• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060301312
  • خبرنگار : 50625

یک استاد دانشگاه:

پیاده‌روی اربعین، حرکتی معنوی، فرهنگ‌ساز و الهام‌بخش است

پیاده‌روی اربعین، حرکتی معنوی، فرهنگ‌ساز و الهام‌بخش است

ایسنا/اصفهان یک استاد دانشگاه گفت: پیاده‌روی اربعین یک حماسۀ شورانگیز حسینی و یک سنت اجتماعی مذهبیِ بسیار زیبایی است که جایگاه خود را در دنیا به دست آورده و به‌عنوان یک حرکت معنوی، فرهنگ‌ساز و الهام‌بخش، سبب شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان شده است.

نصیرالدّین جوادی، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: یکی از مهم‌ترین، الهام‌بخش‌ترین و آموزنده‌ترین مواردی که نشان‌دهنده اهمیت پاسداشت اربعین است، این است که بتوانیم امام حسین(ع)، یاران باوفایش، حماسه‌ای که آفریدند و آن حادثه بسیار عظیم را حفظ کرده و آن را به فرهنگ‌های مختلف جهانی معرفی کنیم؛ این مأموریت بسیار والا، لازم و ضروری است که یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌های انجام آن، اربعین است.

او ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم حادثه عظیم کربلا، اهداف امام حسین(ع) ویارانش و ایثارها و ازخودگذشتگی آن‌ها را به اقشار گوناگون امروز و آیندگان نشان دهیم، یکی از راه‌های آن پاسداشت و حفظ جریانی است که در اربعین به وجود آمده است. سنت پیاده‌روی اربعین یک سنت مذهبی و اجتماعی است که میان مسلمانان و به‌ویژه شیعیان شکل‌گرفته است. پیاده‌روی اربعین یک راهکار مسالمت‌آمیز و همراه با سرور و شادمانی  است، این شادمانی از این بابت است که چنین سنت زیبایی با حضور عظیم مسلمین و شیعیان آفریده‌شده است.

عضو پیشین هیئت‌علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان با اشاره به مهم‌ترین فواید و ثمرات پیاده‌روی اربعین در جامعه، افزود: همدلی، هماهنگی، هم‌اندیشی، مهر و محبت و عشق و علاقه افراد نسبت به یکدیگر در این پیاده‌روی موج می‌زند. این‌ها نشان‌دهنده این است که سنت‌های مذهب شیعه، به‌گونه‌ای صلح‌آمیز، محبت آفرین و عشق‌آفرین است و این موضوع تأثیر زیبایی در جامعه دارد.

او ادامه داد: فرهنگ‌های مختلف از کشورهای مختلف و برخی گروه‌های غیر شیعی نیز در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند، افرادی که شَم جامعه‌شناسی دارند، می‌توانند انسان های گوناگون از کشورهای مختلف را موردمطالعه و بررسی قرار دهند و راهکارهای چگونگی هم‌افزایی میان ملل مختلف با یکدیگر را به دست بیاورند. مورد دیگر نیز توسعه اخلاق فردی در اربعین است.در افرادی که پیاده به سمت کربلا می‌روند و مورد پذیرایی و استقبال قرار می گیرند، روحیه ازخودگذشتگی و ایثار شکل می‌گیرد.

جوادی خاطرنشان کرد: پیاده‌روی اربعین یک حماسۀ شورانگیز حسینی و یک سنت اجتماعی مذهبیِ بسیار زیبایی است که جایگاه خود را در دنیا به دست آورده و به‌عنوان یک حرکت معنوی، فرهنگ‌ساز و الهام‌بخش، سبب شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان شده است. این مسئله حتی در کشورهای غربی، اروپایی و آسیایی غیرمسلمان و در کشورهای عربی که سنی مذهب هستند نیز مشهود است.

این استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی اضافه کرد: امام حسین(ع) شهادت را پذیرفتند و شهید شدند، بعد از ایشان بازماندگان و پیروان آن بزرگوار مأموریت شناساندن امام حسین(ع) به جامعه را دارند و باید به هر وسیلۀ صحیح مردم را با جریان کربلا، امام حسین و یارانش آشنا کنند. گردهمایی عظیم مسلمین این هدف را در سطح منطقه و جهان به خوبی انجام می‌دهد، مخصوصاً امروزه که رسانه‌ها و ارتباط‌جمعی وجود دارد و اخبار به‌سرعت منتشر می‌شود. اربعین تأثیر بسزایی در شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان دارد. لازم به ذکر است افرادی که با تفکر امام‌حسینی رقیب و دشمن هستند، از شور و عظمت اربعین ناراحت‌اند و می‌خواهند در صورت امکان این جریان را خاموش کرده و آن را به فراموشی بکشانند؛ به دلیل آنکه قصد دارند از شناساندن امام حسین(ع) و فرهنگ او جلوگیری شود.

جوادی تصریح کرد: اربعین برای افراد آزادی‌خواه، عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز در دنیا، الهام‌بخش و سبب آشنایی آن‌ها با امام حسین(ع) و اهداف انسان‌ساز ایشان است و مخالفان نیز در مقابل جریان اربعین، طرح‌های دشمنی خود را افزایش می‌دهند. نکته قابل‌توجه این است که دست‌اندرکاران و رهبران همه مراسم‌های مذهبی به‌ویژه اربعین باید بدانند که تا حد امکان این حرکت آموزنده نباید آلوده به خرافات و تفکرهای غلط شده و این حرکت بزرگ باید سال به سال زلال‌تر، پاک‌تر و خدایی گونه‌تر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha