به گزارش ایسنا؛ علیرضا رهایی در مراسم «روز درهای باز دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای داوطلبان کنکور» که با حضور دانش آموزان و خانواده هایشان با معرفی رشته های فنی مهندسی توسط مسئولان دانشگاه و اساتید رشته های مربوطه برگزار شد، گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مادر دانشگاه های صنعتی کشور است. بر این اساس حضور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از بزرگترین و با سابقه ترین دانشگاه های صنعتی با بیش از ۷۰ سال سابقه علمی در تربیت کادر مهندسی مورد نیاز کشور فرصت مغتنمی برای دانشجویان محسوب می شود.
وی در ادامه به آخرین رتبهبندیهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نظام رتبهبندی بینالمللی اشاره کرد و تصریح کرد: این دانشگاه در رتبهبندی سال ۲۰۲۴ تایمز جایگاه ۳۵۱ تا ۴۰۰ دانشگاههای دنیا و دوم دانشگاههای فنی مهندسی کشور، در رتبهبندی سال ۲۰۲۴ QS نیز رتبه ۳۷۵ دنیا و دوم دانشگاههای فنی مهندسی کشور، لایدن سال ۲۰۲۳ جایگاه ۳۴۴ دنیا و اول دانشگاههای فنی مهندسی کشور و در نهایت رتبهبندی شانگ های سال ۲۰۲۳ نیز ۶۰۱ تا ۷۰۰ دنیا و جایگاه اول دانشگاههای فنی مهندسی کشور را به دست آورده است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: یکی از ویژگی های اصلی این دانشگاه تاسیس رشته های خاص که نیاز اثبات شده در کشور دارد مانند مهندسی پلیمر، پتروشیمی، دریا، نساجی، فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، مهندسی نفت، مهندسی انرژی، مهندسی هوافضا، تحصیل در این رشته ها با اشتغال گسترده دانش آموختگان همراه است.
به گفته وی، رشته هایی نظیر مهندسی برق، عمران، معدن، کامپیوتر، شیمی، صنایع و سیستم، علوم و کامپیوتر، ریاضی و علوم کامپیوتر، مکانیک و فیزیک از رشته های کلاسیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شمار می رود. ضمن اینکه دانشگاه در زمینه های مختلف و در نتیجه واگذاری طرح های کلان و بزرگ کشور به این دانشگاه به قطب علمی کشور تبدیل شده است.
رهایی با اشاره به حضور بیش از ۵۰۰ کادر آموزشی تمام وقت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: نزدیک به ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد، دکترا و همچنین فرا دکترا در این دانشگاه تحصیل می کنند. همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر دانش آموخته در مقاطع مختلف رشتههای فنی و مهندسی و علوم پایه نقش سازندهای را در جهت شکوفایی صنعت، اقتصاد و پایههای مدیریتی کشور ایفا کردهاند.
این استاد دانشگاه صعنتی امیرکبیر ادامه داد: به طور کلی ۱۸ دانشکده، ۶۰۰۰ دانشجوی کارشناسی، ۱۴ پژوهشکده، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، ۵۰۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی، ۶۴۷ هیات علمی، ۷۰ استاد پژوهشگر همکار، ۳۵۱ آزمایشگاه تخصصی و ۳۱ کارگاه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول فعالیت های آموزشی و پژوهشی هستند.
به گفته وی، چهار پردیس خارج از مرکز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر وجود دارد که واحد آموزشی بندر ماهشهر، واحد آموزشی دریاساحلی (بندرعباس)، واحد دانشگاهی گرمسار، پردیس بینالملل و پردیس بینالملل کیش از جمله این پردیسها است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مهم ترین عناوین طرحهای کلان این دانشگاه اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت سیکلو ترون کوچک، توسعه دانش فنی فرآیند تبدیل هیدروژنی نفت خام و باقیماندههای سنگین، مدیریت یکپارچه تولید از میدان گازی پارس جنوبی با تکیه بر انتقال و توسعه فناوری در حوزههای صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی، توسعه فناوری و ساخت توربینهای مگاواتی ملی توربین بادی (ساخت نمونه ۲ مگاواتی)، بومیسازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربین گاز ۲۵ مگاوات با قابلیت افزایش تا ۳۰ مگاوات و کسب نشان ایرانی، شبکه هوشمند برق ایران و پیاده سازی طرح نمونه، طراحی و ساخت توربین گازی ۲۰۰ کیلوواتی با سیستم تولید همزمان برق و حرارت برای تولید پراکنده و ذخیرهسازی انرژی آن، ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راکتورهای هستهای ملی با قدرت کم و طرح ذخیرهسازی زیرزمینی نفت و گاز از جمله این طرحها است.
بنا بر تاکید رهایی، کسب دانش فنی، بومیسازی و تولید صنعتی خانواده باطریهای لیتیومی، پیادهسازی فناوری ملی سامانه حملونقل ریلی پرسرعت، مطالعات، بررسی و تدوین معیارهای برنامهریزی و طراحی شهری اسلامی-ایرانی، طراحی کفی platform ملی برای خودروی سواری کلاس B، مطالعه و طراحی سیستمهای حملونقل هوشمند درونشهری و برونشهری و بومیسازی و توسعه فناوری های حوزه زیرسطحی از دیگر طرح های کلان دانشگاه صنعتی امیرکبیرمی باشد.
این مقام مسئول درخصوص جایگاه فضایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اظهار کرد: توجه به سند چشم انداز 20 ساله اعم از دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، توجه به فصل سوم سند نقشه جامع علمی کشور (اولویتهای علم و فناوری) شامل در فناوری، اولین مورد از اولویتهای الف، به فناوری هوافضا اشاره شده است و توجه به سند جامع توسعه هوافضای کشور بیانگر این جایگاه است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص طرحهای انجام شده حوزه فضایی این دانشگاه نیز افزود: در سال ۱۳۹۰ طرح کلان "توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای ۱۵۰ نفره" از طرف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب گردید. این طرح با مشارکت دانشگاهها و شرکتهای همکار توانست در اواخر سال ۱۳۹۲ به اهداف اولیه خود نائل و به فناوریهای کلیدی طراحی هواپیمای ۱۵۰ نفره دست یابد. در قدم بعد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده "طراحی و توسعه اولین جت مسافری ۷۲ نفره" کشور حمایت نمود و در ادامه طرح کلان توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای ۱۵۰ نفره بمنظور استفاده حداکثری از پلتفرم موجود تولید هواپیمای ملخی ۵۲ نفره (در شرکت هسا) با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر شروع و ادامه مسیر داد.
وی در خصوص دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اظهار کرد: بعنوان اولین دانشکده مستقل و نیز قطب مهندسی پزشکی ایران در سال ۱۳۷۲ با سه گرایش بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومتریال تاسیس و شروع به کار نمود. همکاری اساتید دانشکده مهندسی پزشکی با بنیاد علم ایران در تدوین و اجرای استراتژی های پژوهشی و فنآوری و نیز تدوین و بازنگری برنامه های مختلف درسی در حوزه مهندسی پزشکی از مهم ترین اقدامات این دانشکده است. همچنین بیش از ۱۵ آزمایشگاه آموزشی و ۲۵ آزمایشگاه تحقیقاتی و یک مرکز نوآوری سلامت با مساحت حدود ۵۰۰ مترمربع در این بخش فعال است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه هوش مصنوعی این دانشگاه نیز افزود: هوش مصنوعی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای قدمت ۳۰ ساله است.این دانشکده اولین دانشکده در میان دانشکده های کامپیوتر کشور در ارائه دوره کارشناسی ارشد هوش مصنوعی بوده است. از افتخارات دیگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی اولین برنامه آموزشی هوش مصنوعی کشور است.
به گفته وی، پذیرش اولین دانشجویان دکترای هوش مصنوعی و فارغ التحصیلی اولین دانشجوی دکترای هوش مصنوعی کشور از دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اولین استاد تمام کشور در حوزه هوش مصنوعی، بیش از ۵۰۰ دانش آموخته کارشناسی ارشد هوش مصنوعی، بیش از ۴۵ دانش آموخته دکترای هوش مصنوعی و توجه به هوش مصنوعی در دوره کارشناسی و ارائه بسته تخصصی هوش مصنوعی در برنامه دوره کارشناسی این دانشکده از دیگر افتخارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی می باشد.
رهایی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهش، طراحی و پیادهسازی ابررایانهای سیمرغ، پژوهش، طراحی و ساخت خودروی بدون سرنشین هوشمند، طراحی مفهومی و امکانسنجی سامانه ماهوارهای سنجشی دقت بالا (رسام) و ارائه مدل آزمایشگاهی بخشی از فناوریهای گلوگاهی، طراحی، پژوهش و ارائه سامانه پرتابل شمس، قرارداد شناسایی فرصتهای هوشمندسازی زنجیره ارزش فولاد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و در نهایت انتقال دانش فنی پرنده های بدون سرنشین هدایت پذیر از راه دور به همراه تجهیزات ساخت پرنده های کلاس سنگین از فعالیتهایی است که در حوزه هوش مصنوعی انجام گرفته است.
انتهای پیام
نظرات