• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060301518
  • خبرنگار : 50985

عملیاتی شدن ۲۲۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در خراسان رضوی

عملیاتی شدن ۲۲۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی گفت: کسب‌وکارهای مردم در استان خراسان رضوی و کشور به شدت وابسته به شبکه‌های همراه و دیتا است و ما در مخابرات استان تاکنون ۲۲۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری را عملیاتی کردیم تا بتوانیم دیتا و اینترنت پرسرعت و با کیفیت به مردم ارائه دهیم.

حسن اروجی در نشست خبری هفته دولت که امروز سوم شهریور ماه در محل اداره مخابرات برگزار شد با اشاره به حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت مخابرات در خراسان رضوی و دیگر مناطق اظهار کرد: در شرکت مخابرات خراسان رضوی و سایر شرکت‌های مخابراتی کشور ما در سه حوزه اصلی که شامل تلفن ثابت، تلفن همراه و دیتا هستند، فعالیت کرده و به مردم عزیزمان خدمات ارائه می‌دهیم.

وی درباره تلفن ثابت که از حوزه‌های فعالیت این شرکت است، بیان کرد: تلفن ثابت، سرویس اصلی ما در شرکت مخابرات خراسان رضوی و دیگر شرکت‌های مخابرات است که خدمات آن از دیرباز به مردم ارائه می‌شود و همه با آن آشنا هستند. در حال حاضر، ما در حوزه تلفن ثابت حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک داریم که ۹۰۰ هزار مرکز تلفن، این مشترکان را پشتیبانی کرده و خدمات به آن ها ارائه می‌دهند.

خراسان رضوی ۵ میلیون مشترک فعال تلفن همراه دارد

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی درباره تلفن‌های همراه نیز بیان کرد: سرویس تلفن‌های همراه اکنون سرویس بسیار شناخته شده است و ما در این حوزه فعالیت‌های زیادی برای مخاطبان داریم. در حال حاضر، نزدیک به ۵ میلیون مشترک فعال در شبکه همراه اول در استان خراسان رضوی داریم که این تعداد توسط حدود ۲۱۱۵ سایت موبایل، پشتیبانی و ارائه خدمات می‌شوند. شبکه همراه اول در استان خراسان رضوی، پس از تهران، بزرگ‌ترین شبکه همراه کشور است و بیشترین توسعه را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دیتا نیز تلاش می‌کنیم تا خدمات بهتری را به مشترکان ارائه دهیم، افزود: ما نزدیک به ۶۴۰ هزار مشترک در حوزه دیتا داریم. مخابرات استان خراسان رضوی در حال پیگیری پروژه‌های توسعه‌ای است. برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۲۵۴ سایت موبایل را تا پایان سال راه‌اندازی کنیم. خوشبختانه در هفته دولت، تعداد ۸۴ سایت را به بهره‌برداری می‌رسانیم. همچنین ۲۰۱ سایت را برای ارتقای تکنولوژی دیتا از نسل ۲ به نسل ۳ و ۴ آماده کرده‌ایم که از این تعداد، ۱۲۴ سایت اکنون و در هفته دولت در حال بهره‌برداری است.

اروجی با اشاره به حوزه شبکه فیبر نوری که از پروژه‌های جدید در زمینه دیتا و جایگزین سیم‌های مسی هستند، افزود: در حوزه فیبر نوری نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۳۵۰ کیلومتر فیبر نوری را به بهره‌برداری برسانیم و تاکنون ۲۲۵ کیلومتر آن عملیاتی شده است. کسب‌وکارهای مردم در استان خراسان رضوی و کشور به شدت وابسته به شبکه‌های همراه و دیتا است و مسئولیت ما در مخابرات این است که فعالیت بیشتری در این زمینه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم دیتا و اینترنت پرسرعت و با کیفیت به آن ها ارائه دهیم.

پیش‌بینی یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک برای استان تا پایان برنامه توسعه هفتم

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی درباره پروژه‌های در دست اجرا عنوان کرد: امسال نزدیک به ۸ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال پروژه‌های جدید افتتاح خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان سال به سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲ همت دست یابیم. همچنین، با توجه به نیاز روزافزون مردم به اینترنت و خدمات آنلاین، باید شبکه فیبر نوری را توسعه دهیم. بر اساس گزارش‌های وزیر محترم، پیش‌بینی شده است که تا پایان برنامه هفتم، هر سال ۴ میلیون مشترک جدید به شبکه متصل شوند که در پایان این پنج سال به ۲۰ میلیون مشترک می رسد. برای استان خراسان رضوی نیز هدف‌گذاری شده که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک جدید به این شبکه متصل شوند. امیدواریم بتوانیم این تعهدات را به خوبی اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از شبکه فیبر نوری در بخش‌های مختلف گفت: به عنوان مثال در گذشته برای دریافت نتایج آزمایش‌ها و سی تی اسکن، نیاز بود که سی‌دی یا نوار قلب به پزشک ارائه شود، اما اکنون پزشکان می‌توانند به صورت مستقیم از طریق اینترنت با سرورهای مربوط متصل شوند و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند. بنابراین ضروری است که تمامی حوزه‌های تجاری، پزشکی و آموزشی در کشور به اینترنت و دیتاهایی با سرعت‌ بالا متصل شوند تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.

هزینه‌ کمتر شبکه فیبرنوری نسبت به تلفن ثابت و مزایای آن

اروجی درباره هزینه‌های نصب و اشتراک شبکه فیبر نوری برای مشترکین اظهار کرد: در مورد نصب و اشتراک خدمات جدید، هزینه‌ها نسبت به تلفن ثابت متفاوت است. ما در مخابرات تمامی کابل‌های فیبر نوری را به صورت رایگان تا منزل مشتری منتقل می‌کنیم. تنها دو هزینه وجود دارد: یکی هزینه مودم و دیگری هزینه سرویسی که انتخاب می‌شود. هم‌اکنون کمپین‌هایی وجود دارد که در آن مودم به صورت رایگان ارائه می‌شود. مردم باید عادت کنند که این مدل خدمات با هزینه‌های کمتری نسبت به تلفن ثابت ارائه می‌شود و مزایای بالاتری دارد.

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی در ادامه با بیان مزایای استفاده از خدمات شبکه فیبر نوری، عنوان کرد: استفاده از خدمات نوری می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای ملک ایجاد کند. به عنوان مثال، یک منزل که دارای اینترنت فیبر نوری باشد، می‌تواند ارزش آن به طور قابل توجهی افزایش یابد. ما برنامه‌هایی داریم تا مردم را از مزایای این خدمات آگاه کنیم و تبلیغات مناسبی در این زمینه برای آگاه سازی مشترکین از ویژگی های شبکه فیبر نوری انجام دهیم.

وی با تاکید بر لزوم همکاری با نظام مهندسی در زمینه توسعه شبکه فیبر نوری، ادامه داد: ما جلسات مستمری با سازمان نظام مهندسی داریم و تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم تا ساختمان‌های جدید با کابل‌های مسی طراحی نشوند. ما به سازندگان و شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم که می‌توانند ساختمان‌های خود را با فیبر نوری تجهیز کنند تا در آینده بتوانند به راحتی از مزایای این شبکه بهره مند شوند. همچنین اعلام کرده‌ایم که از این پس، دیگر خطوط مسی به طور کامل کشیده نخواهد شد. ما فیبر نوری را به ورودی ساختمان‌ها منتقل می‌کنیم و شما فقط کافی است که مراحل اجرایی را آماده کنید. این آموزش برای تمامی مهندسان ناظر و مشاوران مربوطه نیز اطلاع‌رسانی شده است. اکثر برج‌های سطح شهر، یعنی بیش از ۹۰ درصد آن‌ها، یا مجتمع‌های بزرگ، هم‌اکنون از این سیستم استفاده می‌کنند.

اروجی با اشاره برنامه‌های توسعه‌ای برای پیشرفت شبکه فیبر نوری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، اپراتورهای مخابراتی نظیر شاتل و آسیاتک با شهرداری‌ها همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند که با حمایت استانداری و وزارت کشور این پروژه در حال پیشرفت است. هدف ما این است که در پنج سال آینده، یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانواده در استان خراسان رضوی به شبکه فیبر نوری متصل شوند. برای امسال، پیش‌بینی شده که ۲ میلیون خانواده جدید به این شبکه متصل شوند. در طول سال‌های آینده، این تعداد به ۲۰ میلیون خواهد رسید. با توجه به این برنامه‌ریزی، هر سال پیش‌بینی شده که یک میلیون خانواده جدید به شبکه متصل شوند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی در خصوص چالش‌های امنیتی که در زمینه دزدیده شدن کابل‌های سیمی وجود دارد، افزود: متأسفانه، سرقت کابل‌ها از دوران کرونا افزایش یافته است. ما حدود ۱۰ میلیون متر شبکه داریم که شامل کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های شهر و روستاها می‌شود. نگهداری و حفظ این شبکه کار بسیار دشواری است و به همین دلیل، همکاری‌های امنیتی و انتظامی برای ما بسیار مهم است. سرقت‌ها بیشتر در مناطقی اتفاق می‌افتد که کابل‌ها نمایان هستند و به داخل منازل نمی‌روند.

وی به مشترکان توصیه کرد: اگر سیم تلفن آن‌ها قطع شد، سریعاً با شماره ۲۰۱۱۷ تماس بگیرند و سرقت کابل‌ها را اعلام کنند. از آن لحظه، هزینه‌ای از مشترکین بابت استفاده از تلفن به دلیل قطع شدن سیم دریافت نمی‌شود تا زمانی که مجدداً وصل شود. همچنین، پس از اعلام سرقت هیچ هزینه‌ای برای وصل مجدد سیم از مشترکین درخواست نخواهد شد. لطفاً شهروندان عزیز توجه داشته باشند که همکاران ما باید لباس فرم و کارت شناسایی داشته باشند. در غیر این صورت، مردم باید احتیاط کنند و با ما تماس بگیرند. در حال اجرای پروژه‌هایی برای کاهش سرقت کابل ها از جمله افزایش ارتفاع کابل‌ها و عبور آن‌ها از داخل پیلوت‌ خانه‌ها هستیم.

اروجی درخصوص پروژه‌های ویژه که برای دهه آخر ماه صفر در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر ۲ پروژه فشرده در حال انجام داریم، راه اندازی سایت های اینترنت ۵G در مسیر زائرین و تقویت ظرفیت سایت‌های موبایل در خیابان‌‎های اصلی نزدیک به حرم مطهر امام رضا (ع) و امیدواریم با همکاری‌های مستمر، بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم. همچنین، با توجه به ایام پربازدید مانند دهه آخر صفر، تمامی مراکز و تجهیزات سرویس‌دهی تقویت خواهند شد.

 مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی درباره ارتقای تکنولوژی سایت‌های اینترنت در خیابان‌های مجاور حرم مطهر، بیان کرد: ما در حال ارتقای سایت‌های اطراف خیابان‌های مجاور به فناوری‌های جدید (مانند تی دی ال تی ای) هستیم که سرعت بسیار بالایی دارد. برای مسیرهای پیاده‌روی نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که در چند نقطه، به ویژه در مکان‌هایی که جمعیت زائرین بیشتری حضور دارند، سایت‌های سیار نصب کنیم. در اطراف حرم نیز تعدادی سایت سیار مستقر شده است تا در ایام پربازدید دهه آخر ماه صفر، مشکل ارتباطی برای زائران ایجاد نشود.

لزوم افزایش تعداد سایت‌ها برای خدمات رسانی بهتر در حوزه دیتا

وی با اشاره به افزایش تعداد سایت‌ها و خدمات در ایام پربازدید، خاطرنشان کرد: در خصوص سایت‌های همراه، لازم به ذکر است که همانظور که با توجه به افزایش تعداد زائران، باید تعداد قطارها بیشتر شود، تعداد سایت‌ها نیز باید برای خدمات‌رسانی بهتر بیشتر شود. در ایام پیک، مانند عید نوروز، با توجه به تجربه‌های گذشته، ما هیچ گله‌ای از مشکلات ارتباطی نداشتیم. زائران معمولاً از چند روز قبل وارد می‌شوند و این مسئله به ما کمک می‌کند تا بار ترافیکی را مدیریت کنیم. در روز تشییع جنازه شهید سلیمانی و شهید جمهور رئیسی که یک مناسبت ویژه بود، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود و با وجود افزایش ترافیک در خیابان امام رضا، مشکلات جدی در ارتباطات مشاهده نشد. البته در مواقعی ممکن است تماس‌ها به اشغال برخورد کند، اما در کل توانستیم ترافیک را مدیریت کنیم.

اروجی در خصوص آمار زائران خارجی در ایام دهه پایانی ماه صفر، بیان کرد: در ایام پیک سفر، آمار سیم‌کارت‌های فعال از کشورهای مختلف نشان‌دهنده حضور زائران از ۴۰ کشور بوده است. بیشترین تعداد مربوط به عراق و افغانستان است و پس از آن کشورهایی مانند آلمان، کویت و ترکیه در رده‌های بعدی قرار دارند که بیشترین تعداد سیم‌کارت‌های فعال را داشته‌اند که از رومینگ استفاده کرده‌اند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی درباره هزینه‌های تلفن ثابت در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خصوص خطوط تلفنی که غیرفعال هستند، لازم به ذکر است که برخی درخواست‌ها برای جمع‌آوری خطوط وجود دارد. در شهر مشهد، هزینه‌ای تحت عنوان "حداقل هزینه مکالمه" وجود دارد که مبلغ آن ۱۵هزارتومان است. این بدان معناست که مشترکین می‌توانند تا ۱۵ هزار تومان در ماه به صورت رایگان از خط تلفن ثابت خود استفاده کنند. اگر هزینه مکالمات بیشتر از این مقدار باشد، باید مازاد آن را پرداخت کنند. همچنین در صورت غیرفعال بودن تلفن، باید به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کنند و درخواست قطع خط را ارائه دهند. توجه داشته باشید که این درخواست باید توسط مالک خط انجام شود و مستأجران نمی‌توانند به تنهایی اقدام کنند.

اروجی در پایان با اشاره به فعالیت های انجام شده و همکاری بخش‌های مختلف برای ارائه بهتر خدمات به مردم، بیان کرد: از همکاری‌های مستمر تیم‌های مختلف که در ایام پیک حضور پررنگی دارند، قدردانی می‌کنیم و امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم خدمات بهتری به مشترکین و زائران عزیز درگاه امام رضا (ع) ارائه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha