• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403060300909
  • خبرنگار : 50175

/گزارش/

گذران زندگی با طلای کثیف

گذران زندگی با طلای کثیف

ایسنا/لرستان یکی از شب‌های تابستان راهی یکی از بوستان‌های شهر شدیم، در چند قدمی ما سطل زباله‌ای بزرگ وجود داشت که رهگذران و کسانی که در این پارک برای تفریح آمده بودند زباله‌های خود را درون این سطل قرار دهند. در این سه ساعت حدود ۵ الی ۶ نفری با گونی‌های کوچک و بزرگ به سراغ این سطل آمدند و چیزی برداشتند و رفتند.

این مسئله فقط شامل حال این سطل نبود بلکه کلیه سطل‌های زباله در سطح شهر بروجرد روزانه میزبان چندین نفر از زباله‌گردها بوده حال فرق نمی‌کند این سطل در کجای شهر قرار گرفته باشد و فقط وسیله‌ای برای امرارمعاش برخی از افراد قرار گرفته و هر روز در کوچه و خیابان با منظره‌ای مواجه می‌شویم که هم برای جامعه دردآور است، هم احساسات شهرنشینان را آزرده می‌کند.

سال‌های گذشته این سطل‌ها فقط میزبان بی‌خانمان‌ها بودند اما امروزه مورد استقبال افرادی قرار می‌گیرد که نه معتاد هستند و نه کارتن‌خواب، بلکه فقط افرادی که با جداسازی کاغذ، پلاستیک و شیشه و فروش آن‌ها روزی روزانه خود را فراهم می‌کنند و از صبح تا شب، تمام زندگی و فعالیت روزانه‌ آنها با زباله و پسماند گره خورده و تمام هستی و وجودش به همین بعد تقلیل یافته است.

زباله‌گردها به خاطر نمای زشتی که به شهر می‌دهند، حضورشان در معابر با آن گونی‌های کثیف و پُر از زباله و ظاهر ناآراسته‌شان، به چهره آراسته و پر از مسافر شهر بروجرد به‌خصوص در فصل تابستان خلل وارد می‌کنند و حال شهروندان را مشمئز می‌سازند. شهرداری‌ها، پیمانکاران و زباله‌گردها سه ضلع اصلی معضل زباله‌گردی به شکل موجود آن هستند.

زباله گردی در بروجرد هرچند اکنون به منبع درآمدی برای برخی از افراد تبدیل شده اما این افراد همواره در معرض دنیایی از بیماری‌های پنهان مخازن زباله قرار دارند درحالی‌که امکان انتشار برخی از این بیماری‌ها در سطح جامعه نیز وجود دارد و رایج شدن پدیده زباله گردی این روزها به معضلی در بروجرد تبدیل شده است و خسارت‌های مالی و روانی بی‌شماری را متوجه شهر و شهروندان می‌کند که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

رشد زباله‌گردی و ایجاد مافیای زباله در بروجرد

گذران زندگی با طلای کثیف

مهدی احمدی یکی از شهروندان بروجردی دراین‌باره به خبرنگار ایسنا، گفت: مخازن زباله شهر وضعیت نامناسبی دارند و شهرداری باید نسبت به این موضوع حساسیت و بازدیدهای روزانه‌ای از نحوه مدیریت پسماند داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان هر زمان اراده می‌کنند، پسماند خود را در سطل‌های زباله می‌ریزند و این موضوع موجب بروز پدیده زباله گردی، رشد این پدیده و ایجاد مافیای زباله در این شهر شده است.

رحمان گودرزی یکی از ساکنین خیابان صفا نیز اظهار کرد: مخازن زباله موجود در سطح شهر حاوی انواع آشغال است که می‌تواند موجب انتقال امراض و بیماری‌های عفونی و پوستی شود که این امر علاوه بر به خطر انداختن زباله‌گردها، سلامت جامعه را نیز تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: عامل مهم وجود زباله‌گردها مراکز ضایعاتی در شهر بوده که بیشتر در خط کمربندی بروجرد قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه در خط کریدور قرار دارد وضعیت نامناسب و زشتی به شهر داده است.

این شهروند تصریح کرد: شهرداری باید نسبت به جمع‌آوری زباله‌گردها و مراکز ضایعاتی اقدام کند و پسماند قابل بازیافت مستقیم باید در اختیار افراد مجاز قرار گیرد تا دست مافیا از چرخه جمع‌آوری، نگهداری و بازیافت زباله کوتاه شود.

زباله در حومه شهر به سه کیلوگرم می‌رسد

گذران زندگی با طلای کثیف

شهاب شعبان مدیریت سازمان پسماند شهرداری بروجرد، در این خصوص با بیان اینکه روزانه حدود ۲۴۰ تن زباله در شهرستان بروجرد تولید می‌شود که با فرهنگ‌سازی و آموزش می‌توان این میزان تولید زباله را کاهش داد با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مختلف میزان تولید زباله که بیشتر به‌صورت انواع مختلف ظروف یک‌بارمصرف است تا پنج برابر هم می‌رسد، افزود: آموزش و فرهنگ‌سازی در بخش تولید زباله از نگاه زیست‌محیطی و مدیریت پسماند ضروری است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید زباله بسیار بالا است به‌طوری‌که سرانه هر خانه باید ۸۰۰ گرم باشد که در حومه شهر بروجرد به سه کیلوگرم هم می‌رسد، اظهار کرد: هنوز طرح تفکیک زباله اجرا نشده است که در این راستا مردم باید همکاری لازم را داشته باشند که زباله‌ها را در ساعت مقرر بیرون بگذارند تا توسط شهرداری جمع‌آوری شوند.

وی با اشاره به اجرای سیستم روپوش سطل‌های زباله در بروجرد، تصریح کرد: این سیستم هم‌اکنون به‌صورت پایلوت در برخی مناطق پرتردد شهر اجرا شده است و در مراحل بعدی در مرکز شهر بر روی سطل‌های زباله شهری نصب خواهد شد.

مدیرت سازمان پسماند شهرداری بروجرد با بیان اینکه این روپوش سطل زباله ضمن اینکه از پخش شدن زباله در معابر شهری جلوگیری می‌کند مانع از دسترسی و کنکاش زباله گردها در سطل‌های زباله می‌شود و امکان جابجایی نداشته و ثابت است، اضافه کرد: نصب ۲ دهانه شوتینگ بر روی این روپوش امکان تخلیه زباله رو برای شهروندان هم از طرف خیابان هم از طرف پیاده‌رو میسر می‌کند که ضمن زیبایی منظر شهری باعث حفظ بهداشت عمومی می‌شود.

زباله‌گردی یکی از این گروه‌های نو پدیده است

گذران زندگی با طلای کثیف

در خصوص آسیب‌های معضل زباله گردی زهرا سفیدروز جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه، یکی از آسیب‌های جدی در مدیریت شهری، پدیده زباله گردی بوده، پدیده‌ای که تبعات مهمی به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سلامتی و... دارد و آسیب اجتماعی و پدیده شومی که زائیده فقر، نداری و بی‌تفاوتی‌ها است، افزود: شغلی کاذب با درآمدی که در ازای نابودی کرامت انسانی و سلامتی، هیچ ارزش و بهایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه شغل زباله گردی به‌گونه‌ای است که با سایر مسائل اجتماعی شهر مانند نابرابری‌های اجتماعی و مصرف شهری، کار کودک و سیاه‌چاله‌های پسماندهای شهری پیوند دارد، تصریح کرد: زباله گردهای شهری به مانند سایر گروه‌های اجتماعی آسیب‌دیده و به حاشیه رانده شده، نمود مفهوم هوموساکرهای شهری هستند. اینگونه افراد در شمول حمایت‌های رسمی قرار نمی‌گیرند.

سفیدروز ادامه داد: میلیون‌ها زباله گرد در سراسر جهان، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه وجود دارند، اما به‌طور فزاینده در کشورهای پس از صنعت این پدیده بیشتر دیده می‌شود. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و در تمام نقاط ایران چه مناطق خوش‌نشین و چه فقیرنشین شاهد چنین پدیده‌ای هستیم، پدیده‌ای که در سال‌های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی و بیکاری گسترش بیشتری پیدا کرده و مسئله‌ای اجتماعی است که با وجود اینکه مردم به‌صورت عینی آن را می‌بینند اما کمتر به‌صورت ذهنی درگیر آن هستند.

وی عنوان کرد: در لرستان خاصتا شهرستان بروجرد نسبت به سایر شهرهای استان، گروه‌های آسیب‌دیده‌ زیادی، ناشی از تحولات اقتصادی _اجتماعی و فرهنگی به وجودآمده و این گروه‌های آسیب‌دیده براثر کژکارکردهای جامعه مصرفی به وجود آمده‌ و از حیات اجتماعی شهر دور افتاده‌اند. یکی از این گروه‌های نو پدیده زباله‌گردی است.

افزایش قیمت پسماندهای قابل بازیافت عامل ظهور زباله‌گردی

گذران زندگی با طلای کثیف

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت، مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها، توزیع ناعادلانه منابع و همچنین گسترش فقر، بیکاری و اعتیاد، مشکلات اقتصادی (مدیریت بد اقتصادی) و افزایش قیمت پسماندهای قابل بازیافت عامل ظهور و گسترش این پدیده است.

سفیدروز با بیان اینکه پدیده زباله گردی، سالیان زیادی است که جامعه ما را با انواع آسیب‌های اجتماعی مواجه کرده است، گفت: تأثر و تأسف زیاد زمانی تبدیل به عقده روی گلوی انسان می‌شود که ببینی افرادی خاصتا جوانان و حتی زنان، درون سطل‌های زباله تا کمر خمر شده و به دنبال ضایعات یا بعضاً مواد خوراکی می‌گردند و این مسئله‌ای بسیار مهم و قابل‌توجه بوده که نیازمند اتخاذ تصمیمات جدی و مؤثر است.

وی بیان کرد: برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر که تعریف شده و قواعد مشخص دارد و نتیجه احتمال بهداشتی و عوارض جسمی در آن‌ها کاهش یافته در این کار (هرچند شغلی کاذب است) هنوز به دلیل بی نظارتی و نامعلوم بودن عدم کنترل دقیق، احتمال بیماری تا جایی‌که حتی منجر به مرگ شود وجود دارد.

جامعه‌شناس اظهار کرد: به دلیل سروکار کار داشتن افراد با زباله، احتمال دچار شدن آن‌ها به بیماری‌های پوستی _تنفسی و عفونت بسیار شایع است؛ در بررسی‌های به‌عمل‌آمده زباله گردها باعث انتقال بیماری‌های هپاتیت B، هپاتیت C و HIV و سایر بیمارهای ویروسی هستند و از طرف دیگر برخورد نامناسب و نگاه مردم باعث طرد شدن و بیماری‌های روحی و روانی می‌شود.

سفیدروز اضافه کرد: این آسیب اجتماعی علاوه بر شیوع انواع بیماری اثرات منفی دیگری از جمله رها شدن زباله‌ها روی زمین، ایجاد ترافیک و همچنین باعث جلوه بد و نامناسب به شهر می‌شود و جلوگیری از کار زباله‌گردها در کشور تقریباً کاری نشدنی است و با جمع‌آوری تعدادی از آن‌ها دوباره شاهد افراد جدید در این پدیده خواهیم بود، لذا می‌توان با اهمیت دادن به این قشر از آسیب‌هایی که به جامعه وارد می‌کند، بکاهیم.

به گزارش ایسنا، یافته‌های تجربی نشانگر آن است که زباله‌گردی یکی از خطرناک‌ترین و غیرانسانی‌ترین فعالیت‌ها محسوب می‌شود، با توجه به این‌که هنوز مبحث مسئله آفرینی بوده و تقریباً همه مسئولین و اغلب قریب به اتفاق مردم، نسبت به آن حساسیت دارند، همچنان لاینحل باقی‌مانده و ساماندهی زباله‌گردها، یک مسئله چندبعدی است و باید پیشنهادات برای ساماندهی بررسی شود اما بهترین روش برای کنترل و ساماندهی زباله‌گردی در بروجرد این است که سطل‌های زباله از خیابان‌ها جمع‌آوری شود و تفکیک زباله از مبدأ، در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha