• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403053121780
  • خبرنگار : 71129

نیکی هیلی خواستار عضویت کامل تایوان در سازمان ملل شد

نیکی هیلی خواستار عضویت کامل تایوان در سازمان ملل شد

نیکی هیلی امروز (چهارشنبه) خواستار حمایت بیشتر بین‌المللی از تایوان و مقابله هماهنگ با موضع چین درباره این جزیره شد.

به گزارش ایسنا، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در جریان سخنرانی در کنفرانس تایوان و تمرکز بر مسائل امنیتی در منطقه آسیا-اقیانوسیه گفت: «آمریکا باید تایوان را در عرصه جهانی تقویت کند. ما نباید دیگر در مقابل امور جهانی سکوت کنیم.»

با وجود اینکه چین جلوی عضویت کامل تایوان در نهادهای بین‌المللی را گرفته، هیلی همچنین خواستار عضویت کامل تایوان در سازمان ملل شد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پکن مدعی مالکیت تایوان است و آن را یکی از استان‌های خود می‌داند. چین همچنین کشورها را از داشتن روابط با تایپه منع کرده است.

آمریکا با اینکه تایوان را رسما به رسمیت نمی‌شناسد اما قوی‌ترین حامی و تامین کننده سلاح برای این جزیره است.

نیکی هلی که در دوران ترامپ سفیر آمریکا در سازمان ملل بود همچنین از واشنگتن و سایر متحدان غربی خواست تا در کنار تایوان بمانند و بی وقفه به دنبال پذیرش جهانی این جزیره باشند.

وی خاطرنشان کرد: «اگر همین الان اقدامات ضروری انجام شود، چین پیش از آنکه جنگی به راه بیندازد، دوباره فکر می‌کند.»

«یوشیهیکو نودا»، نخست وزیر پیشین ژاپن نیز که در این مجمع سخنرانی کرد، درخواست‌های هیلی برای نمایندگی بیشتر تایوان در سازمان‌های بین‌المللی را تکرار کرد. او حذف تایوان از سازمان بهداشت جهانی را محکوم کرد و گفت که مصمم است برای مشارکت تایوان به عنوان ناظر، که چین با آن مخالف است، تلاش کند.

لای چینگ-ته، رئیس جمهور تایوان نیز پیشتر چین را به تهدید اقتصادی و ارعاب نظامی متهم کرده بود.

وی در سخنرانی آغازین این مراسم گفت: «چین به دنبال تغییر نظم جهانی مبتنی بر قوانین است. به همین دلیل است که کشورهای دموکراتیک باید با هم باشند و اقدامی جامع و جدی انجام دهند. تنها با همکاری می‌توانیم از گسترش استبداد جلوگیری کنیم.»

رئیس جمهور تایوان همچنین مدعی شد، رزمایش‌های چین در تنگه تایوان و رزمایش‌های مشترک دریایی و هوایی با روسیه در دریای چین جنوبی، پاسیفیک غربی و دریای ژاپن با هدف ارعاب همسایگان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha