• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403053121806
  • خبرنگار : 71589

بسته خبری علم و فناوری

گروگان‌گیری از نوع عنکبوتی/پرتقال خوردن فضایی‌ها را ببینید

گروگان‌گیری از نوع عنکبوتی/پرتقال خوردن فضایی‌ها را ببینید

جهان علم و فناوری در روزی که گذشت، حامل اخبار گوناگونی برای ما بود که در این بسته خبری به آنها اشاره خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان حامل اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

گفتنی است که شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

با این اپلیکیشن به دانشمندان در کشف سیاهچاله‌های جدید کمک کنید

یک اپلیکیشن به نام یابنده سیاهچاله(Black Hole Finder) که یک پروژه علمی شهروندی است و در سراسر جهان قابل دسترسی است، در اختیار کاربران قرار گرفته تا افراد در یافتن سیاهچاله‌های جدید به دانشمندان کمک کنند.

ایجاد بازار ۱۲ همتی برای نانو کاتالیست‌های پتروشیمی/تولید ۱۶۰۰ محصول نانویی

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکروی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۸۰ شرکت در حوزه نانو فعال شده‌اند که از سوی این تعداد شرکت ۱۶۰۰ محصول نانویی به تولید رسیده است، گفت: حجم بازار نانو کاتالیست‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

ویدئوی جالب از خوردن پرتقال معلق در فضا

فضانوردان فقط هر چند ماه یک بار میوه تازه دریافت می‌کنند، بنابراین از هر لقمه از آن لذت می‌برند.

سامانه نانو کلر دانش‌بنیان‌ها در تاکستان به بهره‌برداری رسید

سامانه نانو کلر به منظور تصفیه پساب برای تامین آب کشاورزی دستاورد فناورانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که امروز با برگزاری مراسمی در تاکستان استان قزوین به بهره‌برداری رسید.

«طوفان ارنستو» از دید ماهواره‌ها

«طوفان ارنستو» که سومین مورد در فصل طوفانی اقیانوس اطلس در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، در تصاویر جمع‌آوری‌شده با ماهواره‌های «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» ظاهر شده است.

سهم زنان نخبه در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور چقدر است؟

بررسی میزان حضور زنان نخبه و فناور در زیست بوم دانشگاهی، نوآوری و فناوری کشور نشان می‌دهد زنان ۳۱ درصد از کل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، ۱۹درصد کل اعضای هیات مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان و ۲۵ درصد نخبگان و استعدادهای برتر مشمول حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان را تشکیل می‌دهند.

چت‌جی‌پی‌تی حالا از محتوای مجلات مشهور نیز استفاده می‌کند

شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) اکنون از محتوای مجلات مشهوری نظیر وایرد، وگ و نیویورکر در پاسخ‌های ChatGPT استفاده خواهد کرد، چرا که شرکت «کاندِی نست»(Condé Nast) که مالک این نشریات است، با این استارت‌آپ هوش مصنوعی قرارداد امضا کرده است.

«ایران مرکزی» با فرونشست روبه‌رو است/تنش آبی و تخلیه آبخوان‌ها منجر به مهاجرت‌های گسترده درون سرزمینی می‌شود

رئیس گروه آب‌زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که ایران مرکزی با فرونشست روبه‌رو است، تاکید کرد: اگر الگوی مصرف کشاورزی، اصلاح و حفر چاه‌های عمیق ممنوع نشود، کشور با تنش آبی، فرونشست و تخلیه آبخوان‌ها روبرو خواهد شد که می‌تواند منجر به مهاجرت‌های گسترده درون سرزمینی شود.

عنکبوت‌ها، کرم‌های شب‌تاب را گروگان می‌گیرند!

برخی از گونه‌ها استعداد باورنکردنی در هک کردن دیگران برای رسیدن به آنچه می‌خواهند دارند. اکنون دانشمندان یک مثال جدید و جذاب کشف کرده‌اند و دیده شده است که برخی از عنکبوت‌ها در حال دستکاری چشمک‌های کرم‌های شب تاب‌ برای جذب حشرات بیشتر به تارهای عنکبوت هستند.

برنامه‌ریزی برای تثبیت جایگاه جایزه روستاآزاد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد در ۴ محور اعطا می‌شود، اظهار کرد: جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد به یک جایزه اثرگذار در عرصه ملی و بین‌المللی تبدیل می‌شود.

دانشمندان برای ماه «منطقه زمانی» تعیین می‌کنند

با داغ شدن رقابت‌ آژانس‌های فضایی مختلف برای رسیدن به ماه، دانشمندان در حال ایجاد یک منطقه زمانی قمری هستند.

فناوری‌هایی که به سبز کردن مسیر اربعین و جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کنند

با توجه به حجم زباله تولیدشده در پیاده‌روی اربعین و رهاسازی آن در طبیعت، فناوران دانش‌بنیان کشور به منظور مدیریت پسماندهای پلاستیکی دستگاه‌هایی را برای امحاء این پسماندها در محل عرضه کردند که می‌تواند این پسماندها را برای محیط زیست بی‌اثر کند، ضمن آنکه به منظور جلوگیری از گرمازدگی زائرین کربلا، پهپادهای آب‌پاش و یخ‌سازها را به موکب‌ها معرفی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha