• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403060301301
  • خبرنگار : 50181

خبرهای خوب از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین

خبرهای خوب از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین از آخرین اقدامات صورت گرفته برای این منطقه یاد کرد و گفت: هر کاری که انجام می‌دهیم با چشم‌انداز حداقل ۵۰ ساله است.

یعقوب محمودیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آخرین اقداماتی که در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین صورت گرفته، اظهار کرد: طرح جامع یکی از مهمترین ملزومات پیشرفت منطقه بود که تدوین شده و اکنون در انتظار تایید در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

وی معتقد است، رسیدن طرح جامع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به گام نهایی، آن هم در حالی که طرح جامع سایر مناطق جدیدی که همراه کرمانشاه بودند رد شده، نشان می‌دهد که کارهای تدوین طرح جامع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به شیوه اصولی پیش رفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین گام بعد از طرح جامع را تدوین طرح تفصیلی متناسب با هر زون در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین برشمرد و ادامه داد: برای اینکه زمان از دست نرود، همزمان با اینکه در انتظار تایید نهایی طرح جامع هستیم، کارهای اولیه طرح تفصیلی را زون به زون و بلوک به بلوک پیگیری می‌کنیم.

محمودیان از وسعت حدود ۷۴۰۰ هکتاری منطقه آزاد تجاری قصرشیرین یاد کرد  و افزود: برای شروع کار سه زون مشخص به وسعت حدود دو هزار هکتار را تعیین کردیم که شامل زون پرویزخان با وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، زون مسکونی در نزدیکی سه‌راه «نصرآباد» و زون لجستیک در نزدیکی مرز خسروی است که خوشبختانه پیش از ایام اربعین بخش‌هایی از کار زون لجستیک شامل ایجاد پارکینگ و... تا حدودی جلو رفت.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی امسال بر محدوده مرز پرویزخان است که با گذشت حدود ۲۵ سال فعالیت هنوز وضعیت مناسبی ندارد، ابراز امیدواری کرد تدوین طرح تفصیلی برای زون پرویزخان که زون بسیار مهم و با ظرفیتی است، امسال انجام شود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اضافه کرد: به طور همزمان برخی کارهای عمرانی و زیرساختی اولیه مورد نیاز این سه زون شامل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، راه دسترسی ۲۶ کیلومتری، اخذ سهمیه ۲۹ میلیون مترمکعبی آب و احداث دو نیروگاه ۶۰ مگاواتی که بخشی از آن به صورت نیروگاه خورشیدی اجرایی می‌شود، نیز در حال پیگیری است.

محمودیان مجموع اعتباراتی که برای این زیرساخت‌های عمرانی مورد نیاز است را حدود پنج هزار میلیارد تومان اعلام کردو گفت: از این رقم تنها ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به راه دسترسی است.

وی اظهار کرد: پیگیریم محدود ۴۰ هکتاری را نیز با همکاری اداره گمرک به محوطه گمرکی اختصاص دهیم و در کنار آن موضوع راه‌اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی متمرکز را نیز در دستورکار داریم.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین همچنین از راه‌اندازی ساختمان اداری منطقه آزاد تجاری قصرشیرین و آماده و تجهیز کردن آن به عنوان اقدام مهم دیگری که انجام شده یاد کرد.

واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران باید اصولی باشد

وی درباره زمان احتمالی واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز گفت: ابتدا باید طرح تفصیلی نهایی شود و سپس سراغ واگذاری زمین به متقاضیان برویم.

محمودیان با اشاره به اینکه در گذشته و با رویکردی غیراصولی بخشی از اراضی این منطقه به حدود ۷۳ سرمایه‌گذار واگذار شده، اظهار کرد: حدود ۶۰ نفر از این سرمایه‌گذاران هیچ کاری انجام ندادند و از نظر ما سرمایه‌گذار محسوب نمی‌شوند، مابقی نیز کارهایی انجام دادند که عمدتا در چارچوب نبوده و طبیعتا هر آنچه که با طرح جامع و طرح تفصیلی مغایر باشد، حذف خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با بیان اینکه فروش زمین در این منطقه هم بدون فراخوان صورت گرفته، عنوان کرد: این واگذاری‌ها باید باطل شود و پس از اینکه کارهای مقدماتی و اصولی انجام شود، فراخوان داده می‌شود. البته کسانی که در گذشته در این منطقه زمین گرفته و برخی کارها را انجام داده‌اند در اولویت خواهند بود.

خبرهای خوب از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین

نیازمند نگاه ویژه رئیس جمهور به منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هستیم

محمودیان با بیان اینکه بر اساس قوانین کشور مناطق آزاد تجاری باید به شیوه درآمد هزینه مدیریت شوند، گفت: تا زمانی که به مرحله فروش زمین، اخذ عوارض و درآمدزایی برسیم، زمان نیاز است.

وی اظهار کرد: با وجود این قوانین، شخص رئیس جمهور می‌تواند با استفاده از اختیارات خود اعتباراتی را به منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اختصاص دهد که سرعت کارهای ما را چند برابر برابر کرده و مسیری که باید طی پنج سال طی کنیم را کوتاه کند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با تاکید بر اینکه اخذ اعتبار برای منطقه را حتما پیگیری خواهیم کرد، افزود: تقاضا داریم با توجه به محرومیت استان کرمانشاه و تاثیری که رونق منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می‌تواند در توسعه اقتصادی استان داشته باشد، دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور این منطقه را ویژه ببینند.

محمودیان اضافه کرد: در دولت شهید رئیسی نیز با دستور معاون اجرایی رئیس جمهور مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای شروع کار منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اختصاص یافت که متاسفانه به دلیل تغییر و تحولاتی که رخ داد، محقق نشد.

لزوم ثبات مدیریتی و دید حداقل ۵۰ ساله در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین

محمودیان با تاکید بر اینکه هر آنچه که برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین دنبال می‌شود با نگاه به افق بلندمدت حداقل ۵۰ ساله است، خاطرنشان کرد: این منطقه مزیت‌های فراوانی دارد که در گذشته آن‌طور که باید مورد استفاده قرار نگرفته و اکنون باید همه امور آن منطقی و اصولی و با نگاه بلندمدت حداقل ۵۰ ساله دنبال شود.

وی از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان موتور اصلی رشد و توسعه کرمانشاه یاد کرد که باید به یک مطالبه عومی نیز تبدیل شود و گفت: این منطقه کارکرد فراملی و بین‌المللی دارد و از همین رو باید از ظرفیت افراد توانمند و شایسته در آن استفاده شود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بر لزوم پرهیز از نگاه سیاسی و تغییر رویکرد با تغییر مدیران و نمایندگان استان به این منطقه تاکیدکرد و افزود: این منطقه صرفا باید به دنبال کارکرد اقتصادی و توسعه‌ای خود باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha