• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403060100208
  • خبرنگار : 71402

شیخ الازهر خواستار تلاش‌های متحد بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم شد

شیخ الازهر خواستار تلاش‌های متحد بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم شد

شیخ الازهر مصر و رئیس شورای علمای مسلمان، خواستار تلاش‌های بین‌المللی متحد برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم از طریق ریشه‌کن کردن ریشه‌های ایدئولوژیک و فکری آنها با ترویج گفت‌وگو، مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز شد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی ادای احترام به قربانیان تروریسم که در ۲۱ اوت هر سال برگزار می‌شود، این شورا بر رد صریح هرگونه خشونت، نفرت و تروریسم که با آموزه‌های اسلام، همه ادیان الهی و قوانین بین‌المللی در تضاد است، تاکید کرد.

شورای علمای مسلمان همچنین تاکید کرد که رسیدگی به افراط‌گرایی و تروریسم یک مسوولیت دینی، انسانی و اخلاقی است که نیازمند تلاش‌های هماهنگ جامعه جهانی است. شورا همچنین خواستار حمایت از بازماندگان حملات تروریستی و کسانی است که از افزایش سخنان نفرت‌آمیز آسیب دیده‌اند و از ادغام مجدد آنها در جامعه و پرداختن به تأثیرات روانی و فیزیکی که متحمل شده‌اند، و کمک به آنها برای بازیابی زندگی عادی‌شان، حمایت می‌کند.

این سازمان تلاش‌های چشمگیر خود را از طریق ابتکارات و پروژه‌های مختلف برای ترویج فرهنگ صلح و همزیستی انسانی، تصحیح باورهای غلط، از بین بردن ایدئولوژی‌های افراطی و افزایش آگاهی در مورد خطرات ناشی از گروه‌های خشن و تروریستی برجسته کرد.

این تلاش‌ها شامل سازماندهی هفت دور گفت‌وگو بین شرق و غرب، بیش از ۱۵ کاروان صلح بین‌المللی در سراسر قاره‌های مختلف برای تشویق مسلمانان به ادغام مثبت در جوامع خود و راه‌اندازی «مجمع صلح‌سازان نوظهور» برای تقویت نقش جوانان در ترویج صلح و همزیستی انسانی است.

ابتکارات مذکور با امضای سند برادری انسانی در ابوظبی در سال ۲۰۱۹ توسط «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر و رئیس شورای علمای مسلمان و پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به اوج خود رسید. این سند تاریخی که یکی از مهم‌ترین اسناد در تاریخ مدرن است، تصریح می‌کند که ادیان هرگز عاملی برای جنگ یا منبع نفرت، خصومت یا افراط‌گرایی نبوده‌اند و همچنین خواستار توقف حمایت از جنبش‌های تروریستی می‌شود و این حمایت‌ها را جنایت علیه صلح و امنیت بین‌المللی می‌داند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha