• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403060100074
  • خبرنگار : 50989

پزشکی، انتخابی حیاتی برای آینده/ هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین پزشک شود

پزشکی، انتخابی حیاتی برای آینده/ هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین پزشک شود

ایسنا/قم رئیس دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: رشته‌ی پزشکی سختی‌های فراوانی دارد و کسانی که پزشکی را لمس نکرده‌اند، این رشته را انتخاب نکنند.

رسول شجری رئیس دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن گرامیداشت روز پزشک و با توجه به نزدیک بودن انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توصیه‌ی من به افرادی که خواستار رشته‌ی پزشکی هستند این است که قبل از هر چیز پزشکی را لمس کنند، یعنی قبل از این که شناخت کافی نسبت به رشته‌ی پزشکی، شغل پزشکی، ناملایمتی‌ها و شرایط کاملا متفاوت این رشته را کسب نکرده‌اند، فکر این رشته را از سر خود بیرون کنند.

وی افزود: سختی‌های این رشته سر و کار داشتن با جان بیمار است، جان و هستی بیمار در معرض تصمیم پزشکان است به طوری که یک تصمیم اشتباه، می‌تواند باعث یک صدمه‌ی جبران ناپذیر شود و هر تصمیمی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شجری بیان کرد: دیگر سختی این شغل، تاثیر بیمار بر پزشک است، طبیعت بیمار به گونه‌ای است که بر خلق‌وخو و روان پزشک تاثیر می‌گذارد، این مورد بعد از مدتی امکان عادی شدن دارد اما شما یک انسان هستید و ناخودآگاه ضعف و بیماری یک انسان دیگر بر شما تاثیر می‌گذارد، به همین سبب باید فردی پا بر این عرصه بگذارد که از روحیه‌ای قوی‌ برخوردار است.

رئیس دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که مدت تحصیل رشته‌ی پزشکی حدود هشت سال است، تصریح‌ کرد: طول تحصیل و مطالب فراوان برای یادگیری از دیگر سختی‌های این رشته است، شما باید در برگیرنده‌ی تمام مطالب مرتبط با این رشته باشید و شرایط فردی خودتان را برای گذراندن این مدت تحصیل در نظر بگیرید.

وی ادامه داد: یک پزشک باید صبر و حوصله‌ی بسیار زیادی داشته باشد؛ زیرا در این شغل با آدم‌هایی برخورد دارید که رنج و استرس زیادی کشیده و در آن موقعیت در حالت طبیعی خودشان نیستند، ممکن است رفتار نادرستی داشته و یا حرفی بزنند که باعث ناراحتی شود، در این موقعیت باید باحوصله و درک فراوان اقدام کرد.

شجری اظهار کرد: هرگز هوش مصنوعی نمی‌تواند مانند یک انسان باشد، مهم‌ترین موضوع در پزشکی ارزیابی از بیمار و نتیجه‌گیری است، هوش مصنوعی کمک بسیاری به پزشکان خواهد کرد و می‌تواند در آینده بسیاری از خطاهای پزشکی را از بین ببرد.

رئیس دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان گفت: پزشکان در آینده صددرصد وابسته به هوش مصنوعی خواهند شد اما هیچ موقع هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین یک پزشک شود.

به گزارش ایسنا؛ یکم شهریور مصادف با زاد روز حکیم بزرگ ابوعلی سینا در ایران روز پزشک نامیده شده است. ابو علی سینا پزشک حاذق، فیلسوف و حکیم ایرانی است که در علم پزشکی مهارت زیادی داشت و خدمات بی‌شماری در عرصه پزشکی به جامعه بشر کرد.

وی بیش از ۴۵۰ کتاب به زبان فارسی و عربی با موضوعات پزشکی و بهداشتی نوشته است. یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایش کتاب شفا (دانشنامه علمی و فلسفی جامع) و کتاب قانون (یکی از کتاب‌های معروف جهان در زمینه علم پزشکی) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha