• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403060301364
  • خبرنگار : 50177

راهیابی تابوت مفرغی چوب‌تراش به سالن موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد

راهیابی تابوت مفرغی چوب‌تراش به سالن موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پس از ۲۰ سال تابوت مفرغی چوب‌تراش به سالن موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد راه یافت.

عطا حسن‌پور امروز در نشست با خبرگزاری‌های استان که در محل قلعه فلک الافلاک و  با حضور رئیس کل موزه ملی ایران باستان برگزار شد، بیان کرد: در موزه لرستان تحول بزرگی ایجاد شده و به لحاظ تاریخی از حجر تا قجر با همت دکتر جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران باستان، چینش شدند.

وی با بیان اینکه در این موزه فسیل‌های هفت میلیون ساله قرار دارد، گفت: ۱۸۰ قلم اشیاء به مجموع موزه لرستان اضافه شده که تا چند روز آینده این تعداد به بیش از ۲۰۰ قلم خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تابوت مفرغی چوب‌تراش به سالن موزه قلعه فلک‌الافلاک راه یافت، تصریح کرد: این اثر باستانی که مربوط به دوره اشکانیان و سلوکیان و مربوط به ۲۲۰۰ سال پیش است در سال ۱۳۸۳ در محوطه چوب‌تراش لرستان کشف شد و از دل خاک بیرون آمد و در آزمایشگاه قلع فلک‌الافلاک نگهداری می‌شد.

حسن‌پور بیان کرد: در تابوت مفرغی یک سرباز اشکانی قرار دارد که به لحاظ آیین تدفین به شکل یونانی مآب بوده و طی دو سال اخیر مورد کاوش قرار گرفته و اخیر زیرگلو و روی سینه این سرباز سکه‌ای پیدا شده که مربوط به دوره سلوکیان است؛ همچنین تاریخ تابوت نیز مشخص شده و این اتفاق نادری در تاریخ ایران است.

وی گفت: تدفینی که انجام شده نشان می‌دهد که سربازی که در تابوت قرار دارد و در اثر یک نبرد، زخم شمشیر بر پایش خورده از شاهزادگان دوران سلوکیان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: سرباز مدفون شده در تابوت مردی بین  ۳۰ تا ۴۰ ساله با قد ۱۸۰ سانتی‌متر است که نشان می‌دهد جوانی تنومند بوده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha