• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060100261
  • خبرنگار : 50990

جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی:

سن بزهکاری پایین‌تر آمده، اما فراوانی آن نگران‌کننده نیست

سن بزهکاری پایین‌تر آمده، اما فراوانی آن نگران‌کننده نیست

ایسنا/خراسان رضوی جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه اعتیاد و مشکلات اجتماعی دیگر همچنان نیازمند همکاری بین نهادهای مختلف و خانواده‌ها است گفت: به دلیل استفاده از فضای مجازی و ... سن بزهکاری پایین‌تر آمده، اما فراوانی آن نگران‌کننده نیست.

سرتیپ دوم احمد نگهبان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش‌های موجود در فضای مجازی اظهار کرد: بیشترین دغدغه ما در رابطه با جوانان و نوجوانان، در حوزه فضای مجازی است که در تمام دنیا بایدها و نبایدهایی برای استفاده از فضای مجازی وجود دارد، اما متاسفانه در برخی از خانواده‌های ما این بایدها و نبایدها وجود ندارد و آسیب آن را هم خود خانواده می‌بیند.

 وی با بیان اینکه جوانان و به خصوص نوجوانان برای دستیابی به اطلاعات یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید از طریق والدین خود اقدام کنند، افزود: برخی از خانواده‌ها نتوانسته‌اند نظارت کافی بر استفاده فرزندانشان از فضای مجازی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه  به دلیل استفاده از فضای مجازی و ... سن بزهکاری پایین‌تر آمده است، اما فراوانی آن نگران‌کننده نیست، به اهمیت نقش خانواده ها در کاهش جرایم اشاره کرد و در این زمینه  بیان کرد: روند بزهکاری در میان جوانان کاهش یافته است. تعداد بسیار کمی از افرادی که دستگیر می‌شوند، زیر ۱۸ سال سن دارند. این نشان‌دهنده‌ توجه بیشتر خانواده‌ها به فرزندانشان است.

سرتیپ دوم  احمد نگهبان اظهار کرد:  آمارها نشان می‌دهد که خانواده‌ها نسبت به فرزندان خود مراقبت بیشتری دارند و جوامع نیز در این زمینه فعال‌تر شده‌اند. مشهد مقدس به دلیل بافت فرهنگی و مذهبی‌اش، فضایی مناسب برای رشد جوانان فراهم کرده است.

وی افزود: علاوه بر چالش‌هایی که در حوزه استفاده از فضای مجازی داریم، چالش اعتیاد و مصرف مواد مخدر و قرص‌های روان‌گردان نیز در بین جوانان وجود دارد و تنها کسی که می‌تواند در این حوزه کمک کند خود خانواده است.

وی ادامه داد: فرزندی که پدر و مادر نتوانست او را کنترل کند، فرزندی که توسط پدر و مادر به اقناع نرسید، توسط پدر و مادر زندگی و برنامه‌هایش سازمان‌دهی نباشد و یک آزادی بی حد و حساب در آن خانواده باشد، قطعا هیچ کس دیگری نمی‌تواند کاری انجام دهد. فرزندی که در خانواده درست رشد پیدا نکند و درست تربیت نشود، نه مدرسه، نه جامعه، نه معلمین، نه مساجد و نه پلیس کار زیادی نمی‌تواند بکند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رواج مسائلی مانند اعتیاد و ... در مدارس صحت دارد، افزود: از آنجایی که بچه‌ها کنجکاو هستند و گاهی دوست دارند خودشان را بزرگ‌تر نشان بدهند، ممکن است مثلا یک فنجان چای را به عنوان نوشیدنی دیگری عنوان کنند و یا قلیان کشیدن را به جای کشیدن مواد دیگری عنوان می‌کنند، می‌خواهند بگویند ریسک پذیری بالاتری داریم یا کارهای خطرناک‌تری انجام بدهیم که اینگونه نیست.

 سرتیپ دوم احمد نگهبان تصریح کرد: ما عینی و لمسی به بعضی از مدارس که صحبت‌هایی از مصرف مواد در بین دانش‌آموزان آن‌ها بود، رفته‌ و به صورت حرفه‌ای بررسی کرده‌ایم و اصلا چنین چیزی صحت نداشته است  و در مدارس ما این مواردی که گفته می‌شود وجود ندارد، اما مواردی غلو و زیاده‌گویی‌ها و اظهارنظر و کنجکاوی‌هایی وجود دارد که وقتی که فرزندان ما به پدر و مادرها موردی را انتقال می‌دهند، آن را باور می‌کنند که در واقعیت آنگونه نیست.

جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با اعلام اینکه  پلیس در تلاش است تا با برگزاری برنامه‌های آگاه‌سازی برای جوانان، به پیشگیری از جرم کمک کند، گفت: در نهایت، باید توجه داشت که اعتیاد و مشکلات اجتماعی دیگر همچنان نیازمند همکاری بین نهادهای مختلف و خانواده‌ها است تا بتوانیم محیطی امن‌تر و سالم‌تر برای جامعه فراهم کنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha