• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403060301065
  • خبرنگار : 71415

سازمان ملل: خشونت و آزار علیه قوم روهینگیا در میانمار پایان یابد

سازمان ملل: خشونت و آزار علیه قوم روهینگیا در میانمار پایان یابد

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا و اقلیت‌های دیگر در میانمار و حمایت و محافظت از آنها شد.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با گذشت هفت سال از به راه افتادن موج بزرگ حملات و آواره سازی‌ها علیه اعضای قوم مسلمان روهینگیا و اقوام دیگر توسط ارتش میانمار خواستار پایان دادن به خشونت‌ها علیه غیرنظامیان در سراسر این کشور شد که هم‌اکنون هم درگیر جنگ داخلی است.

به نوشته وبگاه سازمان ملل، گوترش در بیانیه‌ای که از طریق سخنگوی وی در آستانه سالگرد حملات بی‌رحمانه ارتش میانمار علیه قوم روهینگیا منتشر شد، تصریح کرد: حدود یک میلیون نفر از اعضای قوم روهینگیا در بنگلادش پناه گرفته‌اند و ۱۳۰ هزار نفر دیگر از این قوم به دنبال سرپناه امنی در نقاط دیگر سراسر منطقه رفته‌اند، بدون اینکه چشم‌انداز روشنی برای امکان بازگشت آنها به کشورشان وجود داشته باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در میانمار شرایط انسانی و امنیتی وخیم در ضمن چالش‌های موجود برای دسترسی به مناطق باعث بدتر شدن آسیب‌‍‌پذیری‌های مردم میانمار از جمله قوم روهینگیا که پیش از این وجود داشتند، شده است؛ قومی که در ضمن تشدید نزاع‌های مسلحانه در ایالت راخین همچان با چشم‌انداز تبعیض و اذیت و آزار مواجه شده است.»

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این بیانیه از همه طرف‌های درگیری جاری بین ارتش میانمار و سربازان وفادار به این ارتش با گروه‌های مسلح متعددی که به دنبال استقلال یا خودمختاری هستند خواست «به خشونت پایان داده و به تضمین محافظت از غیرنظامیان مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشری و قوانین بشردوستانه بین‌المللی قابل اجرا بپردازند.»

از سوی دیگر «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه هشدار داد، اخیرا پس از آنکه جدایی‌طلبان موسوم به «ارتش آراکان» برای تجمیع غیرنظامیان در ایالت راخین در غرب میانمار در مکان‌هایی با امنیت پایین تلاش کردند، هزاران نفر از این غیرنظامیان با پای پیاده مجبور به فرار شدند.

گزارش شده که خشونت‌ها رخ داده در این ایالت بین جدایی‌طلبان و ارتش میانمار به کشته شدن صدها غیرنظامی که برای فرار از نزاع تلاش می‌کردند، منجر شده است.

فولکر تورک گفت: «با توجه به بسته بودن گذرگاه‌های مرزی به بنگلادش، اعضای قوم روهینگیا در نزاع میان ارتش میانمار و متحدانش و همچنین جدایی‌طلبان ارتش آراکان گرفتار شده‌ و هیچ راهی به سوی یافتن مکان امن ندارند.»

به نوشته وبگاه سازمان ملل، وضعیت برای اقلیت روهینگیا در میانمار در چهار ماه گذشته بدتر شده و ده‌ها هزار نفر از  غیرنظامیانی که عمدتا متشکل از مسلمانان اقلیت روهینگیا هستند در مواجهه با حمله بزرگ شورشیان ارتش آراکان که برای خارج ساختن شهرها از کنترل ارتش میانمار تلاش می‌کند، گریخته‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد در ماه اوت امسال هفتمین سالگرد اجرای عملیات‌های ارتش میانمار علیه اقلیت روهینگیا که منجر به گریختن بالغ بر ۷۰۰ هزار آواره از این قوم به بنگلادش شد، قرار دارد.

او اضافه کرد: هر چند دنیا می‌گوید که هرگز دیگر این اتفاقات رخ نخواهند داد اما ما بار دیگر شاهد کشتارها، نابودی و آواره‌سازی‌ها در ایالت راخین هستیم.

در جریان یکی از مرگبارترین حملات اخیر در میانمار که در حوزه «رود ناف» در مرز با بنگلادش در پنجم اوت به وقوع پیوست، ده‌ها تن از جمله با پهپادهای مسلح کشته شدند، هر چند که هنوز مشخص نیست این حمله را کدام طرف انجام داده است.

تورک خاطرنشان کرد: «طرف‌های این نزاع مسلحانه با صدور بیانیه‌هایی مسئولیت‌شان نسبت به حملات علیه اعضای روهینگیا و اقلیت‌های دیگر را رد و جوری عمل می‌کنند که انگار آنها اختیاری برای محافظت از آنها ندارند. این نهایت ساده‌لوحی است.»

این مقام سازمان ملل بر وظیفه همه طرف‌ها طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی به منظور محافظت از اعضای روهینگیا در برابر تهدیدات علیه آنها تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha