• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403060301011
  • خبرنگار : 71443

پکن خواستار توقف حمایت واشنگتن از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوان شد

پکن خواستار توقف حمایت واشنگتن از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوان شد

سخنگوی وزارت امورخارجه چین از آمریکا خواست تا مبادلات رسمی با تایوان و هر گونه حمایت از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه این جزیره را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مقامات ارشد تایوان به تازگی برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی سفری محرمانه به واشنگتن داشته‌اند، پکن خواستار توقف حمایت‌های آمریکا از هر گونه فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تحت عنوان «استقلال تایوان» شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه «پکن قاطعانه با هر گونه تبادل رسمی بین ایالات متحده و تایوان مخالف است» گفت: این موضع ثابت و واضح ماست و از ایالات متحده می‌خواهیم که به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد، به تعهدات واشنگتن درخصوص مسائل مربوط به تایوان عمل کند، مسائل مربوط به تایوان را با نهایت احتیاط رسیدگی و هرگونه تبادل رسمی با تایوان را متوقف کند.

به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، وی در ادامه گفت که ایالات متحده باید ارتقاء روابط خود با این منطقه را متوقف کند و از تجاهل و حمایت از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تحت عنوان «استقلال تایوان» به هر شکلی دست بردارد.

روزنامه فایننشال تایمز نیز پیش از این گزارش داد لین چیا لونگ، رئیس اداره امور خارجی جزیره تایوان و جوزف وو، مشاور امنیتی رئیس دولت تایوان هفته گذشته از طریق یک کانال ویژه به منطقه سفر کردند تا با مقامات ایالات متحده گفت‌وگو کنند.

یک تحلیلگر امور تایوان که خواست نامش فاش نشود به گلوبال تایمز گفت: سفر این دو مقام بلندپایه به آمریکا در این مقطع خاص حائز اهمیت و حساس بوده و حاوی اسرار میان دو طرف است.

پکن همواره تایوان را یک منطقه جدانشدنی از سرزمین اصلی چین می‌داند که در جریان جنگ داخلی در این کشور به شکل خودمختار تحت حمایت‌های آمریکا اداره می‌شود، اما واشنگتن هرگز استقلال این جزیره را به رسمیت نشناخته است.

این اولین سفر مقام‌های ارشد چین تایپه به آمریکا از زمان روی کار آمدن لای چینگ-ته، رئیس دولت تایوان در اواخر ماه مه به شمار می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha