• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403060300915
  • خبرنگار : 50136

تمرچین کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان‌غربی

تمرچین کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی ظهر تابستان است و گرمای هوا، پای پیاده، عرقی برچهره اش نشانده، اما لبخند دلنشینی که هر عاشقی نزدیک وصال معشوق بر لب دارد، بر چهره خسته اش خودنمایی می‌کند؛ او عازم است عازم دیار سرور جوانان بهشت، عازم کربلای حسین است.

 عشق و ارادت به ائمه اطهار همواره در دل مسلمین موج می زند اما حضور مشتاقان و خیل عظیم ارادتمندان به ابا عبدالله در پیاده رویی اربعین، نشان می‌دهد این حسین که از آن دم می‌زنند با دلها چه کرده که پیر و جوان برای متبرک شدن جانشان به تربت مطهرش دست از پا نمی‌شناسند.  

اینبار ما هم عازیم اما تا گذرگاه تمرچین، معبری برای عبور عاشقان حسین به سرزمینش. 

تمرچین کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان‌غربی

از دور پرچمهای منقش به نام "حسین" توسط دست باد نوازش کنان به این سو و آن سو در حرکتند، موکب‌های متعدد در دو طرف مسیر عبور به سمت گذرگاه تمرچین مستقرند و خادمان پسرِ دُردانه زهرا با لبخندی بر لب از زائران اباعبدالله پذیرایی می کنند. 

در مسیر حرکت، نوایی که از موکب‌ها پخش می شود روح را جلا می‌دهد، پذیرایی به حد عالی توسط موکب‌های مختلف به زائران انجام می شود، از غذای گرم گرفته تا هندوانه خنکی که خادمان کوچک مواکب با پذیرایی‌شان لبخند بر لب زائران می نشانند. 

تمرچین، حال و هوای عجیبی دارد. هر گوشه اش حس عشق به حسین را در وجود انسان به غلیان در می آورد؛ یک طرف مادری سالخورده نشسته بر ویلچر در حالیکه دستهایش رو آسمان است و اشک بر چشمان ضعیفش نقش بسته برای زائران حسین دست به دعا بلند کرده و حسین حسین گویان، شفاعت می‌طلبد، سوی دیگر خادمان کوچکی با دستان کوچکشان به زائرین آب و شربت تعارف می کنند و اما در انتهای مسیر به معبر اصلی تمرچین می‌رسی که باب الحسین است. 

سه سال است که تمرچین به عنوان معبری دیگر برای تردد زائران اباعبدالله بازگشایی شده است؛ زائرانی از کشورهای مختلف ترکیه، منطقه قفقاز، گرجستان،روسیه، آذربایجان و... برای زیارت اباعبدالله این معبر را انتخاب کردند، هوای نسبتا خنک، استقرار موکب‌های مختلف و ارائه خدمات متنوع، باعث شده لبخند رضایتی بر لب زائران از انتخاب این معبر برای تردد نقش ببندد.

تمرچین کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان‌غربی

در بین مواکب مختلف، موکب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز پذیرای مهمانان کوچکی بود که در مسیر عبور از مرز، می توانستند نقاشی کنند.

زهرا، کربلایی خردسال که اهل تبریز است به همراه مادرش در مسیر بازگشت به زادگاهش که در موکب کانون در حال نقاشی کردن بود، خنده بر لب از سفر معنوی خود با زبانی کودکانه می‌گوید: این سفر با سفرهای دیگر فرق داشت، مشتاقم هرچه زودتر به شهرم برگردم و به دوستانم از این سفر بگویم. 

مادر این خردسال در حالیکه لبخند رضایت فرزندش را از این سفر معنوی نظاره‌گر بود به خبرنگار ایسنا گفت: این اولین تجربه شرکت در پیاده رویی اربعینم بود و تصور می‌کردم با فرزند خردسالم سفر سختی در پیش خواهم داشت که خوشبختانه بر خلاف تصورم، این سفر یکی از بهترین سفرهای عمرم بود. 

او که عازم زادگاهش بود،ادامه داد: این سفر معنوی پیاده رویی اربعین را برای عاشقان اباعبدالله آرزو می‌کنم چرا که به نظرم سفر به کربلا و زیارت قبر ۶ گوشه حسین، مبدا خلقتی دوباره برای انسان است.

تمرچین کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان‌غربی

ظهر بود برای استراحت داخل یکی از موکب‌های ویژه بانوان رفتیم، زائران هرکدام گوشه ای برای تکاندن غبار خستگی راه و تجدید قوا در حال استراحت بودند که بانویی حدودا ۶۰ ساله با لحنی مادرانه صدایم زد تا کنارش بنشینم. 

تصور می‌کرد من هم زائر هستم اما بعد که متوجه شد خبرنگارم با ذوق از تجربه سفرهای قبلی اش به کربلا برایم تعریف کرد. 

او گفت: بیش از ۱۰ سال است که همه ساله عازم کربلا می شود اما ۳ سال است که مرز تمرچین را برای تردد انتخاب کرده؛ هم هوای خنک و دلنشینی دارد هم شلوغ و پرازدحام نیست. 

این بانوی بسیجی در ادامه با ابراز رضایت از خدمات ارائه شده در مرز تمرچین توسط موکب‌های مختلف گفت: زمانی اینجا نقطه ثقل نظامی بود اما به مدد تلاش کارگزاران نظام و به برکت اباعبدالله، امروزه به نقطه ثقل فرهنگی و معنوی برای تردد زائران حسین (ع) از نقاط مختلف دنیا تبدیل شده است. 

تردد بیش از ۲۵۰۰ مسافر از مرز تمرچین

ایرج دست نشان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به آمار تجمیعی از تعداد مسافران متردد از مرز تمرچین در بازه زمانی ۱۶ تا ۳۱ مرداد۱۴۰۳ افزود: در این بازه زمانی ۲۵۹۳ مسافر در قالب ۱۷۲ سفر از مرز تمرچین تردد داشتند.

تمرچین کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان‌غربی

 کم کم زمان برگشت فرا رسید و ما هم به رسم یادگاری چند عکس گرفتیم و سوار بر اتوبوس به سمت ارومیه حرکت کردیم اما تمام ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود در مسیر به آشپزخانه طبخ غذای اداره کل اوقاف برای زائران اباعبدالله سر زدیم و شاهد فضایی معنویی توسط خادمان اباعبدالله در پروسه تهیه و پخت غذا و آماده سازی پک‌های غذا بودیم. 

در مسیر بازگشت وقتی هنوز در حال و هوای معنوی سفر امروز بودیم، موکب بزرگی که خیل عظیم ارادتمندان اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی از جمله ارامنه در آن به زائران خدمات ارایه می‌کردند، نظر ما رو جلب کرد، پیاده شدیم؛ غروب بود، صدای اذان به گوش می‌رسید و دیگ‌های آش دوغ در داخل چادرهایی که بانوان اهل سنت از ساعتها پیش در تدارک آن بودند برای پذیرایی از زائران به چشم می‌خورد. 

و جان کلام اینکه؛ امروز در این سفر کوتاه و با دیدن این صحنه ها، ایمان پیدا کردم که ابراز ارادت و عشق به امام حسین به مذهب خاصی اختصاص ندارد، چون به چشم خود دیدم که پیر و جوان، زن و مرد از ادیان مختلف آستین همت بالا زده بودند و در راه امام حسین خدمت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha