• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060301107
  • خبرنگار : 50081

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد خبر داد

پیاده‌روی جاماندگان اربعین از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی در مشهد

پیاده‌روی جاماندگان اربعین از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی در مشهد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: پیاده‌روی جاماندگان اربعین با همکاری امور مساجد و شورای هیئات مذهبی در روز اربعین و در خیابان امام رضا(ع) از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر برگزار خواهد شد.

سیدجلیل بامشکی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقداماتی که شهرداری مشهد برای اربعین حسینی در نظر گرفته است، اظهار کرد: با توجه به خواهرخواندگی ما با نجف اشرف، خدماتی از جمله نظافت، پاکبانی، جمع‌آوری زباله‌های بخشی از خیابان‌های نجف را بر عهده داریم. همچنین گروهی متشکل از ۲۰ نفر از اعضای ستاد راهنمایی زائر که به زبان عربی مسلط هستند را برای راهنمایی زائران در نجف اشرف اعزام کردیم که هدف بیشتر راهنمایی زائران ایرانی است.

وی اضافه کرد: برای اعضای این گروه دوره‌های آموزشی که شامل نجف‌شناسی، دوره‌های ارتباط موثر و ... بود را برگزار کردیم و در حال حاضر در نجف حضور دارند و خدمت‌رسانی می‌کنند. علاوه بر خدماتی که شهرداری مشهد در حوزه پاکبانی، حمل‌و نقل و راهنمایی زائر در نجف اشرف را بر عهده دارد؛ در مشهد هم فضاآرایی و سیاه پوش کردن شهر را عهده‌دار شدیم و انجام دادیم. همچنین مشارکت با تشکل‌های فرهنگی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و فرهنگی در اربعین حسینی در مشهد نیز انجام می‌شود.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در روز اربعین مراسم ویژه‌ای در کنار قبور مطهر شهدا در بهشت رضا در نظر گرفتیم، بیان کرد: پیاده‌روی جاماندگان اربعین را با همکاری امور مساجد و شورای هیئات مذهبی در روز اربعین و در خیابان امام رضا(ع) از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین تلاش کرده‌ایم مواردی مانند حمل‌و نقل، تامین پارکینگ مجاوران، رفت‌و روب، تامین آبخوری و وضوخانه در طول مسیر خیابان امام رضا (ع) داشته باشیم و برای برپایی موکب‌های پذیرایی و فرهنگی با امور مساجد و شورای هیئات مذهبی نیز مشارکت داریم.

بامشکی افزود: پیش‌بینی شده خدمات به زائران و مجاوران در روز اربعین از ساعت ۷ الی ۸ صبح آغاز و تا غروب نیز ادامه پیدا کند و افرادی که موفق نشدند در اربعین حسینی به کربلا مشرف شوند، در صورت تشرف به حرم مطهر رضوی از این خدمات در خیابان امام رضا(ع) و سایر خیابان‌های منتهی به حرم نیز بهره‌مند شوند. در این روز ۲ الی ۳ صحنه اجرا هم برای برنامه‌های فرهنگی مانند گروه‌های سرود، مداحی و ... وجود دارد تا برنامه‌های خود را برگزار کنند.

تجهیز خیابان امام رضا(ع) در ۳ روز پایانی ماه صفر

وی در خصوص اقدامات شهرداری مشهد برای دهه پایانی صفر، عنوان کرد: برای دهه پایانی ماه صفر اقداماتی مشابه سال گذشته خواهیم داشت و تلاش کردیم که در ۳ روز پایانی خیابان امام رضا (ع) را در قالب یک خیابان خدمت با عنوان «در مسیر بهشت» تجهیز کنیم. همچنین حضور موکب‌های مشهدی و غیر مشهدی را در این خیابان شاهد هستیم تا خدمات فرهنگی، پذیرایی و اسکان را به زائران ارائه دهند.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد تصریح کرد: علاوه بر خدماتی که به زائران در حوزه اسکان، ایستگاه‌های استقبال از زائر و ... ارائه می‌کنیم، برنامه‌های فرهنگی را هم خواهیم داشت که با مشارکت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز فراهم می‌شود. همچنین بیش از ۳۰ گروه سرود مسجدی در موقعیت‌های مختلف اطراف حرم مطهر رضوی، ایستگاه‌های استقبال از زائر و مراکز اسکان حاضر هستند تا برنامه‌های خود را برای زائران اجرا کنند و آن‌ها از این فضای معنوی و فرهنگی بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: ایستگاه‌های استقبال از زائر در مبادی ورودی شهر قرار دارد که برخی برای زائران پیاده  و بعضی از آن‌ها برای زائران سواری است. علاوه بر خدماتی که شهرداری مشهد در این ایستگاه‌ها به لحاظ برنامه‌های فرهنگی، راهنمایی و اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد، از سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند هلال احمر، علوم پزشکی، ستاد اسکان فرهنگیان و میراث فرهنگی دعوت کردیم تا در این فضا قرار گیرند و خدمات مورد نیاز به زائران را در بدو ورود به شهر بر عهده گیرند.

بامشکی اضافه کرد: ما سعی کردیم علاوه بر خدماتی که در ورودی شهر برای زائران ارائه می‌کنیم، فضا آرایی‌هایی را هم از جهت راهنمایی زائران و اطلاع‌رسانی و هم از حیث فضاآرایی مناسبتی داشته باشیم تا در زمان ورود زائران به شهر مناسب‌سازی‌های لازم صورت گرفته باشد.

بیش از ۳۰۰ موکب خدمات فرهنگی برای دهه پایانی صفر مجوز دریافت کردند

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در خصوص تعداد موکب‌های در نظر گرفته شده در طول مسیر خیابان امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: علاوه بر موکب‌هایی که شهرداری مشهد برای زائران در نظر گرفته است، تاکنون بیش از ۳۰۰ موکب پذیرایی و خدمات فرهنگی هم وجود دارد که برخی از آن‌ها مجوز دریافت کردند و برخی دیگر را در سازه و خدماتی که قصد دارند ارائه دهند نیز مشارکت داشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha