• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403060100157
  • خبرنگار : 50534

کاشت انگور به روش داربستی، موثر در عملکرد و سهولت برداشت

کاشت انگور به روش داربستی، موثر در عملکرد و سهولت برداشت

ایسنا/زنجان مدیر جهادکشاورزی شهرستان سلطانیه گفت: برای اولین بار در ۲۰۰۰ مترمربع از باغات انگور در روستای ویر شهرستان سلطانیه از داربست استفاده شد.

هادی یاسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از مزایای استفاده از داربست در باغات انگور می‌توان به تسهیل در عملیات داشت و برداشت، نفوذ نور بیشتر به داخل تاج بوته‌ها و تهویه بهتر و در نتیجه شیوع کمتر و کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها، کاهش ضایعات ناشی از بارندگی در زمان برداشت اشاره کرد.  

وی افزود: کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستان‌ها، فراهم آوردن امکان اجرای عملیات باغداری به صورت مکانیزه، استفاده از روش‌های آبیاری نوین از دیگر مزایای کاشت داربستی انگور است. 

یاسر ادامه داد: امسال کارگاه آموزشی هرس و پیوند در باغ الگویی ارقام تجاری انگور برای جمعی از بهره‌برداران برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این کارگاه با مسائل تئوری و عملی مربوط به هرس و پیوند انگور همچنین شیوه های اصولی تغذیه با این میوه آشنا شدند. 

وی با اشاره به اینکه قطب تولید انگور در ابهر است، اضافه کرد: مسئولان جهادکشاورزی استان اعلام کردند ‌که تا سال گذشته در بیش از ۱۱۰۰ هکتار از باغات انگور شهرستان ابهر نیز طرح فراز (داربستی و ایستاده کردن شاخه‌های درخت تاک) اجرا شده است و این مهم برای اولین بار در سلطانیه به منظور افزایش باردهی و سهولت در برداشت محصول انجام شد. 

او با بیان اینکه طی سالیان اخیر آفت زنجره به یکی از آفت‌های مهم تاکستان‌ها مبدل شده است، خاطرنشان کرد: داربستی کردن باغات انگور در جلوگیری از خسارت آفت زنجره بسیار موثر است. 

به گزارش ایسنا، اسپار کردن باغ، هرس کردن موها، آبیاری و قیمت بالای کود و سم هم از دیگر هزینه‌هایی است که به باغدار تحمیل می‌شود و از سوی دیگر، شرایط آب‌وهوایی در فصل بهار و آفت‌ها و سرمازدگی هم ممکن است در برخی از سال‌ها درآمد باغدار را از باغ‌های انگور به صفر برساند.  
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۳۱

دار. بست. برای. انگور. مزایای. دارد. از جمله. اینکه. سر ما. زدگی در. بهار. را به صفر. می رساند. اما. مرغوبیت. کشمش. و. کشمش تیزابی. را. بشدت. پایین. می آورد. انگور های. که روی خاک. هستند. نسبت. به داربستی. از. کیفیت. بسیار. بالا. برخوردار.ند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۳۵

داربستی‌در‌دراز‌مدت‌در‌هر‌منطقه‌اب‌هوایی‌مخصوصا‌ملایر‌‌عملی‌نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۲۸

سلام اگر عکسی از داربست می گذاشتید خیلی خوب بود و روش کار آنها تبلیغ می شد و در کل ایران بازدهی را بالا می بردید...

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۹:۳۸

داربستی در مناطق بادخیز مناسب نیست مگر درختهای بادگیر جهت انحراف باد از باق کاشته شود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۵:۳۹

داربست در مناطق خشک وگرم از کیفیت محصول می کاهد ومحصولات خشکی می کرد به علت گمبود آب و هوای گرم