• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060301547
  • خبرنگار : 50663

دبیر انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران:

ما به دنبال ترویج زایمان طبیعی هستیم اما نه با اجبار

 ما به دنبال ترویج زایمان طبیعی هستیم اما نه با اجبار

ایسنا/خراسان رضوی دبیر انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران با بیان اینکه قوانین باید طوری تعریف شود که مسیر فرزندآوری تسهیل شود.گفت: اگر هدف فرزندآوری است؛ سزارین نباید درگیر این همه محدویت باشد، ما به دنبال ترویج زایمان طبیعی هستیم اما نه با اجبار. 

مریم میرپور در نشست خبری « متخصصان زنان و چالشها و فرصت های فراروی طرح جوانی جمیعت» که امروز شنبه ۴ شهریور ماه در محل نظام پزشکی مشهد، برگزار شد، با اشاره به آمار پایین فرزندآوری به خصوص در برخی استان‌ها اظهار کرد: حداقل کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که در استان‌هایی که نرخ فرزندآوری آنان پایین است سزارین آزاد باشد. متاسفانه فرهنگ‌سازی نشده و شرایط لازم فراهم نشده و از ابتدا اجبار به زایمان طبیعی شده است.

میرپور گفت: بیمارانی هستند که  به مطب‌ها مراجعه کرده و درخواست می‌کنند که اگر سزارین می‌کنید؛ باردار خواهم شد، اگر هدف فرزندآوری است؛ سزارین نباید درگیر این همه محدودیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌های فرزندآوری بیشتر معطوف به شرکت‌های دارویی شده است، گفت: قوانین باید طوری تعریف شود که مسیر فرزندآوری تسهیل شود. در همه جای دنیا افراد با رفاه بیشتر تمایل بیشتر به فرزند آوری دارند اما در کشور ما عکس این مسئله را می‌بینیم. این یعنی مسائل درست ریشه‌یابی نشده و ضعف‌های فراوانی وجود دارد که باید مرتفع شود.

میرپور فرهنگ سازی را اولویت دانست و بیان کرد: سیاست‌های تشویقی در عرصه ترویج زایمان طبیعی باید اولویت قرار گیرد وقتی یک پزشک متخصص زنان طی سالها یک زایمان مشکل‌دار نداشته  و مادر و نوزاد سالم تحویل جامعه داده باید تشویق شود. حال آمار سزارینش چند مورد بیشتر از درصد تعیین شده باشد مهم نیست. اما وقتی ما آمار محور می شویم این موفقیت را نادیده می گیریم و دست می گذاریم روی تعداد سزارین.

وی افزود: ۲ سال پیش در انگلستان یک نوزاد به علت تاکید بر آمار زایمان طبیعی، فوت شد. همین یک نوزاد کافی بود تا سیستم بهداشت و درمان انگلستان سریعا به فکر اصلاح بیفتد. بلافاصله قوانین تغییر کرد و سزارین از آمارمحوری به سمت علت محوری حرکت کرد. یعنی سزارین بر مبنای تشخیص علمی و پزشکی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. سخت‌گیری در حوزه قوانین سزارین و گذاردن کمیته‌های تشخیص و سدهای مختلف تنها و تنها منجر به شکل‌گیری مافیا و به زحمت افتادن مردم خواهد شد.

دبیر انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران به موضوع ایجاد شرایط برای زایمان‌های بدون درد  نیز اشاره کرده و گفت: آمارهای داخلی را با آمارهای کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم در حالی که در این کشورها آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی انجام می شود، مادر باردار، ورزش‌های مناسب را انجام می‌دهد، تغذیه خوب را تجربه می‌کند و در نهایت از سرویس‌های مختلف زایمان طبیعی که عمدتا در شرایط بدون درد هست قدرت انتخاب دارد؛ آمار زایمان طبیعی این گونه بالا می رود.

  وی تصریح کرد: متاسفانه در اغلب بیمارستان‌های کشور به علت مسائل مالی و تجهیزاتی، شرایط زایمان‌های بدون درد فراهم نیست. مادران ما گاه چنان تجربه‌های وحشتناکی از زایمان طبیعی را پشت سر می گذرانند که دیگر حاضر به بارداری نمی شوند! ما به دنبال ترویج زایمان طبیعی هستیم اما نه با اجبار. کار با اجبار پیش نمی‌رود و نتیجه اجبارهای این چنینی چیزی جز به مخاطره انداختن سلامت مادر و جنین نخواهد بود.

میرپور در رابطه با سقط‌های جنایی نیز هشدار داد و گفت: دلال‌هایی در مسیر سقط‌های جنایی وجود دارند که مادران را هدایت می‌کنند و این فاجعه است. داروهای سقط به وفور در دسترس است. سقط‌ها توسط افراد غیرمتخصص و عمدتا در مکان های نامناسب انجام شده و عوارض این سقط‌ها گاهی به ناباروری مادام العمر می‌انجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۶:۴۳

کسی جرات باردار شدن را دارد اصلا کسی جرات ازدواج کردن را دارد اصلا کسی پول برای تشکیل خانواده دارد