• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403060301045
  • خبرنگار : 50649

‌خطر طغیان آفات مگس میوه مدیترانه‌ای و انبه در باغات شهرستان کازرون

‌خطر طغیان آفات مگس میوه مدیترانه‌ای و انبه در باغات شهرستان کازرون

ایسنا/فارس مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از خطر طغیان آفات قرنطینه ای مگس میوه مدیترانه‌ای و مگس میوه انبه در باغات میوه بویژه انار و مرکبات این شهرستان خبر داد و گفت: این آفت خطرناک به دلیل داشتن میزبان متعدد(انار،خرمالو، پرتقال، نارنگی،…) تقریبا در تمامی مناطق شهرستان در حال فعالیت است.

صابر پرویزی امروز ۳ شهریورماه در نشست جهادکشاورزی کازرون تصریح کرد: با توجه به سطح بالای کشت انار و مرکبات  درحدود ۵۴۰۰ هکتار، عملیات ردیابی با استفاده از تله‌های دلتا همراه با فرمون جنسی و جلب کننده‌ها (پروتئین هیدرولیزات، متیل اوژینول) در باغ‌های مرکبات و انار تمامی بخش‌های شهرستان کازرون در حال انجام و عملیات کنترل مناطق آلوده در دست اقدام است.

وی افزود: کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت با به‌روزرسانی تله‌ها، نسبت به پایش مستمر به ویژه مناطق با سابقه آلودگی و جمعیت بالای آفت مذکور در سال‌های قبل اقدام شده است.

پرویزی بیان کرد: اطلاع‌رسانی به باغداران برای به‌کارگیری اصول فنی مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای و انبه از طریق آموزش، نصب بنر و پیامک انبوه انجام شده است و استفاده از روش‌های مدیریت تلفیقی برابر دستورالعمل تدوین شده و برگزاری کارگاه آموزشی در باغات و ترغیب به مبارزه همگانی در کاهش جمعیت انتقالی در نسل بعد در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای و مگس میوه انبه بالاترین خسارت را در بین گونه‌های مگس میوه وارد می‌کند، بیان کرد: جلوگیری از انتقال میوه‌های آلوده به سایر نقاط و جمع‌آوری روزانه میوه‌های آلوده ریخته شده در پای درخت از راه‌های کاهش خسارت آفت است.

پرویزی اظهار کرد: در حال حاضر در سطحی بالغ بر۳۵۰۰ هکتار عملیات پیش آگاهی و کنترل صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: مشارکت تشکل‌ها و بخش خصوصی اعم از تعاونی باغداران، فروشگاه‌های سموم و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی برای همکاری لازم در تهیه و تامین نهاده‌ها و تجهیزات و نیز ارائه خدمات کارشناسی برای مبارزه با آفات مگس مدیترانه‌ای و انبه ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha