• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403060100095
  • خبرنگار : 50037

بزرگترین ایستگاه صلواتی غرب کشور در مسیر خدمت به زائران حسینی

بزرگترین ایستگاه صلواتی غرب کشور در مسیر خدمت به زائران حسینی

ایسنا/همدان هر ساله شهرستان اسدآباد در رویداد و همایش بزرگ اربعین حسینی شاهد تردد ۷۰ درصد زائران از این مسیر بوده که برای خدمات رسانی و استقبال و پذیرایی از این زائران حسینی خیرین و مردم با مشارکت اعتقادی و خالصانه با خدمات دهی و استقبالی درخور و شایسته خاطره خوشی را برای زائران این محور در مسیر بزرگراه کربلا به یادگار می گذارند تا آنان نیز در این پروژه اعتقادی بزرگ سهمی هر چند ناچیز داشته باشند.

این دیار با طبق اخلاص خود در خدمت این زائران بوده و خاک پای زائران را توتیای چشم خود می‌کنند.

موکب شهید قهاری واقع در گردنه اسدآباد به عنوان یکی از بزرگترین موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی غرب کشور بوده که در طول ۱۱ سال گذشته هر ساله خدمات شایسته ای را با مشارکت اعتقادی خیرین و مردم دیار سید جمال به زائران حسینی ارائه می‌دهد و همواره در طی این ۱۱ سال در این رویداد و همایش حسینی ،در غرب کشور در مسیر تردد زائران خوش درخشیده و زبانزد بوده است.

امسال نیز این ایستگاه صلواتی از قافله این همایش معنوی عقب نمانده و با راه اندازی بار دیگر این ایستگاه در حال ارائه خدمات به زوار حسینی است.

مسئول ایستگاه صلواتی شهید قهاری اسدآباد گفت: ایستگاه صلواتی «شهید قهاری» واقع در گردنه اسدآباد به عنوان بزرگترین ایستگاه صلواتی غرب کشور بوده که فعالیت آن از ۲۳ مردادماه آغاز شده و تا ششم و یا هفتم شهریور ماه ادامه خواهد داشت و با کمک خیرین در مسیر رفت و برگشت زائران خدمات مناسبی را به زائران در حال ارائه است.

حاج سلطانعلی هادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به سابقه ۱۱ ساله ایستگاه صلواتی شهید قهاری اسدآباد، تصریح کرد: این ایستگاه توزیع ۸۰ هزار پرس غذای گرم در وعده ‌های غذایی شام و ناهار و توزیع ۵۰ هزار میان وعده را در برنامه خود از ابتدای فعالیت ایستگاه تا پایان آن جز برنامه دارد.

 وی با اشاره به توزیع وعده‌های غذایی بین زائران اعم از صبحانه، ناهار و شام و میان وعده، تصریح کرد: ۲۲۰ خدام در سه شیفت شبانه روزی در این ایستگاه مشغول خدمت به زائران هستند که در این ارتباط یک شیفت به بانوان اختصاص دارد ضمن اینکه آشپزخانه مرکزی که در داخل شهر در مسجد صاحب زمان است با همکاری بانوان ، پشتیبانی از این ایستگاه‌ صلواتی را برعهده دارد.

هادی با بیان اینکه امسال ساخت ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام برای این ایستگاه شامل ۳۲ چشمه سرویس بهداشتی و مابقی حمام از محل کمک‌ های مردمی و خیرین شروع شده است، خاطرنشان کرد:  آب وبرق این ایستگاه توسط ادارات خدمات رسان شهرستان تامین شده به طوری که روزانه ۴۰ هزار لیتر آب برای این محل توسط شهرداری و اداره آب حمل می‌شود که قابل تقدیر است.

 وی ادامه داد: یک کد خاص اورژانس و فوریتهای پزشکی ویژه برای ایستگاه صلواتی شهید قهاری در این ایام تعریف شده که یک دستگاه آمبولانس توسط آنان در این ایستگاه مستقر بوده و از هشت صبح تا دو نیمه شب به طور میانگین به ۶۰ تا ۷۰ نفر از زائران در این ایستگاه خدمات ارائه می‌دهند ضمن اینکه روزانه خدمات دارویی بدون تجویز هم که در اختیار فوریت‌های پزشکی است رایگان توسط این کد مخصوص فوریتهای پزشکی به زائران ارائه می‌شود.

هادی با اشاره به فعالیت غرفه کودکان در این ایستگاه صلواتی، افزود: توزیع سربند ،آفتاب‌گیر، کلاه، پیکسل همه روزه به صورت مستمر در این غرفه کودکان طی این ایام در حال انجام است.

 وی یادآور شد: علاوه بر آن فروش ارز توسط همکاران پست بانک به نرخ دولتی برای کسانی که در مسیر رفت هستند در این ایستگاه صلواتی انجام می‌شود.

هادی همچنین با اشاره به برپایی نماز جماعت در این ایستگاه صلواتی، گفت: پاسخ به سوالات شرعی زائران، برپایی زیارت عاشورا و  زیارت اربعین و دعای ندبه، مداحی  و روضه خوانی و نیز برپایی نماز جماعت را می‌توان از جمله برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و دینی مختلف این ایستگاه صلواتی برشمرد.

وی با بیان اینکه این ایستگاه صلواتی توسط هیئت صاحب الزمان اداره می‌شود، افزود: توزیع چای، دمنوش و شربت نیز از جمله دیگر خدمات ارائه شده توسط این موکب به زائران به شمار می‌رود.

هادی ضمن قدردانی از خیرین در برپایی باشکوه هرساله این موکب به عنوان بزرگترین ایستگاه صلواتی غرب کشور، افزود: خیرین و مردم در سال‌جاری برای برپایی و راه‌اندازی این ایستگاه صلواتی مسیر رفت و برگشت کمک نقدی و غیر نقدی چشمگیری داشته‌اند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اسدآباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد:در سال گذشته برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در شهرستان اسدآباد ۱۴ ایستگاه صلواتی رفت و برگشت در نظر گرفته شده بود که این تعداد از ایستگاه های صلواتی در اربعین حسینی سال جاری به ۲۱ ایستگاه صلواتی رفت و برگشت افزایش پیدا پیدا کرده است.

علی جمور با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تردد زائران از مسیر شهر اسدآباد انجام می‌شود، افزود: هر ساله بیشترین ایستگاه صلواتی اربعین حسینی در غرب کشور به شهرستان اسدآباد اختصاص داشته است که امسال نیز برای خدمات رسانی هر چه بهتر به زائران علاوه بر ۱۴ ایستگاه صلواتی سال گذشته ،هفت ایستگاه دیگر مربوط به دانشکده سیدجمال‌الدین اسدآبادی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، شرکت صبانور و نیز ایثارگران و نیروهای مسلح و ... به تعداد ایستگاه‌های صلواتی شهرستان اضافه شده است.

وی تصریح کرد: ایستگاه صلواتی شهید قهاری،خیمه الزهرا، قمربنی هاشم،دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی ،صبانور،سیدالشهدا کربلا از مهمترین ایستگاه های صلواتی این شهرستان در مسیر خدمات رسانی زائران اربعین حسینی هستند.

 جمور با اشاره به توزیع روزانه ۹۶۰۰ قرص نان و ۶۱ هزار و ۳۰۰ لیوان و آب یکبار مصرف توسط این ایستگاه‌های صلواتی، خاطرنشان کرد: برای اسکان زائران در شهرستان اسدآباد خوابگاه‌های اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، دانشکده فنی و حرفه‌ای، دانشگاه سید جمال الدین ، مهمانسراهای جهاد کشاورزی و سایر دانشگاه‌ها پیش بینی و مهیا شده که در همین رابطه این مکان ها روزانه دارای ۱۴۵۰ نفر اسکان و اقامت زائران هستند.

وی تعداد اقامت در مکان‌های پیش‌بینی شده برای اسکان و اقامت موقت زائران در این شهرستان را در شش روز گذشته ۸۷۰۰ نفر برشمرد و افزود: این ایستگاه‌های صلواتی روزانه به ۳۹ هزار ۷۰۰ زائر خدمات رسانی دارند که در همین رابطه در شش روز نخست برپایی ایستگاه های صلواتی سطح شهرستان به ۲۳۸ هزار و ۲۰۰ زائر در این مسیر توسط این ایستگاه ها خدمات ارائه شده است. 

جمور با بیان اینکه فعالیت این ایستگاه های صلواتی از ۲۵ مرداد آغاز شده و تا ۱۰ شهریور ماه ادامه خواهد داشت، یادآور شد: روزانه این ایستگاه‌های صلواتی دارای توزیع ۲۷ هزار و ۹۸۰ وعده غذایی بین زائران هستند که به تفکیک از این تعداد وعده غذایی توزیع شده بین زائران تعداد ۹۴۸۰ پرس به صبحانه، ۱۰ هزار پرس نهار و ۵۸ هزار پرس به شام اختصاص دارد.  

وی اضافه کرد: این ایستگاه های صلواتی دارای برنامه های مختلفی برای زائران اربعین حسینی بوده که برگزاری دعای ندبه،دعای کمیل، دعای توسل، برپایی نماز جماعت،روضه خوانی و سینه زنی را می توان از جمله برنامه های در حال برگزاری این ایستگاه‌ها برشمرد.

به گزارش ایسنا، در این رویداد معنوی و عقیدتی بزرگ در راستای حرکت دانشگاه بر مدار فرهنگ علوی و ترویج فرهنگ اربعین در بدنه آموش عالی شهرستان اسدآباد و استان همدان، موکب دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی نیز از روز چهارشنبه مورخ ۳۱ مرداد ماه سال جاری در محوطه این دانشگاه فعالیت خود را آغاز و راه اندازی شده است.

علاقمندی مدیریت ، اساتید و یاوران علمی دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی به اهل بیت (ع) و گسترش و ترویج فرهنگ علوی، این بار در قالب موکب خدمت به زائران اربعین حسینی (ع) ظهور کرده است و امسال همچون سال قبل این موکب از ۳۱ مردادماه، خدمت‌رسانی به زائرین را آغاز کرده، یکی از موهبت‌های این موکب حضور اعضا هیات علمی و یاوران علمی برای خدمت به زائرین و راهنمایی آنان برای شرکت در راهپیمایی اربعین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha