• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403060300981
  • خبرنگار : 71129

مقام سابق آمریکایی: ناتو و آمریکا هرگز درباره نورد استریم حقیقت را نگفتند

مقام سابق آمریکایی: ناتو و آمریکا هرگز درباره نورد استریم حقیقت را نگفتند

یکی از مقام‌های ارشد نظامی بازنشسته آمریکایی گفت: «تحقیقات غرب در مورد انفجار و تخریب خطوط لوله نورد استریم در سال ۲۰۲۲ به صورت مخفیانه انجام شده و عاملان واقعی هرگز افشا نشده‌اند.»

به گزارش ایسنا، «ارل راسموسن» یکی از مقام‌های ارشد بازنشسته آمریکایی ادامه داد، بمبگذاری خط لوله نورد استریم تعهد ناتو را که همواره بر این اصل استور است که از همه اعضای خود در برابر تجاوزات و حملات «تروریستی» محافظت می‌کند، به سخره می‌گیرد.

وی ادامه داد: «بنابراین به نظر می‌رسد که ناتو به دنبال محافظت از کشورهای عضو دست‌کم از جانب خودش نیست. زمانی که نورد استریم نابود شد، اجرای ماده ۵ کجا بود؟»

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حمله به خطوط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ اتفاق افتاد. آلمان، دانمارک و سوئد خرابکاری عمدی را رد نکردند و دفتر دادستانی کل روسیه پرونده تروریسم بین‌المللی را درباره این اقدام مطرح کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اوایل ماه جاری میلادی گفته بود، مسکو بارها داده‌هایی درباره این انفجار درخواست کرده اما هرگز چنین چیزی را دریافت نکرده است.

ارل راسموسن افزود: «به نظر می‌رسد دولت‌ها و نیروهای امنیتی کشورهای عضو ناتو به شدت در این حملات دست داشته‌اند. به نظر می‌رسد کشورهای عضو ناتو و شاید با کمک اوکراین و بر اساس روایت‌هایی که همواره دارند تغییر می‌کنند، در پشت خرابکاری زیرساخت انرژی اروپا دست داشته باشند و بدترین آلودگی زیست محیطی در تاریخ را رقم زده باشند.»

وی ادامه داد: «با وجود جدی بودن این حمله، آمریکا و ناتو به طرز عجیبی درباره پایان یافتن تحقیقات درباره این حمله راضی به نظر می‌رسند. ما هنوز شاهدیم که تحقیقات در خفا و پنهان انجام شده‌اند.»

این مقام ارشد بازنشسته ارتش آمریکا همچنین گفت: «ناتو اکنون منسوخ شده و خطری واقعی برای صلح جهانی است و اگر یک اتحاد دفاعی فراگیر مستقل واقعی ایجاد شود، برای جهان بهتر است. ناتو به جای ترویج صلح و امنیت در اروپا بی‌محابا دارد این وضعیت باثبات و صلح را نابود می‌کند که شامل گذر از خطوط قرمز روسیه و نگرانی‌های معتبر امنیتی است که به تحریک مسکو برای انجام اقدامات حفاظتی می‌انجامد.»

راسموسن خاطرنشان کرد که حمایت مستمر ناتو از کی‌یف به دور از محافظت از کشورهای عضو اروپایی در برابر روسیه، آنها را از تسلیحات و توانایی برای محافظت از خود بی‌بهره کرده است. ائتلاف ناتو همچنان موضع دفاعی خود را برای تقویت اوکراین در یک درگیری غیرقابل پیروزی صرف می‌کند. ناتو با این حمایت‌ها از اوکراین فقط افت و تنزل خود را تسریع می‌کند.

وی افزود: «مسیری که ما در حال حاضر در آن قرار داریم و امتناع اوکراین و حامیان آن در ناتو از دستیابی به صلح واقعی، فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد. عزم ایالات متحده و ناتو برای سوق دادن اوکراین به یک جنگ ویرانگر و غیر قابل پیروزی با روسیه تنها این کشور را نابود کرده بود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha