• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403060100209
  • منبع : نمایندگی اردبیل

عسل اردبیل در سازمان مالکیت فکری ثبت جهانی شده است

عسل اردبیل در سازمان مالکیت فکری ثبت جهانی شده است

ایسنا/اردبیل کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: کیفیت عسل استان اردبیل به دلیل اینکه در دامنه سبلان قرار گرفته است و به دلیل تنوع گیاهان شهدزا و گرده زا و همچنین گیاهان دارویی، بسیار خوب است و اولین عسلی است که در سازمان مالکیت فکری ثبت جهانی شده است.

دهقان باقری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: استان اردبیل همزمان با سراسر کشور بر اساس آخرین آمار صورت گرفته ۳ هزار و ۷۰۰ زنبوردار در استان دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار کانی زنبور عسل در استان شمارش شده است.

وی با بیان اینکه ۷ هزار و ۴۰۰ تن عسل در استان اردبیل برداشت شده است، گفت: حدود هزار و ۵۰۰ تن عسل سرانه مصرف استان است و همچنین مابقی عسل ها توسط مسافران و گردشگران برای مصرف استفاده می شود و همچنین به کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس، مالزی، روسیه و کشورهای متقاضی صادر می شود.

باقری تصریح کرد: کیفیت عسل استان اردبیل به دلیل اینکه در دامنه سبلان قرار گرفته است و تنوع گیاهان شهدزا و گرده زا و همچنین گیاهان دارویی بسیار خوب است و اولین عسلی است که در سازمان مالکیت فکری ثبت جهانی شده است.

مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: ۱۵ درصد گونه های گیاهی در استان اردبیل شناسایی شده است که این تنوع گیاهان به کیفیت عسل استان افزوده است.

وی با اشاره به رشد علم و تکنولوژی گفت: در دهه اخیر با توجه به رشد علم و تکنولوژی ، خلاقیت و نوآوری و آموزش های حرفه ای به زنبورداران تلاش شد تا زنبورداری را از تک محصولی خارج کنیم و سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله زهر، گرده ، بره موم، موم را در تولید زنبوردارن قرار دهیم تا بتوانند ارزآوری بیشتری داشته باشند.

باقری با بیان اینکه ۸ مرکز اصلاح نژاد در کشور وجود دارد، اظهار کرد: یکی از این مراکز اصلاح نژاد نیز در استان اردبیل وجود دارد که توانستیم نسل اف ۹ را که از زنبوران عسل بومی منطقه هستند اصلاح کنیم و با هماهنگی مرکز این ملکه ها را تکثیر و برای بهره وری بیشتر در اختیار زنبورداران حرفه ای قرار دهیم.

مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه گفت: سازمان جهادکشاورزی استان خدماتی از جمله نظارت، بازرسی و مجوزهای اسکان و استقرار، و با همکاری تشکل های زیر نظر سازمان جهادکشاورزی که یک اتحادیه، ۴ الی ۵ شرکت تعاونی فعال و انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران برای کیفیت بیشتر عسل ارائه می دهد.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که زنبورداران را راهنمایی کنیم تا بتوانند خود و زنبورداری را بیمه کنند زنبور عسل کنند و تعدادی از زنبورداران را نیز جهت بیمه تأمین اجتماعی به اداره معرفی کردیم.

وی با اشاره به فصل سرما در استان اردبیل افزود: در زمان فصل سرما زنبورداران حرفه ای به جنوب کشور و برخی نیز به استان های شمالی مهاجرت می کنند و نزدیک عید زمان شروع فعالیت زنبورداری به پارس آباد مهاجرت می کنند تا از سرمازدگی محافظت نمایند و برخی نیز در طول سال در استان می مانند.

باقری در ادامه به خانواده بزرگ زنبوران عسل اشاره کرد و گفت: زنبورهای عسل خانواده بزرگی دارند که از آپیس ملی فرا بهره وری بیشتری نسبت به سایر زنبورهای عسل دارد و هر کدام چندین نژاد دارد که آپیس ملی فرا مدا نژاد ایرانی است که از نظر پارامترهایی همچون آرام بودن، مقاوم به بیماری، شهد آوری بیشتر، شهد یابی بیشتر اصلاح می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت و مسئولین می توانند از زنبورها برای بهره وری بیشتر حمایت کنند، گفت: زنبور عسل هیچ‌گونه آلودگی در محیط زیست ندارد و همچنین سلطان گرده افشانی است. ۹۰ درصد گرده افشانی به عهده زنبور عسل است و اگر در یک هکتار زمین ۵ کلنی زنبور عسل قرار گیرد ۵۰ تا ۶۰ درصد میوه ها از نظر کمی و کیفی بیشتر می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha