• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403060100067
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی:

برای رفع آلایندگی‌ نیروگاه شازند کنسرسیومی از دانش‌بنیان‌ها تشکیل شد

برای رفع آلایندگی‌ نیروگاه شازند کنسرسیومی از دانش‌بنیان‌ها تشکیل شد

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر آب های ژرف استخراج شده در استان سیستان و بلوچستان بعد از شیرین سازی به صورت محدود در شهر نیمروز این استان وارد مدار شده، تاکید کرد: برای تبدیل شدن این منابع به منابع قابل اتکا راه علمی زیادی را باید طی کرد و اگر قبل از اطمینان یافتن، جزو منابع قابل اتکا و قابل استفاده معرفی شود، هم به سرمایه اجتماعی ضربه می زند و هم برنامه ریزی های دیگر در حوزه آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمدمهدی نوربخش در حاشیه مراسم افتتاح و بهره برداری از سامانه نانو کلر در تاکستان استان قزوین در جمع خبرنگاران، ستادهای اقتصاد دانش بنیان را از ستادهای جدید معاونت علمی دانست و گفت: ماموریت های این ستادها از توسعه فناوری به سمت توسعه بازار شرکت های دانش بنیان حرکت کرد و بر این اساس ماموریت ما است که شرکت‌های دانش بنیانی که دارای پایلوت های فناورانه و یا محصولات قابل عرضه تست شده دارند بازار این محصولات را توسعه دهیم.

وی بهره برداری از سامانه نانو کلر برای تصفیه پساب تاکستان را نمونه ای از برنامه های توسعه بازار محصولات فناورانه عنوان کرد و ادامه داد: قبلا سامانه نانو ازن به عنوان نسخه دیگری از نانو حباب را در ساوه پیاده سازی کردیم. فناوری نانوکلر مبتنی بر انحلال مایع در مایع است و ما با دستگاه بهره بردار وارد مذاکره شدیم و سعی می‌کنیم حمایت‌هایی از شرکت های دانش‌بنیان داریم و پیاده سازی این طرح ها نیز به صورت مشترک خواهد بود.

نوربخش با بیان اینکه مدل همکاری ما حضور طرف عرضه و تقاضا است، ادامه داد: در حوزه کاهش تلفات در شبکه های توزیع آب شهری در مشهد، بر استفاده از هوش مصنوعی و هوشمند سازی متمرکز شدیم. شرکت آب و فاضلاب مشهد متقاضی این فناوری است و با انعقاد تفاهم نامه ای با ما میزان حمایت خود از طرح را اعلام می کند و ما نیز برای توسعه طرح ها، تسهیلات و منابع بلاعوض را ارائه می دهیم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نمونه دیگر این حمایت از در شهر اصفهان عنوان کرد و در این باره توضیح داد: در این شهر با مساله فرونشست مواجهیم به گونه ای که فرونشست در این شهر همراه با شکستن لوله‌های فاضلاب همراه بوده که بازسازی شبکه آب و فاضلاب با توان شرکت دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت و در این مدل شرکت آب و فاضلاب به عنوان متقاضی بخشی از هزینه ها را متقبل شده است و ما هم برای شرکت های تولید کننده، تضامین لازم را ارائه می دهیم.

راهکارهای ستاد توسعه آب و اقلیم برای توسعه فناوری

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تشریح حمایت این ستاد از تجاری سازی ایده ها و دستاوردهای فناورانه شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: راهکارهایی که ما در این زمینه اتخاذ کرده ایم یا از جنس معرفی فرصت در حوزه دانش‌بنیان است که در این زمینه اگر شرکتی در زمینه ای توانمندی های خود را اعلام کند، ما با مدیران آب و فاضلاب وارد مذاکره می شویم و در قالب سایتی که داریم نتایج این جلسات را اطلاع رسانی می کنیم و یا برای معرفی توانمندی های شرکت از آنها برای حضور در نمایشگاه های مختلف خارجی حمایت می کنیم. 

وی، حل مساله را از دیگر رویکردهای حمایتی این شرکت نام برد و اظهار کرد: در مراسم بهره برداری از سامانه نانو کلر اعلام شد که شرکت اب و فاضلاب استان قزوین در زمینه "پلی الکترولیت" چالش هایی وجود دارد که ما برای رفع آن فراخوانی در شبکه شرکت های دانش بنیان منتشر و این نیاز فناورانه را اعلام می کنیم و شرکت ها طرح های خود را ارائه می دهند. این رویکرد را برای رفع مشکلات آلایندگی نیروگاه شازند اراک اجرایی کردیم و برای این امر کنسرسیومی از شرکت‌های دانش بنیان تشکیل دادیم و به مساله آن رسیدگی می کنیم.

نیروگاه شازنده و آلایندگی هایش

نوربخش، در خصوص راهکارهای رفع چالش آلودگی های نیروگاه شازند اراک گفت: حل مسئله آلایندگی شازند تنها نمی توان به یک راه حل بسنده کرد بلکه مجموعه‌ای از کارها باید در کنار هم انجام شود از این رو اقدام به تشکیل کنسرسیومی از شرکت های دانش بنیان کردیم و این شرکت ها راهکارهای فناورانه که از ورودی نیروگاه که شامل اصلاح سوخت است شروع می شود تا حل مسئله مشعل، بویلر، اصلاح آلایندگی های خروجی های گاز، CO2 کپچر و افزایش راندمان تا توسعه فضای سبز مورد نیاز اطراف نیروگاه را شامل می شوند را ارائه خواهند داد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی  با بیان اینکه این راهکارعا به صورت یک پکیج برای رفع آلایندگی نیروگاه شازند خواهد بود، یادآور شد: برای این منظور یک شرکت به عنوان کارگزار تخصصی حضور دارد و این شرکت تمامی شرکت‌های دانش بنیان را کنار همدیگر جمع و بر اساس مطالعاتی که انجام می‌ دهند شرکت های دیگر را در کنار هم قرار می دهد. منابع اجرای این طرح نیز هم از طریق استان و هم از اعتبار مالیاتی و هم منابع معاونت، تامین می شود.

فرونشست زمین اصفهان

نوربخش با اشاره به وجود پدیده فرونشست در ایران، با بیان اینکه دو نوع فرونشست در کشور داریم؛ یک نوع آن را فرونشست ناشی از برداشت بیش از حد سفره های آب زیرزمینی و نوع دیگر را ناشی از آب شستگی به دلیل ورود آب از لوله‌های انتقال فرسوده دانست و گفت: فرونشست به دلیل آب شستگی پدیده ای است که در اصفهان وجود دارد چون به دلیل فرسودگی شبکه فاضلاب تقریبا هفته ای یک بار به صورت ریزشی منطقه ای زمین در اصفهان رخ می دهد همانند مثل حادثه ای که میدان ونک تهران رخ داده است.

وی این پدیده را  بسیار خطرناک دانست و اضافه کرد: فرونشست زمین علاوه بر لطمات اقتصادی، پدیده ای است که قابل پیش‌بینی نیست چون لوله های انتقال کاملا زیر زمین قرار دارند و گاهی موجب مسدود شدن اتوبان ها می شود. در این راستا شرکت های مختلفی در کشور حضور دارند که به فناوری هایی دست یافته اند که بدون نیاز به حفر ترانشه، قادر به بازسازی شبکه فاضلاب هستند و از این فناوری می توان برای پایش آبشستگی لوله های انتقال بهره برد.

این مقام مسوول از کاربردی شدن این فناوری خبر داد و گفت: شرکت آب و فاضلاب کشور سامانه ویدئومتری برای تمام شبکه های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار داده است و از طریق آن تمام فیلم های ویدئومتری شبکه ها را به صورت مستند در اختیار دارد و با استفاده از آن می تواند نسبت به بررسی و رسیدگی خطوط انتقال بهره ببرد.

آب های ژرف

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی در خصوص رویکردهای این ستاد در حوزه آب های ژرف با تاکید بر اینکه ارائه گزارش درباره آب های ژرف باید بر اساس ملاحظات خاصی باشد، گفت: این موضوع دارای مسایل بسیار ظریف است و این نکته بسیار حایز اهمیت است که معاونت علمی قبل از اینکه به دستاوردهای قابل عرضه در این حوزه بپردازد نباید انتظارات بی مورد در زمینه دسترسی به منابع آبی جدید ایجاد کند و برنامه ریزی کشور برای دسترسی به آب را نباید به سمت این منابع ابی سوق دهیم.

وی در خصوص رویکرد معاونت علمی در سال های گذشته در زمینه استخراج آب های ژرف در استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این مورد، مورد تایید نیست، تاکید کرد: لازم است پایداری و منشا آب های ژرف بررسی و فناوری‌های تصفیه آب های استخراج شده به طور کامل ارزیابی شود و اگر قبل از اطمینان یافتن، جز منابع قابل اتکا و قابل استفاده معرفی شود، هم به سرمایه اجتماعی ضربه می زند و هم برنامه ریزی های دیگر در حوزه آب را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوربخش در پاسخ به این سوال که آیا آب های ژرف استخراج شده در استان سیستان و بلوچستان وارد مدار شده است یا خیر گفت: آب های ژرف استخراج شده بعد از تصفیه شدن به صورت محدود در شهرستان نیمروز وارد مدار شده است. ولی اینکه این منبع، یک منبع قابل اتکای باشد و بتوان سال ها بهره‌برداری کرد هنوز نیاز به طی کردن مسیرهای علمی داد.

وی در خصوص فناوری های مورد استفاده برای شناسایی منابع آب ژرف گفت: در این زمینه دو فناوری مگنتوتلوریک و اودیو مگنتوتلوریک وجود دارد که این تجهیزاتش برای اولین بار در کانادا توسعه یافت و بعد یک شرکت روسی این تجهیزات را توسعه داد و ایران از تجهیزات استیجاری روسیه استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha