• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403060100082
  • خبرنگار : 30057

توانمندی دانش‌بنیان‌ها در رفع آلایندگی تالاب انزلی و میانکاله با نانو کلر

توانمندی دانش‌بنیان‌ها در رفع آلایندگی تالاب انزلی و میانکاله با نانو کلر

یکی از شرکت‌های دانش بنیان که سامانه نانوکلر خود را برای تصفیه پساب در تاکستان استان قزوین پیاده سازی کرده، توانسته آب مورد نیاز اراضی کشاورزی را تامین کند و حالا استفاده از این روش برای رفع آلاینده های تالاب های کشور را در دستور کار تحقیقاتی خود دارد.

به گزارش ایسنا، عارف دادگستر مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در حاشیه مراسم بهره برداری از سامانه نانو کلر در تاکستان استان قزوین در جمع خبرنگاران تولید سامانه های نانو برای کاربرد در صنابع مختلف را زمینه تحقیقاتی این شرکت دانست و گفت: آبزی پروری، کشاورزی، تصفیه اب و فاضلاب، صنایع معدنی و سایر حوزه ها از جمله حوزه های کاربردی این سامانه ها است که در دستور کار تحقیقاتی ما قرار دارد.

وی افزود: سامانه نانو کلر که به مرحله بهره برداری رسید به سامانه نانو کلر موسوم اسن. کلر زنی یکی از مراحل مهم در تصفیه خانه های آب و فاضلاب به شمار می شود و کار آن ضد عفونی کردن آب و پساب تصفیه خانه ها است. از آنجایی که آب خروجی این روش وارد چرخه مصرف می شود، از ایمن بودن این روش اطمینان خاطر داریم.

دادگستر، ادامه داد: روش هایی که در حال حاضر برای گندزدایی از آب در تصفیه خانه ها استفاده می شود نیاز به مصرف کلر بالایی دارند و این امر باعث شده هزینه های بهره برداری افزایش یابد ولی بهره گیری از نانو کلر معمولا کمتر از یک سال زمان نیاز دارد و بازگشت سرمایه بین ۲ تا ۳ سال خواهد بود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: از سوی دیگر در فرآیند تصفیه هر چه کلر بیشتری مصرف شود مخاطرات زیست محیطی را ایجاد خواهد کرد ضمن آنکه پساب ها معمولا وارد اراضی کشاورزی و اب های زیر زمینی و آب های زیر سطحی می شود و در صورت مصرف بیشتر کلر، محصولات جانبی حاصل از کلر زنی که بسیار سمی و خطرناک است بیشتر تولید خواهد شد.

دادگستر اضافه کرد: ولی اگر میزان مصرف کلر کاهش یابد ریسک تولید محصولات جانبی خطرناک کاهش می یابد و با استفاده از این فناوری موفق شدیم میزان مصرف کلر را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهیم و هم راندمان گندزدایی را ارتقا دهیم.

به گفته وی تری هالومتان ها یا (THM) (معمولی ترین محصول فرعی حاصل از کلر زنی به آب اشامیدنی) را از جمله مواد جانبی حاصل از کلرزنی عنوان کرد که در روش های مرسوم تصفیه خانه ها، چالش هایی برای حضور این ترکیبات دارد و گفت: بر اساس بررسی هایی که از یک سال و نیم گذشته بر روی این ترکیبات داشتیم، این ایده را ارائه دادیم و بعد از گذشت بیش از یک سال این سامانه نانو کلر وارد فاز بهره برداری شد و خوشبختانه هم مصرف کلر را کاهش دادیم و هم راندمان گندزدایی و ضد عفونی پساب را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران در بهره گیری از این سامانه ها در دنیا پیشرو است، افزود: این روش علاوه بر حذف آلاینده ها از پساب، موجب حذف بو خواهد شد و کاربرد نانو موجب افزایش راندمان تصفیه شده است.

دادگستر با اشاره به اجرای طرحی در استان قزوین گفت: آب حاصل از تصفیه سامانه نانو کلر قابل استفاده در بخش کشاورزی است و برای آبیاری اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. آب خروجی این سامانه به استانداردهای مد نظر کارفرما رسیده است.

وی با بیان اینکه از این روش می تواند برای کاهش الاینده های تالاب ها مورد استفاده قرار گیرد، افزود: در این زمینه با مدیریت منابع آب و معاونت علمی مذاکراتی را داشتیم و معاونت علمی نیز پیگیر این موضوع است و شرکت ما نیز توانایی حذف این نوع آلاینده ها را دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: نمونه این آلایندگی تالاب ها را می توان در تالاب انزلی و میانکاله مشاهده کرد و ما نیز تا مرحله بررسی مسایل مربوط به تالاب انزلی نیز پیش رفته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha