• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403053121900
  • خبرنگار : 50455

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم خبر داد

قم دومین استان کشور در تولید گرد و غبار

قم دومین استان کشور در تولید گرد و غبار

ایسنا/قم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: به دلیل خشکسالی و بی‌توجهی های صورت‌گرفته به مسأله محیط‌ زیست، قم به دومین استان کشور در تولید گردوغبار تبدیل شده‌ است.

محمدحسین بازگیر امروز، ۳۱ مردادماه در نشست تخصصی «بررسی پدیده گردوغبار و فرصت‌ها و چالش‌های زیست‌محیطی در واحدهای تولیدی و معدنی» در قم گفت: سکونت افزون بر ۹۵ درصد از جمعیت استان در شهر قم سبب شده تا فشاری که به عرصه‌های طبیعی و زیست‌محیطی وارد می‌شود، بیشتر از ظرفیت آن باشد.

وی با تاکید بر اینکه متوسط بارش در استان قم ۱۲۵ میلیمتر در سال است، در حالی‌که شدت تبخیر آب چندین برابر بیشتر از حجم بارش‌ها است، اضافه کرد: سفره‌های زیرزمینی ۲ میلیارد مترمکعب کسری آب دارد که این مسأله سبب شده تا متوسط فرونشست در این استان بسیار بالا باشد.

وی با بیان اینکه سالانه افزون بر ۸۰ میلیون مترمکعب بر کسری آب و منابع زیرزمینی استان قم افزوده می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر فرونشست زمین در برخی نقاط استان مانند دشت جعفریه به ۲۷ سانتی‌متر در سال رسیده که وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به میانگین ۷۰ روز هوای ناسالم در شهر قم، تصریح کرد: به دلیل خشکسالی و بی‌توجهی های صورت‌گرفته به مسأله محیط‌زیست، قم به دومین استان کشور در تولید گردوغبار تبدیل شده‌است.

بازگیر افزود: تالاب ها و مناطق حفاظت شده قم هنوز به کانون تولید گردوغبار تبدیل نشده‌اند، اما بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی قم به کانون تولید گردوخاک تبدیل شده که وضعیت ۴۰ هزار هکتار از آن بحرانی است و سالانه بیش از ۱۳ هزار تن گردوغبار را روانه شهر قم و برخی مناطق پیرامونی می‌کند.

وی با بیان اینکه احداث ۱۶ بند روی رودخانه قمرود و ۱۰ بند روی رودخانه قره چای سبب شده تا با قطع حقابه‌ها، وضعیت بیابان‌های قم هر روز بغرنج‌تر از گذشته شود، گفت: فقط سه درصد از مساحت قم جز مناطق حفاظت شده ثبت شده است و این بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه اهمیت تالاب مره کمتر از میانکاله نیست، تصریح کرد: این تالاب نقش مهمی در تغذیه حوضه آبریز دریاچه نمک دارد که در صورت خشک‌شدن آن، وضعیت گردوغبار به‌شدت پیچیده‌تر خواهد شد.  

وی با بیان اینکه حدود ۱۲۰ واحد معدنی در استان قم در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: در حال حاضر در فرآیند اکتشاف معادن، آماده‌سازی و تجهیز کارگاه، استخراج معادن، حمل‌ و نقل و دپوی مواد معدنی و بازسازی و احیای معادن، به شدت شاهد از بین‌ رفتن عرصه‌های طبیعی هستیم.

بازگیر در پایان تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ واحد معدنی استان قم به‌خاطر عدم رعایت موازین زیست‌محیطی در فهرست صنایع آلاینده و پرداخت جرایم «عوارض سبز» قرار گرفته‌اند، اما این بی‌توجهی به طبیعت و محیط زیست، خیانت به سلامت مردم و نسل‌های آینده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha