• جمعه / ۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060200800
  • خبرنگار : 50666

طی ۱۰ روز گذشته به وقوع پیوست؛

افزایش واژگونی و حریق تانکرهای مواد پرخطر در اصفهان

افزایش واژگونی و حریق تانکرهای مواد پرخطر در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: واژگونی و حریق تانکرهای حامل گاز مایع و سوخت در محورهای جاده‌ای استان طی ۱۰ روز گذشته به‌دفعات وقوع یافته است.

منصور شیشه‌فروش بعدازظهر جمعه (۲شهریورماه) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: واژگونی تانکر حامل گاز مایع در محور فرعی انارک ـ شهراب در محدودۀ پل راه‌آهن یکی از آن نمونه‌هاست. حادثه واژگونی تانکر حامل گاز مایع در کمربندی روستای چاه‌ملک خور و بیابانک و حریق در تانکر حامل سوخت مایع در گردنۀ زنجیرگاه نیز باید به این قبیل حوادث اضافه کرد.

او ادامه داد: بنا بر حوادثی که ذکر شد، مدیریت بحران استان اصفهان بر ضرورت اجرای دقیق ضوابط و مقررات مندرج در آیین‌نامه‌های مربوطه تأکید دارد. تمامی متصدیان حمل‌ونقل اعم از شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل، سازمان‌ها، کارخانجات، واحدهای تولیدی و صنعتی، شرکت‌های گاز و نفت و پالایشگاه در سراسر کشور باید به دستورالعمل‌های درج‌ شده در آیین‌نامۀ اجرایی حمل‌ونقل مواد خطرناک توجه ویژه‌تری داشته باشند.

این مقام استانداری یادآور شد: شرکت‌های حمل‌ونقل باید به‌طور مستمر از جانب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راه و راهور کنترل شوند و نظارت جدی بر روی آن‌ها وجود داشته باشد. کنترل ایمنی محموله‌ها و نظارت بر مدارک و مجوزهای معتبر افراد به‌منظور انجام هرگونه حمل‌ونقل جاده‌ای مواد سوختنی، خطرناک و اشتعال‌پذیر از نقطه‌ای به نقطه دیگر حائز اهمیت است.

 شیشه‌فروش آموزش‌ نکات ایمنی‌ تردد را به رانندگان ضروری دانست و تأکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، ۱۱ حادثۀ واژگونی و تصادف ناوگان حمل‌ونقل سوخت و مواد خطرناک در محورهای جاده‌ای استان اصفهان رخ داده است. اما اغلب این تصادفات به محموله‌هایی مربوط می‌شود که از استان‌های دیگر به اصفهان وارد شده‌اند و به قصد دیگر استان‌ها عبور کرده‌اند.

افزایش واژگونی و حریق تانکرهای مواد پرخطر در اصفهان

او در ادامه واژگونی حاملان سوخت را پرمخاطره دانست و توضیح داد: از آنجا که متصدیان حمل‌ونقل در اعزام تیم‌های فنی و برای کنترل حوادث به‌ موقع اقدام نکرده‌اند، در این مدت شاهد پیامدهای ناگواری بوده‌ایم که خسارت محیط، انسداد محورها، ایجاد ترافیک و به خطر افتادن خودروهای عبوری از آن جمله است.

این مسئول استانداری اصفهان سپس خاطرنشان کرد: وقتی از مواد خطرناک در این قبیل حوادث بحث می‌کنیم، مقصود موادی است که بهداشت یا سلامت انسان‌ها، حیوانات و محیط‌زیست را به خطر می‌اندازند و ذاتاً خطرزا هستند. برای مثال، مواد اشتعال‌زا، گازهای تحت‌فشار مایع‌نشده، مایعات و جامدات اشتعال‌پذیر، پراکسیدهای آلی و محصولات سمی و اسیدها در شمار این مواد پرخطر قرار می‌گیرند.

شیشه‌فروش تأکید کرد: حمل این مواد خطرناک را باید به راننده‎‌ای سپرد که شرایط رانندگی برای چنین حامل‌های پرخطری را داشته باشد. آمادگی رانندۀ این قبیل وسایل نقلیه اجباری است. وسیلۀ حمل‌ونقل حامل مواد خطرناک فقط در ساعات روز به تردد در محورهای جاده‌ای مجاز است. راننده باید قبل از پایان روز در پارکینگ مناسب توقف و تا آغاز روز بعد از حرکت خودداری کند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان در ادامه چنین تبیین کرد: متصدی حمل‌ونقل باید نقشۀ مسیری را که وسیلۀ نقلیه حامل مواد خطرناک می‌خواهد تا مقصد طی کند، از راهداری بگیرد. جاده‌های خارج از شهر، کمربندی شهرها و نقاط کم‌جمعیت باید در اولویت حمل‌ونقل این مواد باشد و به راننده هم اعلام شود. راننده مکلف است که در همین مسیرهای معین عبور و مرور کند. در زمان استراحت نیز باید دور از دیگر وسایل نقلیه و در محل‌های امن و خلوت توقف کند.

افزایش واژگونی و حریق تانکرهای مواد پرخطر در اصفهان

او افزود: وسیلۀ نقلیۀ حامل مواد و محصولات خطرناک نباید نشت یا سریز داشته باشد. در صورت اجبار به توقف در شرایط اضطراری، راننده باید وسیلۀ نقلیه را در منتهی‌الیه سمت راست جاده و در محوطه‌ای باز به‌دوراز پل‌ها، تونل‌ها و تأسیسات رفاهی بین راه متوقف کند.

شیشه‌فروش بیان کرد: در صورت توقف طولانی‌مدت و بروز سوانح، متصدی حمل‌ونقل موظف است درخصوص اعزام وسلیۀ نقلیۀ مناسب ‌همراه با عوامل فنی و تجهیزات کافی به بارگیری حامل سوخت معیوب اقدام کند. پاکسازی محل حادثه و ایمن‌سازی محل نیز باید با هماهنگی ادارۀ راهداری پلیس و محیط‌زیست صورت بگیرد.

این مقام استانداری اصفهان معاینۀ فنی معتبر را برای این خودروها ضروری دانست و ادامه داد: رانندۀ این مواد خطرناک باید گواهینامۀ تأیید صلاحیت خود را از موسسه‌ای معتبر دریافت کرده باشد. همچنین باید وسیلۀ نقلیه را به ابزار اطفای حریق مجهز کند. تجهیزات محافظت فردی، مانند عینک حفاظتی، ماسک، دستکش و چکمه نیز باید تهیه شود.

افزایش واژگونی و حریق تانکرهای مواد پرخطر در اصفهان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha