• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403060301285
  • خبرنگار : 50237

در سلسله نشست‌های ایمنی بازارهمدان مطرح شد؛

پدافند غیرعامل در دل بازار همدان وجود ندارد

پدافند غیرعامل در دل بازار همدان وجود ندارد

ایسنا/همدان سرپرست شهرداری منطقه پنج همدان با بیان اینکه بازار همدان با ۳۸ راسته و ۲۶ سرا و کاروانسرا حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و یکی از بازارهای دارای پتانسیل، منحصر به فرد و منطقه‌ای در کشور است، گفت: در سال ۱۳۰۹ طراحی رینگ اول همدان با مرکزیت میدان امام خمینی شکل گرفته و شش خیابان از آن منشعب شدند،0 اما در زمان طراحی این شش خیابان متاسفانه پدافند غیرعامل در دل بازار در نظر گرفته نشده است و اگر در یکی از خیابان‌هایی مانند شهدا یا تختی تصادفی صورت گیرد به‌طور کامل خیابان بسته می‌شود یا در صورت بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی گروه‌های امدادی و آتش نشانی بسیار سخت در آنجا حاضر می‌شوند.

میلاد کریمی در سلسله نشست‌های «راهکارهای بهبود وضعیت ایمنی بازار همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه باید برای حل مشکل پدافند غیرعامل بازار راهکارهایی پیشنهاد شود، افزود: با توجه به قدمت بالای بناهای تاریخی موجود در بازار احتمال تخریب و خطرآفرینی در آنها وجود دارد و در خیابان بوعلی کنار پاساژ ایران ملکی با احتمال ریزش وجود داشت که بعد از اخطارهای فراوان و بی توجهی به این تذکرات شهرداری پیمانکاری را استخدام کرده و برای رفع خطر آن اقدامات لازم انجام شد.

وی پاساژ قدس، پاساژ امام رضا و بعضی از کاروانسراها را از مناطق خطرساز بازار همدان معرفی کرد و گفت: اگر بهسازی و مرمت این پاساژها و کاروانسراها مورد توجه قرار نگیرد حوادثی مانند پلاسکو تکرار خواهد شد، همچنین ساختمان شهرداری منطقه دو واقع در خیابان تختی از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف بود بنابراین این ساختمان تخلیه شد تا اقدامات مربوط به مرمت و استحکام‌بخشی آن انجام شود همچنین عمارت جنانی یکی از ساختمان‌های خوب و قدیمی در خیابان شهدا بوده که رفع خطر شده و اکنون عملیات مرمت آن در حال انجام است.

کریمی با بیان اینکه آتش‌نشانی درحال احصا و شناسایی ساختمان‌های مستعد آتش‌سوزی است و بعد از شناسایی به مالکین برای تخلیه یا ایمن‌سازی اخطار داده می‌شود، اضافه کرد: طبقه زیر بازار خالی است، چرا که همدان به شکل پله‌ولایه‌ای ساخته‌شده و سونداژ و گمانه‌زنی برای سنجش استحکام این موضوع را ثابت می‌کند، بنابراین افزایش استحکام بناهای تاریخی در بازار به یک طرح مصوب و برنامه‌ریزی نیاز دارد.

میراث فرهنگی؛ بخش پررنگ مقاوم‌سازی بافت تاریخی همدان

 سرپرست شهرداری منطقه پنج همدان با اشاره به تعداد زیاد راسته و کاروانسرای تاریخی در رینگ اول شهر همدان، بیان کرد: بازسازی و مقاوم‎سازی بافت فرسوده طبق قانون وظیفه شهرداری است که باید در ابتدا به مالک اخطار داده و اگر رفع خطر انجام نشد باید خود در این زمینه ورود کند اما برای افزایش ایمنی در بازار محدودیت‌هایی وجود دارد و بحث تاریخی بودن بسیاری از راسته‌ها کار ایمن‌سازی را مشکل کرده و میراث فرهنگی اجازه افزایش دهانه راسته‌ها و تعریض معابر در بازار را نمی‌دهد تا ماشین‌های امدادی در آن حرکت کنند بنابراین میراث فرهنگی بخش پررنگ مقاوم‌سازی بافت تاریخی همدان بوده و باید به‌صورت جدی در زمینه ارتقای ایمنی بازار ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه نقشه راهبردی درباره ایمن‌سازی بازار فرش تاکنون تدوین نشده و اگر اقدامی صورت گرفته به‌طور موضعی بوده است، اظهار کرد: بازار همدان مانند یک بمب ساعتی است و در صورت بروز یک حادثه کل بازار درگیر خواهند شد همانطور که وقوع آتش‌سوزی در یکی از مغازه‌های پشت مسجد جامع و شاهزاده حسین فاجعه بزرگی را در بازار همدان رقم خواهد زد چرا که تمامی آن ساختمان‌ها بدون استحکام و دارای تیر چوبی بوده و به‌دلیل عرض کم امکان عبور ماشین‌های امدادی وجود ندارد که باید راه حل این بحران مورد بررسی‌های کارشناسانه قرار گرفته و برای ایمن‌سازی آن چاره‌ای اندیشیده شود.

لزوم تدوین نقشه راه ایمن سازی بازار در همدان

کریمی با بیان اینکه میراث فرهنگی باید به صورت تخصصی نقشه‌راه ایمن‌سازی بازار همدان را تدوین کند و با همکاری ارگان‌ها ایمن سازی در بازار انجام شود، ادامه داد: در روند کف‌سازی راسته کفشدوزخانه دیوار یکی از مغازه‌های پشت کاروانسرای قلمدانی آسیب دیده بود و شهرداری نتوانست آنجا را مانند ملک های دیگر با دست باز تعمیر کند چرا که به علت تاریخی بودن کاروانسرا باید کارشناس میراث فرهنگی حضور داشته باشد که این موضوع روند ایمن‌سازی را کند و نقش میراث فرهنگی را برجسته می‌کند.

سرپرست شهرداری منطقه پنج همدان با بیان اینکه بازار همدان ۲۰۰ هکتار وسعت دارد که بعد از تهیه نقشه جامع ایمن سازی این مناطق با بافت تاریخی چراغ راه مشخص بوده و هر ارگانی وظیفه خود را دانسته و طبق آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد، تصریح کرد: استانداری در بخش حاکمیتی باید نگاه ویژه‌ای به بازار همدان داشته باشد و در هر ارگانی ردیف بودجه‌هایی برای این قضیه در نظر گرفته شود و بسیاری از معابر رینگ اول بازار را نمی‌توان تعریض کرد و یکی از اقدامات آتش نشانی در زمینه امداد رسانی به بازار به این صورت بوده که چندین موتور را برای امداد رسانی سریع در مواقع لازم به ادوات آتش نشانی تجهیز کرده است.

وی با بیان اینکه برای ایمنی بازار در هر ارگانی متناسب با وظایف آن در نقشه راه ایمن‌سازی ردیف بودجه تعریف چراکه مباحث اقتصادی در زمینه مقاوم‌سازی بسیار مهم بوده و فقط در شهرداری برای رفع خطر در مناطق ردیف بودجه تعریف می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت جهانی هگمتانه بازار باید به صورت انسان محور بوده و ماشین‌ها حذف شوند و بحث ایمنی در بازار همدان شوخی بردار نبوده و اگر اتفاقی بیفتد کل بازار آسیب خواهد دید و میراث فرهنگی در مقاوم سازی بازار در خط مقدم قرار دارد و شهرداری در درجه دوم و در کنار سایر ارگان‌هاست.

کریمی با تاکید بر تبلیغات و افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه ایمنی بازاربرای بالا بردن مطالبه‌گری آنها از مسئولان، بیان کرد: محدوده شهرداری منطقه پنج همدان مربوط به سال ۱۳۳۵ بوده که بازار و رینگ اول جزئی از آن است و ساختمان این شهرداری در دل بافت فرسوده و واجد ارزش جولان در حال مرمت و آماده‌سازی است و طی دو ماه آِینده در آنجا مستقر خواهیم شد و در شهرداری منطقه پنج واحد مرمت، شهرسازی و نوسازی وجود دارد که مردم می‌توانند به آنجا مراجعه کرده و راهنمایی دریافت کنند و در بسیاری از نقاط شهری که بحث تاریخی ومیراثی وجود ندارد شهرداری ورود کرده و اقدامات مفیدی در راستای ارتقای کیفیت ایمنی انجام داده است.

ایمن‌سازی سطحی وضعیت بازار ۴۰۰ ساله را بهتر نمی‌کند

سرپرست شهرداری منطقه پنج همدان با بیان اینکه با انجام اقدامات سطحی در راستای ایمن‌سازی وضعیت بازار همدان با ۴۰۰ سال قدمت تاریخی بهتر نشده و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کاری از پیش ببرد و باید تمامی ارگان‌ها دست‌به‌دست هم داده تا بازار ایمن شود، گفت: بازسازی و مرمت بانک کارگشایی قدیم در خیابان شریعتی، فرهنگ سرای پوستی‌زاده در میدان عین القضات و چند ساختمان اطراف آن برای تاسیس اقامتگاه بومگردی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با توجه به شکل بافت‌ها و سراها در همدان نمی‌توان آمار خطر را به صفر رساند اما با تدوین نقشه جامع ایمن سازی و همکاری ارگان‌ها با یکدیگر از این میزان حادثه‌خیز بودن بازار کاسته خواهد شد، اظهار کرد: مقابله با سد معبر از سطح گنجنامه تا بازار آغاز شده و به خوبی در حال اجراست و دستفروشی به عنوان یک شغل پذیرفته شده و برای جلوگیری از سد معبر برای آنها ساعت کاری (۱۸ تا ۲۱) تعریف شده است و خارج از این ساعات با آنها مقابله می‌شود.

شهرداری به تنهایی قادر به ایمن سازی بازار نیست

کریمی با بیان اینکه شهرداری همدان در زمینه افزایش کیفیت ایمنی در بازار پیشقدم شده و ساختمان‌های خطرساز را در راسته‌ها و کاروانسراها شناسایی کرده است، اما با شناسایی و اخطار کار درست نمی‌شود و اقدامات عملیاتی ایمن‌سازی هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی به دنبال دارد، ادامه داد: به صورت سالیانه برای رفع خطر با توجه به موارد خطرساز موجود در شهر برای شهرداری ردیف بودجه درنظر گرفته می‌شود و این موضوع می‌طلبد که تمام ارگان‌ها در زمینه ارتقای ایمنی بازار ورود کنند و شهرداری به تنهایی قادر به رفع خطر و ایمنی سازی در بازار نیست.

سرپرست شهرداری منطقه پنج همدان با بیان اینکه به سازمان بهزیستی اخطار داده شد، تا آن ساختمان را تخلیه کرده و این سازمان دولتی بوده و به جای دیگری منتقل شود، اما با تخلیه یک پاساژ برای ایمن سازی معیشت و اقتصاد کسبه آنجا تعطیل شده و آسیب می‌بینند که باید برای این مورد نیز چاره اندیشیده شود، تصریح کرد: وضعیت مشابه پاساژ قدس و امام رضا در رینگ اول بسیار وجود دارد و کاروانسرای زغالی‌ها نیز بسیار فرسوده است اما افراد زیادی در آن تردد می‌کنند و باید برنامه‌ریزی منسجمی برای بخش اقتصادی آن وجود داشته که با تخلیه پاساژها برای بازسازی، کسب و کار افراد فعال در آنجا چه خواهد شد؟ و اگر راهکاری برای موضوع وجود نداشته باشد برای تخلیه با مردم اصطکاک ایجاد می‌شود چرا که آنها برای تامین معیشت زندگی خود حاضر به تعطیلی مغازه‌هایشان نیستند بنابراین برنامه‌ای لازم است که برای این موضوع راهکاری مفید پیشنهاد کند.

کریمی با اشاره به پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر، بیان کرد: میراث فرهنگی بعد از کشف آثار تاریخی در خیابان باباطاهر به این زمینه ورود کرده و چندین مرتبه به میراث از طریق نامه ابلاغ شده که این خاکی که کاوش شده سست بوده و ممکن است پیاده راه ریزش کند اما متاسفانه اقدامی انجام نشده یا حتی در سری دیگری از نامه‌ها به میراث فرهنگی اعلام شد که زباله‌های ریخته شده در آنجا توسط نیروهای شهرداری جمع‌آوری شوند اما تاکنون پاسخ و اقدامی از سمت این ارگان دریافت و دیده نشده است.

طرح پیشنهاد حذف اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های تاکسی از رینگ اول برای افزایش پدافند غیرعامل

سرپرست شهرداری منطقه پنج همدان با بیان اینکه ساختمان‌های جدید بر اساس مقررات و آیین نامه‌های جدید با نظارت کافی ساخته می‌شوند و مشکل ما در زمینه ایمن‌سازی بازار ۴۰۰ ساله در دل همدان است، افزود: برای رفع خطر و ایجاد شرایط پدافند غیرعامل در خیابان‌های اصلی پیشنهاد حذف اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های تاکسی از رینگ اول مطرح شده است.

وی با بیان اینکه برج سعیدیه پایان کار نداشته و اکنون پرونده آن در کمیسیون ماده صد درحال بررسی است، اضافه کرد: بناهایی مانند سینما تاج که به شدت فرسوده هستند و مراحل رفع خطر آنها زمانبر و گسترده است باید مشخص و شناسایی شوند، همچنین مدیریت بحران در زمینه افزایش اطلاعات و آگاهی بخشی به مردم در زمینه ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی بافت‌های تاریخی ضعیف عمل کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha