• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403060301098
  • خبرنگار : 50212

اجرای پروژه برداشت صمغ گیاه دارویی باریجه در مراتع ساوه

اجرای پروژه برداشت صمغ گیاه دارویی باریجه در مراتع ساوه

ایسنا/مرکزی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه از اجرای پروژه برداشت صمغ گیاه دارویی باریجه در مراتع این شهرستان خبر داد.

رسول کمرئی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروژه برداشت و بهره برداری از صمغ گیاه باریجه که به صورت خودرو در روستای بیوران از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه رشد کرده است در این روستا در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در سطحی معادل ۱۵۰هکتار توسط پیمانکار اجرا می‌شود، افزود: مدت قرارداد منعقد شده یکساله است یعنی طرح یکساله بهره برداری و احیا این گیاه قابل اجراست و این طرح پس از تصویب و اجرا و بررسی و تحلیل نتایج فنی و اقتصادی در سال های آینده، در صورت رضایت ادامه خواهد داشت و  مجددا اجرا خواهد شد.

کمرئی گفت: دوره برداشت صمغ این گیاه از ابتدای تیرماه لغایت آخر شهریور ماه بوده و برداشت این محصول از طریق تیغ زدن ریشه و توسط افراد ماهر صورت می‌گیرد. صمغ گیاه باریجه خواص و فواید درمانی متعددی از قبیل بهبود گردش خون، ضد روماتیسم و... دارد و در صنایع دارویی قابل استفاده است.

کمرئی با اشاره به اینکه با بهره برداری اصولی و فنی از این گیاه مرتعی و با حفظ و احیای این گیاه بومی در منطقه می‌توان زمینه‌های اشتغالزایی در خصوص بهره برداری و فرآوری آن را فراهم کرد، افزود: قرارداد برداشت نهایی به مقدار دو تن و ۲۹ کیلوگرم است که تاکنون و در مرحله اول یک تن و ۵۳۷ کیلوگرم برداشت شده و پس از اتمام دوره برداشت به منظور احیا این گیاه، بذر باریجه کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه استیجک نیز پتانسیل کشت و بهره برداری از صمغ این گیاه را دارد، افزود: اجرای این طرح با هدف درآمدزایی افراد بومی منطقه، جلوگیری از ورود افراد از سایر استان‌ها و احیای مرتع با کشت بذر، انجام شده و با اجرای آن این گیاه نیز احیا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha