• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403060301306
  • خبرنگار : 71592

مخالفت گروه‌های حقوق بشری تونس با قرارداد خرید قایق از آمریکا

مخالفت گروه‌های حقوق بشری تونس با قرارداد خرید قایق از آمریکا

تصمیم ایالات متحده آمریکا برای فروش قایق به تونس به بهانه حمایت از امنیت ملی و تقویت ثبات منطقه، جنجال زیادی را در محافل تونس مخصوصا در میان گروه‌های حقوق بشری مخالف با این قرارداد برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد واشنگتن با قرارداد احتمالی فروش قایق‌های «آرکانجل» و تجهیزات مرتبط با آن به تونس به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار موافقت کرده است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گروهی از سازمان‌های حقوق بشری تونس این قرارداد را دخالت بیشتر خارجی‌ها در امور داخلی عنوان کردند و بر لزوم تمرکز مقامات تونس بر حل تعدادی از اولویت‌های فوری که مهمترین آنها بحران مهاجران در خاک تونس است و تا به امروز هم حل نشده مانده است، تاکید کردند.

«خالد النوری» وزیر کشور تونس روز سه‌شنبه در مقر این وزارتخانه با سفیر آمریکا در تونس و هیئت‌ همراه وی برخی از پروژه‌های همکاری مشترک در زمینه امنیت، مبارزه با تروریسم، جنایات سازمان یافته و مهاجرت غیرقانونی را بررسی کرد.

اولویت تعیین شده توسط نزدیکی آمریکا و ایتالیا

«رمضان بن عمر» سخنگوی انجمن حقوق اقتصادی و اجتماعی گفت ارائه تجهیزات دریایی از سوی آمریکا، اولویتی است که همگرایی میان آمریکا و ایتالیا آن را تعیین کرده‌ است تا تونس عنصر موثری برای نظارت بر اتفاقات دریای مدیترانه باشد و افزود: این تجهیزات ممکن است بخشی از نظارت باشد.

وی افزود درواقع این قرارداد بخشی از ائتلاف استراتژیک میان آمریکا و ایتالیا است و این کشور نقش مهمی در پیشبرد قرارداد فروش تجهیزات دریایی به تونس دارد هرچند که اولویت حال حاضر تونس تجهیزات دریایی نیست و تونس با خرید این تجهیزات به نوعی اولویت‌های اروپا و آمریکا را پذیرفته است و نقشش به عنوان‌ نگهبان مرزها و بازیگر اصلی در نظارت بر اتفاقات دریای مدیترانه تقویت خواهد شد.

بن عمر افزود روابط بین آمریکا و تونس مدتی سرد شد و با این حال آمریکا بخش مربوط به حوزه‌های امنیتی و نظامی مخصوصا موضوع مهاجرت را حفظ کرد و برای مقابله با مهاجران غیرقانونی و حفاظت از مرزهای امنیتی در مرز تونس و لیبی که از سال ۲۰۱۵ متمرکز شده است، تجهیزات فنی در اختیار تونس قرار داد.

تونس نیازی به تجهیزات آمریکایی ندارد

از سوی دیگر، «عماد سلطان» از فعالان گروه‌ حقوق بشری «زمین برای همه» (از مدافعان افراد مهاجر در تونس) گفت این قرارداد یکی از بزرگترین سیاست‌های شکست خورده تونس پس از انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ است که تونس در زمینه مهاجرت اتخاذ کرده است.

وی افزود این تجهیزات به عنوان گارد ایمن اروپا در مقابله با مهاجران غیرقانونی عمل خواهد کرد و ورود تعداد مهاجران به اروپا را کم می‌کند.

تونس ملزم به اجرای دستورات آمریکا نیست

«عبدالله العبیدی» دیپلمات پیشین تونس گفت کشورش می‌تواند بدون اجرای سیاست‌ها یا دستورالعمل‌های ایالات متحده آمریکا این تجهیزات را دریافت کند، با توجه به اینکه موضوع مهاجرت بیشتر از آمریکا برای اروپا مضر است.

وی افزود روابط تونس و آمریکا در معرض نوعی باج خواهی قرار گرفته است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha