• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060301445
  • خبرنگار : 50985

تلاش در جهت تثبیت بازار گوشت و مرغ با افزایش تولیدات دامی

تلاش در جهت تثبیت بازار گوشت و مرغ با افزایش تولیدات دامی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: شرایط اقلیمی مساعد و افزایش تعداد دام‌ها به بهبود تولید گوشت قرمز و مرغ کمک کرده است و با این افزایش در تلاش برای تثبیت بازار گوشت و مرغ هستیم.

مجید جعفری در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تولیدات دامی در ۵ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ اظهار کرد: در پنج ماه ابتدایی امسال در حوزه تولیدات دامی، تغییرات قابل توجهی رخ داده است.

وی با اشاره به آمار تولیدات گوشت قرمز و شیر در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: طبق آمارهای مستند وزارتی در سال ۱۴۰۲، تولید گوشت قرمز به ۸۳ هزار تن و تولید شیر به یک میلیون و ۱۹ هزار تن رسید. در سال جاری، تولید گوشت قرمز تاکنون به بیش از ۳۸ هزار تن و تولید شیر خام نیز به ۴۸۰ هزار تن رسیده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی درباره میزان تولید گوشت مرغ و تخم مرغ بیان کرد: در سال گذشته ۲۰۴ هزار تن گوشت مرغ تولید شد و حدود ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای استان خراسان رضوی انجام شد. در سال جاری نیز ، آمار جوجه‌ریزی به ۵۲ میلیون قطعه رسیده و 64 هزار تن تخم مرغ تولید شده است.

شرایط آب‌وهوایی مناسب، موجب افزایش دام‌های مولد شده است

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و آب‌وهوای مساعد، نگرانی‌های موجود را کاهش داده، بیان کرد: شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی در سال جاری بسیار مساعد بوده است. در سال‌های گذشته، کاهش جمعیت دام سبک، به ویژه دام مولد در سطح استان خراسان رضوی نگران‌کننده بود. این کاهش به دلیل شرایط خشکسالی و نامساعد محیطی رخ داده بود، اما امسال با توجه به شرایط خوب، بره‌های ماده کشتار نشده‌اند و این موضوع منجر به افزایش تعداد دام‌های مولد شده است. امیدواریم که این روند تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه یابد و کاهش جمعیت دام مولد که در سال های گذشته رخ داده بود، جبران شود.

جعفری درباره افزایش تولید گوشت قرمز در سال جاری خاطرنشان کرد: این افزایش تولید به دلیل افزایش تعداد دام‌ها بوده است. معمولاً در سال‌های خشکسالی، دامداران برای افزایش تاب‌آوری، جمعیت دام‌های خود را کاهش می‌دهند، اما در سال جاری، با شرایط مساعد اقلیمی و آب‌وهوا، دامداران بره‌های ماده را کشتار نکرده‌اند و این موضوع باعث افزایش گله‌ها خواهد شد. تأثیر این افزایش در نیمه دوم امسال و مخصوصا نیمه اول سال آینده بسیار مشهود خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه جمعیت دام سبک در سال جاری کاهش یافته است، بیان کرد: در حال حاضر جمعیت دام سبک از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس رسیده است. ما نگران بودیم که چگونه این کاهش جبران شود، اما با ارائه نهاده‌ها و وام‌های مختلف، و بهبود شرایط اقلیمی و آب و هوا، امیدواری بیشتری برای دامداران ایجاد شده است. با وجود علوفه کافی در مراتع، دامداران می‌توانند تا ماه‌های مرداد و شهریور از مراتع استفاده کنند که این امر موجب دلگرمی آن‌ها شده است.

وی در ارتباط با ناترازی انرژی و قطعی برق و تاثیر آن بر دامداری‌ها، اظهار کرد: با توجه به نوسانات و قطعی برق که اخیراً گزارش شده، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده است. در حوزه دامداری‌ها، به طور کلی وابستگی زیادی به برق نداریم. در گوسفندداری‌ها نیاز چندانی به برق نیست و در گاوداری‌ها نیز عمدتاً برای شیردوشی و سردکن‌ها از برق استفاده می‌شود. معمولاً گاوداری‌ها از برق اضطراری یا انرژی خورشیدی برای تأمین نیازهای خود استفاده می‌کنند و در صورت قطع برق، مشکلی برای نگهداری شیر که در حرارت پایین نگه‌داری می‌شود، ندارند.

جعفری ادامه داد: مشکل اصلی ما در واحدهای مرغداری است. از دو سال پیش اعلام کرده‌ایم که واحدهای مرغداری باید برق اضطراری داشته باشند. اخیراً در یکی از واحدها تلفات ناشی از نقص سیستم برق اضطراری در پی قطع برق گزارش شده است. بنابراین، تأکید بر استفاده از ژنراتور و برق اضطراری برای تأمین برق در صورت قطعی، ضروری است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به دلایل گرانی گوشت و وضعیت تولیدات دامی، خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته، یکی از دلایل گرانی گوشت، کشتار دام‌ها بوده است. در سال‌های اخیر، حجم بالای کشتار دام‌ها باعث کاهش قیمت‌ها شده بود. اما قیمت گوشت تابعی از عوامل متعددی است و در سال‌های گذشته، قیمت‌ها به‌صورت دستوری و تنظیم بازاری پایین نگه داشته شده بود. این وضعیت در نهایت منجر به نزدیک شدن قیمت تمام‌شده به قیمت فروش شد. اکنون که دامداران احساس می‌کنند قیمت تمام‌شده و قیمت فروش به هم نزدیک شده‌اند، انگیزه بیشتری برای تولید دارند. این تغییرات باعث کاهش نگرانی‌ها درباره ضرر و زیان دامداران شده است.

ضرورت توجه به افزایش بهره‌وری و توسعه مراتع

جعفری درباره فعالیت‌های انجام شده در راستای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری برای دامداران گفت: یکی از موضوعاتی که در سال ۱۴۰۲ به‌عنوان دستورالعمل در بخش کشاورزی مد نظر قرار گرفت، افزایش بهره‌وری بود. در سال‌های گذشته با وجود فراهم کردن بسترهای لازم و قیمت‌گذاری مناسب به مرحله‌ای رسیدیم که افزایش تولید و واحدها برای ما مقدور نبود. همچنین نیاز جامعه به محصولات دامی افزایش یافته بود. بنابراین، باید در حوزه اقتصاد کشاورزی به افزایش بهره‌وری و توسعه مراتع توجه می‌کردیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه امور دام، چند طرح اجرایی شد. به‌ویژه در گاوداری‌های شیری، میانگین تولید گله‌های گاو شیری در استان حدود ۳۲ کیلوگرم بود که هدف ما افزایش این میانگین به ۳۵ کیلوگرم بوده است. اصلاح نژاد و افزایش تولید بسیار چالش‌برانگیز است و تجربه نشان داده که تلاش‌های دولتی به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل، از اتحادیه گاوداران کمک گرفتیم و میز تخصصی شیر را تأسیس کردیم. در این میز از نظرات صاحب‌نظران، گاوداران بزرگ و کوچک، صنایع لبنی و متخصصین صنایع مختلف استفاده کردیم.

وی با اشاره به نظارت تیم‌های کارشناسی و در نهایت افزایش میانگین تولید گاوهای شیری، افزود: تیم‌های کارشناسی ما شروع به بازدید و نظارت از واحدها کردند و مسائل مربوط به اصلاح نژاد، بهداشت و تغذیه را به صورت دقیق بررسی کردند. در پایان سال ۱۴۰۲ با انتخاب ۲۵۵ واحد الگویی، میانگین تولید گله‌های گاو شیری از ۳۱.۹۹ کیلوگرم به ۳۴.۳۲ کیلوگرم رسید که پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شود.

جعفری در خصوص وضعیت بازار مرغ و جوجه‌ریزی در استان خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه طیور گوشتی، بر روی کاهش ضریب تبدیل کار کردیم و زنجیره‌های تولید را تقویت کردیم. ضریب تبدیل از ۲.۰۳ به ۱.۹۶ کاهش یافت و وزن لاشه مرغ افزایش یافت. در تولید تخم‌مرغ نیز با توجه به تغذیه، میزان تولید به ازای هر قطعه مرغ تخم‌گذار از ۱۲۷۷۱ کیلوگرم در ابتدای سال ۱۴۰۲ به ۱۳۴۱۴ کیلوگرم در انتهای این سال رسید.

ضرورت نظارت دقیق در راستای حفظ ثبات بازار گوشت و مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی درباره قیمت‌گذاری گوشت مرغ اظهار کرد: با توجه به نوسانات قیمتی نهاده‌ها، وزارتخانه مرتب به صورت دقیق قیمت‌ها را رصد می‌کند. قیمت تمام‌شده مرغ امروز بین ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان است، در حالی که قیمت خرید مرغ زنده از مرغدار بین ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان است. بنابراین، مرغداران در ۷ الی ۸ ماه گذشته دچار ضرر و زیان نشده‌اند و مرغ با قیمت مناسب از آن‌ها خریداری شده است.

وی افزود: با توجه صعودی بودن میزان جوجه‌ریزی‌ها در کشور، بازار برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه شده است و ثبات روانی و فکری برای مرغداران ایجاد کرده است. آن‌ها می‌دانند که قیمت‌ها در یک ماه تا ۴۵ روز آینده تغییر نخواهد کرد. با توجه به شرایط فعلی، قیمت‌های تمام‌شده کاهش یافته و بازار به ثبات رسیده است. این امر نه تنها برای دامداران، بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز مفید خواهد بود و امید می‌رود که با ادامه این روند، مشکلات گذشته برطرف شود.

جعفری درباره توزیع گوشت، مرغ و قیمت‌ آن‌ها اظهار کرد: در راستای تنظیم بازار، توزیع گوشت گرم گوساله برزیلی با قیمت ۲۹۹ هزار تومان و گوشت گوسفندی با قیمت ۴۶۵ هزار تومان در حال انجام است. در حال حاضر، قیمت مرغ به ۵۸ هزار تومان رسیده است که خط قرمزی برای وزارتخانه محسوب می‌شود. اگر نیاز باشد، شرکت پشتیبانی وارد بازار خواهد شد تا قیمت‌ها را تثبیت کند و وفور توزیع کالا را برای شهروندان تأمین کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی درباره فروش مستقیم محصولات دامی از قبیل گوشت، گوشت مرغ و تخم مرغ بیان کرد: در حوزه محصولات دامی ما همچنین اقدام به فروش مستقیم محصولات دامی از طریق زنجیره‌های توزیع و خودروهای سیار در نقاط مختلف شهر کرده‌ایم. قیمت گوشت مرغ در این روش حدود ۶۰ هزار تومان قرار دارد که نسبت به گذشته تغییراتی داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت تأمین مواد اولیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر تأمین مواد اولیه ورودی به کارخانه‌ها مشکل خاصی ندارد. ذخایر انباری کارخانه‌ها در سطح مناسبی قرار دارد و ما هیچ نگرانی از این بابت نداریم. اگر نیاز باشد، می‌توانیم مواد اولیه را در داخل کشور از استانی به استان دیگر منتقل کنیم.

تعرفه‌های بالای صادرات بر تولیدات دامی

جعفری درخصوص چالش‌های صادراتی موجود در زمینه تولیدات دامی، عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه صادرات محصولات دامی، تعرفه‌های بالای صادراتی است که باعث می‌شود نتوانیم با کشورهایی مانند ترکیه رقابت کنیم، همچنین عدم ثبات دستورالعمل‌ها در حوزه صادرات نیز چالشی بزرگ برای صادرکنندگان است. صادرکنندگان باید بر مبنای قراردادهای یک‌ساله اقدام کنند، اما نوسانات بازار داخلی باعث ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت مناسب کشاورزی و تأمین محصولات کشاورزی افزود: در زمینه کشاورزی و تأمین محصولات کشاورزی، ما هیچ کسری نداریم. مشکل اصلی به بازرگانی و تجارت مربوط می‌شود که ممکن است در برخی موارد باعث به وجود آمدن مشکلات و چالش‌هایی شود.

وی با تاکید بر نقش وزارت اقتصاد در حل مشکلات این حوزه اظهار کرد: وزارت اقتصاد در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد و هیچ نهادی حق ندارد محدودیت یا مسئولیتی خارج از چهارچوب‌های قانونی ایجاد کند. سازمان دادرسی کشور نیز به این موضوع تاکید کرده است که اگر متولی پاسخی به درخواست‌ها ندهد، باید پاسخگو باشد.

جعفری در پایان با اشاره به اهمیت همکاری برای حل چالش‌ها، گفت: امیدواریم که با همکاری تمامی نهادها و ارگان‌های کشوری بتوانیم چالش‌های موجود را به خوبی مدیریت کنیم و به ثبات مناسبی در تولید و عرضه محصولات دامی در بازار دست یابیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha