• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403060301054
  • خبرنگار : 71588

نشست نظامی آمریکایی- اماراتی

نشست نظامی آمریکایی- اماراتی

پنتاگون اعلام کرد رئیس ستاد مشترک آمریکا و رئیس ستاد نیروهای مسلح امارات درجریان دیدار با یکدیگر درخصوص چالش‌های امنیتی غرب آسیا و آفریقا رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، پنتاگون با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ژنرال سی ‌کیو براون، رئیس ستاد مشترک آمریکا در ساختمان وزارت دفاع با عیسی المزروعی، رئیس ستاد نیروهای مسلح امارات نشستی برگزار کرد و دو طرف درجریان این دیدار درخصوص چالش‌های امنیتی خاورمیانه و آفریقا و حملات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و هم پیمانان غربی این رژیم در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

براساس گزارش وبگاه عربی ۲۱، در این بیانیه همچنین آمده است المزروعی و براون درجریان این نشست هدف راهبردی مشترک میان آمریکا و امارات درراستای برقراری ثبات و امنیت در غزه را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار تداوم حمایت ایالات متحده از شرکای اماراتی در راستای دفاع در برابر تهدیدات پیش رویشان تاکید شد.

اواسط ماه گذشته میلادی، «لانا نسیبه» دستیار وزیر خارجه امارات متحده عربی در امور سیاسی پیشنهاد تشکیل نیروی بین‌المللی موقت در نوار غزه در مرحله پساجنگ را مطرح و تاکید کرد که کشورهای منطقه می‌توانند نقش مهمی در تحقق صلح ایفا کنند.

نسیبه در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» افزود امارات هفته‌های اخیر اقدام به خروج گروهی از کودکان مجروح و بیماران مبتلا به سرطان از غزه به ابوظبی کرد و این یک مأموریت بشردوستانه است که امارات با هدف کاهش فجایع انسانی غزه درطول جنگ انجام داده است.

وی در ادامه افزود امارات ۳۹ هزار تن کمک بشردوستانه وارد غزه کرده و ۹ کارخانه آب شیرین‌کن راه‌اندازی و یک بیمارستان شناور برای معالجه مجروحان و یک بیمارستان میدانی نیز تاسیس کرده است.

نسیبه همچنین تصریح کرد رایزنی‌های میان کشورهای جهان درباره رویکردی که باید در مرحله پس از جنگ غزه اتخاذ شود، دایر است و تلاش‌ها برای مرحله پساجنگ باید مسیر درگیری‌های میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را به سمت تشکیل یک کشور فلسطینی تغییر دهد به طوریکه در صلح و امنیت در کنار یکدیگر زندگی کنند و تلاش‌های جمعی باید به برقراری صلح عادلانه و پایدار منجر شود. ‌

وی ادامه داد نیاز به شکستن چرخه خشونت در غزه و پی‌ریزی آینده‌ای متفاوت برای رژیم صهیونیستی و فلسطین وجود دارد و نخستین گام درراستای این تلاش‌های استقرار نیروهای چند ملیتی موقت برای مهار کردن بحران انسانی، برقراری نظم و قانون و همچنین هموار کردن راه برای یکپارچگی غزه با کرانه باختری تحت یک قدرت ملی مشروع است.

دستیار وزیر خارجه امارات در امور سیاسی اظهار کرد نیروی بین‌المللی موقت با تمرکز بر این اولویت‌ها، نقش عمده‌ای در کمک به فلسطینی‌ها برای دستیابی به خواسته‌ها و آرمان‌های ملی خود جهت تشکیل کشور فلسطین از طریق مذاکرات هدفمند ایفا خواهد کرد.

لانا نسیبه ضمن اعلام اینکه کشورش «آماده شرکت در یک نیروی چند ملیتی در نوار غزه پس از پایان جنگ است، تاکید کرد که این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه امارات «درخواستی از جانب تشکیلات خودگردان فلسطین» دریافت کند.

این مقام اماراتی همچنین گفت رژیم اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر باید نقش خود را برای موفقیت این تلاش انجام دهد. اگر غزه تحت محاصره باقی بماند، قادر به ادامه حیات نخواهد بود و بازسازی آن امکان‌پذیر نخواهد شد و درسایه افزایش شهرک‌سازی‌ها ،خشونت و تحریک به آن در کرانه باختری، هیچ تلاشی موفق نخواهد شد.

وی افزود چنین ماموریتی نیاز به حمایت تمام‌قد تمامی ذینفعان در صلح دارد و با فراهم کردن منابع و قابلیت‌هایی که در دسترس همگان است، هر طرفی می‌تواند نقشی حیاتی در این فرآیند ایفا کند و کشورهای منطقه باید در دستیابی به صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها سهم به‌سزایی داشته باشند.

ایالات متحده در تلاش است تا کشورهای عربی را به مشارکت در یک نیروی چند ملیتی در غزه، به عنوان بخشی از برنامه‌های پس از جنگ تشویق کند.

به نوشته این روزنامه، جزئیات ماموریت این نیروی چند ملیتی، از جمله اینکه آیا این نیروی نظامی باشد یا پلیس هنوز مورد بحث است.

پیش از این، فایننشال تایمز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته بود مصر، که با غزه مرز مشترک دارد و مراکش که روابط خود را با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ عادی کرد، «نیز در حال مطالعه این طرح هستند».

این در حالی است که اتحادیه عرب در ماه مه گذشته خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در غزه و کرانه باختری تا زمان تشکیل کشور فلسطین شد.

یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل‌شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ، ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل می‌شود.

کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه‌بر این‌که مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، بلکه توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.

به‌رغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات این رژیم در غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آن‌ها با حمله به یمن، اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha