• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403060301437
  • خبرنگار : 71588

جهاد اسلامی: در حال حاضر روند مذاکرات شاهد شکست است

جهاد اسلامی: در حال حاضر روند مذاکرات شاهد شکست است

سخنگوی رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد در حال حاضر روند مذاکرات شاهد شکست است و همگان باید مسؤولیت خود را در این خصوص برعهده بگیرند.

به گزارش ایسنا، محمد الحاج موسی، سخنگوی رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی خاطرنشان کرد اکنون روند مذاکرات به دلیل رفتار ایالات متحده و نافرجام گذاشتن مذاکرات، شاهد شکست است.

محمد الحاج موسی درجریان گفت‌وگو با وبگاه عربی ۲۱ گفت: تلاش‌های میانجی‌گران و تمامی روند مذاکرات درحال حاضر با بحران بسیار بزرگی روبه‌رو است و به دلیل اقدامات و رفتارهای اشغالگران اسرائیلی و آمریکا ما پیشرفت رو به جلویی نداشته‌ایم بلکه به عقب نیز بازگشته‌ایم.

وی تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) و آمریکا مسؤول فروپاشی احتمالی مذاکرات در قاهره هستند. ما به‌عنوان مقاومت، در طول دوره گذشته با مثبت‌اندیشی و انعطاف‌پذیری زیادی برخورد کرده‌ایم و نمی‌توانیم از شروط اساسی و در رأس آن برقراری آتش‌بس چشم‌پوشی کنیم.

این مقام فلسطینی در ادامه افزود: نتانیاهو کسی است که مانع‌تراشی کرده و می‌کند. این مذاکرات ما را به پیشنهادی رساند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد؛ ما به‌عنوان مقاومت با این پیشنهاد موافقت کردیم و انعطاف لازم را نشان دادیم، اما این نتانیاهو بود که مخالفت کرد و بر تکمیل و تداوم جنگ نسل‌کشی اصرار داشت.

سخنگوی رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز آمریکا از آنچه پیشنهاد پر کردن شکاف‌ها خوانده، صحبت می‌کند اما از کدام شکاف‌ها سخن می‌گوید؟ آن هم زمانی که نتانیاهو تاکید کرده که در محورهای فیلادلفیا و نتزاریم باقی خواهد ماند، اجازه بازگشت آوارگان را نخواهد داد و به هیچ یک از شروط مقاومت توجه نخواهد کرد.

وی ادامه داد: بزرگترین چیزی که واشنگتن در حال حاضر می‌تواند به نتانیاهو قاتل ارائه دهد، زمان است بنابراین تمام زمان لازم را برای ادامه جنگ نسل‌کشی برای او فراهم کرده است اما این امر جایز نیست و ما آن را نمی‌پذیریم.

این مقام جنبش جهاد اسلامی همچنین تصریح کرد: نزد مقاومت فلسطین بر اساس مسؤولیتی که برعهده دارد، اجماعی وجود دارد که روند مذاکرات متوقف نشود بنابراین ما در برابر هر پیشنهاد جدی که تضمین‌کننده چهار شرط اساسی باشد که قبلاً بارها اعلام کرده بودیم، باقی خواهیم بود. آنچه در حال حاضر مورد اختلاف قرار دارد این است که مذاکره‌کننده فلسطینی وجود ندارد، بلکه موضع فلسطینی واضحی وجود دارد و باید به این موضع احترام گذاشت و باید از آن موضع به سمت یک معامله عادلانه پیش رفت همانطور که باید در دوره‌های گذشته اتفاق می‌افتاد.

موسی تاکید کرد هیچ دور واقعی و جدی در جریان روند مذاکرات وجود نداشت. هر زمان که پیشنهادی روی میز بوده، مقاومت با بیشتر آن موافقت کرده، بر یک سری نکات تأکید و به‌طور مثبت و انعطاف‌پذیر برخورد کرده اما هر بار، نتانیاهو از هرگونه توافق طفره می‌رود تا زمان بیشتری را برای ادامه کشتارهای خود و گرفتن جان هزاران نفر بخرد.

وی عنوان کرد مذاکرات غیرمستقیم با اشغالگران در ژانویه گذشته در پاریس، پاتخت فرانسه آغاز شد اما نتانیاهو آن زمان تعلل کرد و به رئیس موساد اختیارات کامل را نداد و در اوایل ماه فوریه گذشته نتانیاهو هیأتی را تنها برای مطلع شدن از پیشنهادات به قاهره و بار دیگر به پاریس اعزام کرد و اهداف واقعی این اقدامات مشخص شده است.

موسی همچنین گفت: این مسأله برای نتانیاهو به بهبود شرایط مذاکرات مربوط نمی‌شود بلکه به تصمیم استراتژیک او برای پیش نبردن معامله‌ای که منجر به توقف جنگ نسل‌کشی شود، مربوط می‌شود. او می‌خواهد اسرای خود را بدون پرداخت هزینه از نوار غزه بازگرداند و آمریکا در همه پیشنهاداتی که مطرح کرده بود به وضوح به ما می‌گفت: اسرا را بدون هیچگونه تضمینی برای آتش‌بس تحویل دهید.

وی ادامه داد: امیدوار بودیم که میانجیگران به‌ویژه پس از صدور و امضای آخرین بیانیه سه‌جانبه، جدیت بیشتری داشته باشند تا در جریان مذاکرات تعلیق جنگ ایجاد شود نه اینکه ما زیر آتش به مذاکره بپردازیم. اشغالگران تلاش‌های میانجی‌ها را نادیده گرفتند و هر زمانی  که فرمول‌های جدیدی ارائه شد که می‌توانست بحران را حل کند با شلیک، بمباران و عملیات نظامی بیشتر در غزه پاسخ می‌دادند از این رو، میانجی‌ها باید هنگام سخن گفتن درباره حقیقت آنچه درجریان این مذاکرات اتفاق می‌افتد و نیز لزوم اعمال فشار بیشتر بر نتانیاهو برای حرکت به سمت تعلیق جنگ، شفافیت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی تلاش‌های صورت گرفته توسط میانجیگران قطری و مصری را ارج نهاد و تاکید کرد که آنها نقش مهمی ایفا کردند اما این نتانیاهو بود که شکست خورد و مانع حصول توافق مورد انتظار و مطلوب شد.

موسی ضمن تاکید بر لزوم عدم ارتباط‌دهی ورود کمک‌های بشردوستانه به جنگ بی‌وقفه در غزه، گفت: این یک موضوع کاملاً بشردوستانه است و طبق قوانین بین‌المللی باید مسأله بشردوستانه را از موضوع جنگ جدا کرد. ما از مردمی صحبت می‌کنیم که در معرض نسل‌کشی و درد و رنج شدید قرار دارند و شمار زیادی از بیماران بدون دارو و ملزومات مربوط به درمان و معالجه وجود دارند و اپیدمی‌های جدیدی وجود دارد که در امتداد جغرافیای غزه شیوع پیدا کرده است، جایی که هیچ یک از مایحتاج زندگی وجود ندارد.

وی افزود: ما در مورد حدود ۶۰ هزار نفر صحبت می‌کنیم که در هر کیلومتر مربع از مناطق امن تعیین شده توسط اشغالگران زندگی می‌کنند، بنابراین کمک‌ها باید فوراً وارد غزه شوند، در غیر این صورت نسل‌کشی بزرگتر و خطرناک‌تر از جنگ کنونی رخ خواهد داد که از حدود ۱۰ ماه پیش ادامه دارد. نتانیاهو از همان روزهای اول، جنگ نسل‌کشی را علیه فلسطینیان و علیه تمامی جنبه‌های زندگی در غزه انتخاب کرد؛ او جنگ نظامی علیه مقاومت فلسطین را انتخاب نکرد و ما خواهان ورود کمک‌ها و نجات ملت فلسطین از چیزی هستیم که بی‌وقفه از آن رنج می‌برند.

این مقام جنبش جهاد اسلامی همچنین گفت بیشتر بیانیه‌های مقاومت فلسطین که طی دوره اخیر در سطح سیاسی صادر شده است، بیانیه‌های مشترکی هستند که دربردارنده پیامی واضح و روشن جهت تأکید بر یکپارچگی موضع نظامی، سیاسی، ملی و انسانی است.

وی آنچه در حال حاضر در غزه اتفاق می‌افتد را به جنگ نابودی علنی مسأله فلسطین تحت حمایت آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده‌اند، توصیف کرد و گفت: ما امید داریم که مواضع کشورهای عربی و اسلامی حمایت از مسأله فلسطین و ساکنان غزه باشد. آمریکا و کشورهای غربی به اشغالگران انواع حمایت تسلیحاتی، مالی، رسانه‌ای و پشتیبانی لجستیکی و سیاسی را ارائه می‌دهند تا آنها به ارتکاب جنایت‌ها و کشتارهای شنیع خود ادامه دهند و این درحالیست که کشورهای منطقه، ساکنان غزه را بیش از ۱۰ ماه است با سرنوشت گریزناپذیر خود رها کرده‌اند. از همگان می‌خواهیم مسؤولیت خود را در این خصوص برعهده بگیرند.

این مقام حماس همچنین تصریح کرد: اکنون همه با یک آزمون واقعی روبه‌رو هستند و باید سکوت یا اظهارات و محکومیت‌هایی که برای رژیم صهیونیستی معنایی ندارد را کنار گذاشته و اقدامی عملی و موثر اتخاذ کرد. مردم ما در غزه هر روز نابود می‌شوند و تحت هیچ شرایطی جایز نیست که سکوت و ناتوانی یا همدستی برخی‌ها ادامه یابد. در صورتی که اشغالگران صهیونیست و آمریکا بازدارندگی لازم را نداشته باشند منطقه ممکن است در معرض هر احتمالی قرار بگیرد و باید قبل از انفجار بیشتر اوضاع، کشورهای جهان در مسؤولیت پذیری جدی باشند.

وی در پایان اظهار کرد: تا زمانی که واشنگتن از اشغالگران حمایت کند تجاوزات آنها ادامه دارد و آتش‌بس بی‌معنا است و چتر حفاظتی آمریکا دست اشغالگران را در ارتکاب جنایات و کشتارهای خود آزاد می‌کند و نتانیاهو هدف روشنی دارد و آن هم مجازات همه فلسطینی‌ها و نابودی نوار غزه، جنگ نسل‌کشی و انتقام‌جویانه بی‌سابقه است آن هم پس از اینکه نتوانست مقاومت را نابود کند یا اسیران خود را بازگرداند.

سه کشور قطر، مصر و آمریکا میانجیگری میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی را جهت امضای قرارداد تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه بر عهده دارند.

خانواده‌های اسرای صهیونیست می‌گویند نتانیاهو به دلیل منافع شخصی و سیاسی ناشی از هراس از فروپاشی کابینه ائتلافی، فرصت‌های دستیابی به قرارداد تبادل را نابود می‌کند. آن‌ها در پیامی تاکید کردند که از تلاش میانجی‌ها برای پایان دادن به جنگ و هرگونه اقدام لازم برای بازگرداندن اسرا حمایت می‌کنند.

مذاکرات پیرامون انعقاد توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در قاهره، پایتخت مصر در جریان است و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این درحالی است که جنبش حماس پیشتر تاکید کرده بود همچنان بر پایبندی به سند دوم ژوئیه (پیشنهاد ارائه شده توسط جو بایدن) به عنوان مرجعی برای اجرا و نه برای مذاکره اصرار دارد.

مقاومت فلسطین به رهبری حماس در هفتم اکتبر عملیات منحصر به فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت.

با گذشت ۳۲۳ روز از آغاز تجاوزات بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رزمندگان مقاومت همچنان ضربات سنگینی را به اشغالگران وارد می‌کنند و با تغییر روش‌های مبارزه خود، کمین‌های پیچیده و جنگ چریکی علاوه‌بر وارد کردن دشمن به یک جنگ فرسایشی، ارتش رژیم اشغالگر را سردرگم کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha