باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم .

وی خاطرنشان کرد: چرا باید امتیاز اعتبارسنجی بیمارستان‌ها وابسته به تعداد زایمان‌های طبیعی و سزارین باشد، چرا باید بیمار ما در بازه‌های نزدیک به اعتبارسنجی در حالیکه از نظر پزشکی باید سزارین شود در به در دنبال بیمارستان باشد که سزارین را قبول کند. اینها است که ما را به عنوان پزشک معالج آزار می‌دهد.

وی گفت: سزارین بدون دلیل علمی و پزشکی از نظر متخصصان زنان هم پذیرفته نیست و قدغن است اما این به معنای بستن دستهای پزشک نیست. پزشک باید بتواند بهترین روش را برای بیمارش تجویز کند بدون هیچ محدودیتی. وقتی محدودیت را به طبابت وارد می کنیم از طرف دیگر دست سودجیان و دلالان و مداخله گران در امر درمان را باز می کنیم.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی، با اشاره به حضور دکتر پزشکیان به عنوان عضو جامعه پزشکی در رأس قوه مجریه و دکتر ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت بیان کرد: حضور این دو بزرگوار فرصت مغتنمی است برای نظام سلامت چرا که هم دکتر پزشکیان کاملا به چالشها و فرصتهای فراروی نظام سلامت اشراف کامل دارند و هم دکتر ظفرقندی در این حوزه متخصص و با تجربه هستند. لذا انتظار می‌رود مسائل در بخش‌های مختلف احصاء و برطرف شود.

وی افزود: نتیجه آماده نبودن زیرساخت‌ها و وضع قوانین سخت‌گیرانه چیزی جز مهاجرت جغرافیایی یا شغلی پزشکان نیست. نتیجه چیزی جز فاصله گرفتن از درمان‌های طبی نیست. روز به روز بر تعداد متخصصان زنان که کار طبابت را رها می کنند افزوده می‌شود. پزشکان جوان ما دیگر قادر به مطب‌داری نیستند و ترجیح می‌دهند به سایر کشورها مهاجرت کنند. آیا جوانی جمعیت فقط باید معطوف به فرزندآوری شود؟ این جوانان برومند و تحصیل کرده را نباید حفظ کرد؟.

ثقفی به موضوع مداخله گران در امر درمان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه با ورود افراد غیر پزشک و غیر متخصص به حوزه  درمان، سلامت جامعه به مخاطره افتاده است. پزشکان ما بر نمی‌تابند با جان مردم بازی شود. باور کنید متخصصان زنان و زایمان به دنبال سزارین نیستند. در هر صنفی ممکن است درصد اندکی متخلف باشد که باید با آنها برخورد شود اما حرف اصلی ما این است که قوانین به قدری سخت گیرانه وضع شده که سلامت مردم به مخاطره افتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha